29 maj 2015 12:24

29 maj 2015 12:26

Eget intresse är nyckeln till mc-kortet

Att ta b-körkort är något som många gör för att de måste. Men för att ta steget till att skaffa mc-kort, så krävs i de flesta fall ett genuint intresse.

Det som skiljer sig mellan att skaffa körkort för bil eller motorcykel, är framför allt elevens eget intresse, enligt trafikläraren Stine Svensk.

– Många skaffar b-kort för att de måste, på grund av jobb eller liknande, medan mc-åkningen mer blir som en hobby för många, säger Stine som själv haft mc-kort i elva år. Stine äger numera Stens Trafikskola i Skövde, och började arbeta som trafiklärare 2004.

”En utmaning”

Precis som vid processen för att ta b-körkort så varierar utbildningstiden innan körskolans elever har sitt mc-kort i handen.

– Vissa som har kört mycket hemma kommer hit och kör bara en eller två lektioner för att känna av hur de ligger till, säger Stine.

Martin Melki är en av dem som närmar sig sitt mc-kort, efter hittills 17 stycken körda lektioner under ledning av Stine.

– Jag hade ingen erfarenhet sedan tidigare, men ända sedan jag tog mitt b-körkort för tre år sedan så har jag haft tankar om att även skaffa kort för motorcykel.

– Det är en utmaning att ta mc-kort. Därför tror jag att det är bra att vänta några år mellan b-kortet och mc-kortet. Det gör att man tränar upp regler igen, vilket känns bra för trafikvanan, säger Martin.

Kontroll före trafik

En stor del av mc-utbildningen sker på en manöverbana, där eleverna får lära sig att kontrollera motorcykeln ordentligt innan de ger sig ut i trafiken.

– Mer än halva utbildningen sker på en manöverbana, och även en stor del av provet, säger Stine. Dels handlar det om säkerhetskontroller av motorcykeln, samt körning på en lågfarts- och en högfartsbana. Dessutom är effektiv bromsning en viktig del, då detta görs i 50, 70 och 90 km/h.

– Om man är intresserad av att köra motorcykel så tycker jag absolut att man ska komma och testa. Det behöver inte betyda att man måste fullfölja hela utbildningen, men då har man åtminstone känt på det.

Lockande frihet

Friheten med en motorcykel sägs vara det som lockar många till utbildning, och det bekräftar Stine.

– Jag tycker verkligen att det ger en frihetskänsla att sitta på en motorcykel och bara åka. Då blir det snarare resan som är målet, säger hon.

Och det är just på det sättet som Martin hoppas kunna spendera sin sommar.

– Jag planerar för en mc-semester i augusti, så till dess hoppas jag att jag ska vara klar med utbildningen.

Det som skiljer sig mellan att skaffa körkort för bil eller motorcykel, är framför allt elevens eget intresse, enligt trafikläraren Stine Svensk.

– Många skaffar b-kort för att de måste, på grund av jobb eller liknande, medan mc-åkningen mer blir som en hobby för många, säger Stine som själv haft mc-kort i elva år. Stine äger numera Stens Trafikskola i Skövde, och började arbeta som trafiklärare 2004.

”En utmaning”

Precis som vid processen för att ta b-körkort så varierar utbildningstiden innan körskolans elever har sitt mc-kort i handen.

– Vissa som har kört mycket hemma kommer hit och kör bara en eller två lektioner för att känna av hur de ligger till, säger Stine.

Martin Melki är en av dem som närmar sig sitt mc-kort, efter hittills 17 stycken körda lektioner under ledning av Stine.

– Jag hade ingen erfarenhet sedan tidigare, men ända sedan jag tog mitt b-körkort för tre år sedan så har jag haft tankar om att även skaffa kort för motorcykel.

– Det är en utmaning att ta mc-kort. Därför tror jag att det är bra att vänta några år mellan b-kortet och mc-kortet. Det gör att man tränar upp regler igen, vilket känns bra för trafikvanan, säger Martin.

Kontroll före trafik

En stor del av mc-utbildningen sker på en manöverbana, där eleverna får lära sig att kontrollera motorcykeln ordentligt innan de ger sig ut i trafiken.

– Mer än halva utbildningen sker på en manöverbana, och även en stor del av provet, säger Stine. Dels handlar det om säkerhetskontroller av motorcykeln, samt körning på en lågfarts- och en högfartsbana. Dessutom är effektiv bromsning en viktig del, då detta görs i 50, 70 och 90 km/h.

– Om man är intresserad av att köra motorcykel så tycker jag absolut att man ska komma och testa. Det behöver inte betyda att man måste fullfölja hela utbildningen, men då har man åtminstone känt på det.

Lockande frihet

Friheten med en motorcykel sägs vara det som lockar många till utbildning, och det bekräftar Stine.

– Jag tycker verkligen att det ger en frihetskänsla att sitta på en motorcykel och bara åka. Då blir det snarare resan som är målet, säger hon.

Och det är just på det sättet som Martin hoppas kunna spendera sin sommar.

– Jag planerar för en mc-semester i augusti, så till dess hoppas jag att jag ska vara klar med utbildningen.