22 maj 2015 05:00

22 maj 2015 05:00

En Skövdebank kvar som tar emot kontanter

SKÖVDENordea gör som Swedbank, SEB och Danske bank

Handelsbanken blir inom kort enda banken i Skövde som fortfarande hanterar manuella kontantuttag och insättningar vid kassan.
– Men det gäller endast för våra privatkunder, poängterar kontorschefen Martin Drebin.

Swedbank och Danske Bank har sedan tidigare upphört med manuell kontanthantering på sina kontor i Skövde och SEB valde alldeles nyligen att göra detsamma.

Både Swedbank och SEB hänvisar sina kunder till de insättningsautomater som Bankomat Sverige AB tillhandahåller på Storgatan 15 (Swedbank) och Rådhusgatan 5 (Nordea).

”Anpassning”

Inom kort upphör även Nordea med sin manuella hantering av kontanter. Efter månadsskiftet hänvisar banken sina kunder till den insättningsautomat och myntmaskin som redan finns i lokalen, och bankomaten utanför för uttag.

– Hanteringen av kontanter finns ju kvar, även om det inte längre är en fysisk person i kassan som hjälper dig. Vi anpassar oss egentligen till våra kunders förändrade beteende, och utvecklingen går nu snabbt mot ökad efterfrågan på fler digitala tjänster och rådgivning, även online. Så det är där vi kommer lägga mer resurser framöver, säger Marie Lindholm, kontorschef vid Nordea i Skövde.

Enligt Lindholm har förändringen inte orsakat några reaktioner från Nordeas kunder:

– Nej, inte alls. Jag upplever att kunderna förstår varför vi gör de här förändringarna. Och är man osäker på hur insättningsautomaten och bankomaten fungerar så kommer vi att finnas till hands och hjälpa till.

Därmed är det endast Handelsbanken som fortfarande tar emot sedlar och mynt för insättning och uttag, under förutsättning att man är privatkund hos Handelsbanken.

– Hur andra (banker) gör är jag inte särskilt insatt i, men vi gör det våra kunder vill att vi ska göra, och detta är en av de tjänster vi tillhandahåller. Det går bra att ta ut och sätta in kontantbelopp vid kassan om det handlar om ”normalstora” belopp. Vill man ta ut 100 000 kronor från sitt konto så behöver vi lite mer tid på oss, säger Martin Drebin, kontorschef vid Handelsbanken i Skövde.

Enligt Martin Drebin är den manuella kontanthanteringen ingen stor fråga inom Handelsbanken.

Färre kontanter

Däremot ser man en tydlig utveckling där in- och utflödet av kontanter minskar i snabb takt.

– På fem år har uttagen i bankomaterna halverats, konstaterar Martin Drebin.

Marie Lindholm upplever att kontantfrågan främst är en generationsfråga:

– Men vi möter också många äldre som tar till sig den nya tekniken och tycker det är väldigt smidigt.

Swedbank och Danske Bank har sedan tidigare upphört med manuell kontanthantering på sina kontor i Skövde och SEB valde alldeles nyligen att göra detsamma.

Både Swedbank och SEB hänvisar sina kunder till de insättningsautomater som Bankomat Sverige AB tillhandahåller på Storgatan 15 (Swedbank) och Rådhusgatan 5 (Nordea).

”Anpassning”

Inom kort upphör även Nordea med sin manuella hantering av kontanter. Efter månadsskiftet hänvisar banken sina kunder till den insättningsautomat och myntmaskin som redan finns i lokalen, och bankomaten utanför för uttag.

– Hanteringen av kontanter finns ju kvar, även om det inte längre är en fysisk person i kassan som hjälper dig. Vi anpassar oss egentligen till våra kunders förändrade beteende, och utvecklingen går nu snabbt mot ökad efterfrågan på fler digitala tjänster och rådgivning, även online. Så det är där vi kommer lägga mer resurser framöver, säger Marie Lindholm, kontorschef vid Nordea i Skövde.

Enligt Lindholm har förändringen inte orsakat några reaktioner från Nordeas kunder:

– Nej, inte alls. Jag upplever att kunderna förstår varför vi gör de här förändringarna. Och är man osäker på hur insättningsautomaten och bankomaten fungerar så kommer vi att finnas till hands och hjälpa till.

Därmed är det endast Handelsbanken som fortfarande tar emot sedlar och mynt för insättning och uttag, under förutsättning att man är privatkund hos Handelsbanken.

– Hur andra (banker) gör är jag inte särskilt insatt i, men vi gör det våra kunder vill att vi ska göra, och detta är en av de tjänster vi tillhandahåller. Det går bra att ta ut och sätta in kontantbelopp vid kassan om det handlar om ”normalstora” belopp. Vill man ta ut 100 000 kronor från sitt konto så behöver vi lite mer tid på oss, säger Martin Drebin, kontorschef vid Handelsbanken i Skövde.

Enligt Martin Drebin är den manuella kontanthanteringen ingen stor fråga inom Handelsbanken.

Färre kontanter

Däremot ser man en tydlig utveckling där in- och utflödet av kontanter minskar i snabb takt.

– På fem år har uttagen i bankomaterna halverats, konstaterar Martin Drebin.

Marie Lindholm upplever att kontantfrågan främst är en generationsfråga:

– Men vi möter också många äldre som tar till sig den nya tekniken och tycker det är väldigt smidigt.