29 maj 2015 17:00

08 jun 2015 17:39

Växande aktör tror på Skövde

Holmgrens Bil tar över försäljning av Nissan

Holmgrens Bil växer snabbt och har tagit över tio anläggningar i västra och södra Sverige på ett år. Nu vill man ta marknadsandelar i Skövde med bland annat försäljning av Nissan.

– Jag hoppas vi kan presentera fler nya bilmärken framöver, säger vd:n Mikael Olsson till SLA.

Holmgrens Bil tog officiellt över den nybyggda anläggningen mellan väg 26 och Västra skogsrovägen från Björkmans Bil för drygt en månad sedan. Redan nu kan företaget presentera ett nytt bilmärke i bilhallen när man inom kort börljar sälja det japanska märket Nissan.

– Vi säljer sedan tidigare Nissan med stor framgång på andra anläggningar, och när generalagenten kom till oss och frågade om vi sälja Nissan i Skövde blev vi väldigt glada, inte minst för att de ligger långt framme på elbilsmarknaden. Nissan har ett modernt och attraktivt modellutbud som kompletterar våra övriga märken i Skövde, säger Mikael Olsson, vd på Holmgrens Bil som många skaraborgare säkert förknippar med Saab, Opel och Jönköping.

Ville till Skövde

Under det senaste året har dock familjeföretaget från Småland vuxit snabbt och säljer i dag 14 olika märken på 23 anläggningar, dock inte alla på ett och samma ställe, även om det blir allt viktigare med ”multibranding ”.

– Utvecklingen går snabbt mot färre men större aktörer i återförsäljningsledet och vi är inget undantag. Det finns synergieffekter för oss som stor återförsäljare med volyminköp och central administration på ett ställe för alla anläggningar, säger Olsson.

Etableringen i Skövde ser han som en naturlig del av Holmbergs strategi att finnas på tillväxtorter. Ett starkt handelsindex, som mäter köpkraften utifrån, var också avgörande.

– Vi har sökt oss till Skövde aktivt för vi tror mycket på stadens fortsatta utveckling. Annars är det vanligare i den här branschen att man blir uppsökt av ett företag som vill sälja, men så var inte fallet här.

Nyanställer

För de anställda vid Skövdeanläggningen innebär ägarbytet ökad trygget med en större aktör bakom sig.

– Det känns väldigt positivt och att vi nu nyanställer personal och samtidigt tillförs ett nytt märke i form av Nissan stärker oss givetvis, säger säljledaren Johan Weiler som varit med sedan tiden i Autopartners regi på Varnhemsgatan då man uteslutande sålde BMW.

I dag trängs betydligt fler bilmärken under ett och samma tak.

– Branschen har förändrats och marginalerna är mindre i dag vilket gör det svårt att klara sig med ett enda bilmärke. Men vi har gott plats i vår nya hall, säger Weiler.

Nytt märke

Enligt vd:n kommer Skövdeanläggningen tillföras ytterligare något bilmärke framöver. Därmed kommer det att finnas närmare 20 märken samlade på ett och samma ställe kring Karstorpsrondellen där även Bilia (Volvo, Renault, Dacia), Toveks (Audi, VW, Skoda, Seat), Björkholm (Mercedes-Benz, Kia) och Svenska Motor (Huyndai) återfinns.

– Två procent av alla bilar som säljs i Sverige kommer från Skövde och konkurrensen från våra grannar är tuff men stimulerande. Men vi tror mycket på vårt utbud och ser potential i våra modeller från BMW att växa ytterligare, säger Mikael Olsson.

 

Holmgrens Bil tog officiellt över den nybyggda anläggningen mellan väg 26 och Västra skogsrovägen från Björkmans Bil för drygt en månad sedan. Redan nu kan företaget presentera ett nytt bilmärke i bilhallen när man inom kort börljar sälja det japanska märket Nissan.

– Vi säljer sedan tidigare Nissan med stor framgång på andra anläggningar, och när generalagenten kom till oss och frågade om vi sälja Nissan i Skövde blev vi väldigt glada, inte minst för att de ligger långt framme på elbilsmarknaden. Nissan har ett modernt och attraktivt modellutbud som kompletterar våra övriga märken i Skövde, säger Mikael Olsson, vd på Holmgrens Bil som många skaraborgare säkert förknippar med Saab, Opel och Jönköping.

Ville till Skövde

Under det senaste året har dock familjeföretaget från Småland vuxit snabbt och säljer i dag 14 olika märken på 23 anläggningar, dock inte alla på ett och samma ställe, även om det blir allt viktigare med ”multibranding ”.

– Utvecklingen går snabbt mot färre men större aktörer i återförsäljningsledet och vi är inget undantag. Det finns synergieffekter för oss som stor återförsäljare med volyminköp och central administration på ett ställe för alla anläggningar, säger Olsson.

Etableringen i Skövde ser han som en naturlig del av Holmbergs strategi att finnas på tillväxtorter. Ett starkt handelsindex, som mäter köpkraften utifrån, var också avgörande.

– Vi har sökt oss till Skövde aktivt för vi tror mycket på stadens fortsatta utveckling. Annars är det vanligare i den här branschen att man blir uppsökt av ett företag som vill sälja, men så var inte fallet här.

Nyanställer

För de anställda vid Skövdeanläggningen innebär ägarbytet ökad trygget med en större aktör bakom sig.

– Det känns väldigt positivt och att vi nu nyanställer personal och samtidigt tillförs ett nytt märke i form av Nissan stärker oss givetvis, säger säljledaren Johan Weiler som varit med sedan tiden i Autopartners regi på Varnhemsgatan då man uteslutande sålde BMW.

I dag trängs betydligt fler bilmärken under ett och samma tak.

– Branschen har förändrats och marginalerna är mindre i dag vilket gör det svårt att klara sig med ett enda bilmärke. Men vi har gott plats i vår nya hall, säger Weiler.

Nytt märke

Enligt vd:n kommer Skövdeanläggningen tillföras ytterligare något bilmärke framöver. Därmed kommer det att finnas närmare 20 märken samlade på ett och samma ställe kring Karstorpsrondellen där även Bilia (Volvo, Renault, Dacia), Toveks (Audi, VW, Skoda, Seat), Björkholm (Mercedes-Benz, Kia) och Svenska Motor (Huyndai) återfinns.

– Två procent av alla bilar som säljs i Sverige kommer från Skövde och konkurrensen från våra grannar är tuff men stimulerande. Men vi tror mycket på vårt utbud och ser potential i våra modeller från BMW att växa ytterligare, säger Mikael Olsson.

 

Holmgrens Bil

Familjeägt företag med säte och huvudkontor i Jönköping. Har i dag 23 anläggningar i södra Sverige med totalt 580 anställda. Omsätter årligen 3,5 miljarder kronor och säljer drygt 15 000 bilar. Är återförsäljare för 14 olika bilmärken vid sina anläggningar, varav BMW, Fiat, Citroën, Nissan, Alfa Romeo, Lancia och Jeep säljs i Skövde.

Källa: