22 maj 2015 13:38

25 maj 2015 09:33

De "fyra stora" gör ny miljonsatsning

SKARABORG: Läckö, Arenabadet, Karlsborgs fästning och Sommarland gör pr-film ihop

De fyra stora besöksmålen i Skaraborg gör gemensam sak för att locka fler besökare. 1,5 miljoner kronor satsas på marknadsföring – nästan uteslutande i digitala kanaler.

Kampanjen har rubriken Sommaräventyr och riktar sig i första hand mot barn och barnfamiljer med upp till 40 mil till Skaraborg. De fyra besöksmålen Läckö, Karlsborgs fästning, Skara sommarland och Arena Skövde presenteras i en gemensam film som i veckan lanserats i Norge och Sverige. Satsningen finns på vastsverige.com

– Vi vill nå nya besökare och en tillrest köpkraft, säger Magnus Lönnroth, vd på Läckö.

Det är andra året i rad som de fyra jobbar gemensamt. 1,5 miljoner kronor satsas på marknadsföring varav Turistrådet Västsverige går in med 600 000 kronor.

Samarbetet viktigt

Vikten av samarbete var alla eniga om vid fredagens presskonferens.

– Det handlar om att synliggöra vad som finns i området och locka fler besökare att stanna ytterligare en extra natt. Vi vill vara långsiktiga i den här satsningen, säger Hans Ericsson, vd för Skara sommarland.

Han vill inte säga hur stor del av anläggningens pr-budget som satsas här, men Janne Dahlquist vid Karlsborgs fästning var tydlig med att det här är deras enskilt viktigaste satsning.

Halva budgeten

– Vi lägger 50 procent av vår budget här och jag tror inte vi har råd att samarbeta på annat sätt i den konkurrens som råder i dag. Antingen hakar vi på eller också försvinner vi.

I kampanjen suddas kommungränserna ut.

– Det är ingen som reser till en kommun, det är inte reseanledningen, säger Fredrik Lindén.

Han är vd för Turistrådet Västsverige och han tror inte speciellt mycket på Skaraborg som enskilt varumärke. Däremot lyfte han fram modellen med att samverka runt de ”fyra stora dragarna” som anläggningarna beskrivs som.

– Att samla resurserna är helt rätt. De här attraktionerna kan bli symbolbyggare som får besökare att koppla till Skaraborg.

Han tog själv upp att mindre aktörer lämnas utanför satsningen.

– Men alla kan inte synas. Vi tror att de här sänder ut bilder från vårt område som inte bara gynnar de här utan alla aktörer. Alla gynnas av att de är skyltfönster, säger Lindén.

Next Skövde finns med i satsningen där reklambyrån Factum anlitats för att ta fram delar av marknadsföringsmaterialet.

 

Kampanjen har rubriken Sommaräventyr och riktar sig i första hand mot barn och barnfamiljer med upp till 40 mil till Skaraborg. De fyra besöksmålen Läckö, Karlsborgs fästning, Skara sommarland och Arena Skövde presenteras i en gemensam film som i veckan lanserats i Norge och Sverige. Satsningen finns på vastsverige.com

– Vi vill nå nya besökare och en tillrest köpkraft, säger Magnus Lönnroth, vd på Läckö.

Det är andra året i rad som de fyra jobbar gemensamt. 1,5 miljoner kronor satsas på marknadsföring varav Turistrådet Västsverige går in med 600 000 kronor.

Samarbetet viktigt

Vikten av samarbete var alla eniga om vid fredagens presskonferens.

– Det handlar om att synliggöra vad som finns i området och locka fler besökare att stanna ytterligare en extra natt. Vi vill vara långsiktiga i den här satsningen, säger Hans Ericsson, vd för Skara sommarland.

Han vill inte säga hur stor del av anläggningens pr-budget som satsas här, men Janne Dahlquist vid Karlsborgs fästning var tydlig med att det här är deras enskilt viktigaste satsning.

Halva budgeten

– Vi lägger 50 procent av vår budget här och jag tror inte vi har råd att samarbeta på annat sätt i den konkurrens som råder i dag. Antingen hakar vi på eller också försvinner vi.

I kampanjen suddas kommungränserna ut.

– Det är ingen som reser till en kommun, det är inte reseanledningen, säger Fredrik Lindén.

Han är vd för Turistrådet Västsverige och han tror inte speciellt mycket på Skaraborg som enskilt varumärke. Däremot lyfte han fram modellen med att samverka runt de ”fyra stora dragarna” som anläggningarna beskrivs som.

– Att samla resurserna är helt rätt. De här attraktionerna kan bli symbolbyggare som får besökare att koppla till Skaraborg.

Han tog själv upp att mindre aktörer lämnas utanför satsningen.

– Men alla kan inte synas. Vi tror att de här sänder ut bilder från vårt område som inte bara gynnar de här utan alla aktörer. Alla gynnas av att de är skyltfönster, säger Lindén.

Next Skövde finns med i satsningen där reklambyrån Factum anlitats för att ta fram delar av marknadsföringsmaterialet.