03 jun 2015 19:00

06 jun 2015 09:44

Förbättringar och ansiktslyft möter gästerna

Skara Sommarland har genomgått en rad förbättringar, och på fredag är det dags att öppna portarna.

– Nu ser vi fram emot att möta våra gäster, säger vd Hans Ericsson.

Sommarvärmen känns långt borta när Hans Ericsson, vd, Johan Arvidsson, park- och utbildningsansvarig, och Emma Edqvist, marknadschef, visar runt på Sommarland under onsdagen.

Men bättre väder är i sikte och på fredag slår parken upp portarna för den här säsongen. Antalet besökare har under de senaste åren legat på cirka 300 000 årligen och det hoppas man på även i år.

– Kommer vi upp i den siffran så mår parken bra. Vi vill dit för att kunna fortsätta att utvecklas och vår vinst investeras direkt i parken, säger Hans Ericsson.

De tre senaste åren har man kunnat presentera nya attraktioner, men i år har arbetet inför säsongen i stället gått ut på att förfina detaljer och göra en rad ansiktslyftningar.

Alla är artister

– Vi har nya roddbåtar och nya skrindor. Vi har målat om en attraktion i badet så att den knyter ihop vattenlandet färgmässigt. Caféet Kaffebönan är utbyggt till det dubbla och vi har påbörjat renoveringen av campingstugor.

– Men vår stora attraktion är personalen. De lyfts ständigt fram i gästundersökningar. Vi gör sifo-undersökningar två gånger i veckan och får bättre och bättre resultat där.

450 personer mellan 16 och 65 år, de flesta är mellan 18 och 21 år, ska jobba på Sommarland. Personalen i hela koncernen Parks and resorts, som Sommarland tillhör, utbildas enligt samma koncept. Alla kallas artister.

– När vi jobbar ute i parken då är vi på scenen och vi har en föreställning varje dag. Vi menar då inte att man ska sjunga eller jonglera utan att man går in i sin roll och bemöter gästerna på ett bra sätt. Att jobba på det sättet har gjort det väldigt tydligt för alla, säger Johan Arvidsson.

Artisterna utbildas i hur de ska bemöta gästerna och de som återvänder för att jobba ytterligare en eller flera säsonger får påbyggnadsutbildning.

Sommarvärmen känns långt borta när Hans Ericsson, vd, Johan Arvidsson, park- och utbildningsansvarig, och Emma Edqvist, marknadschef, visar runt på Sommarland under onsdagen.

Men bättre väder är i sikte och på fredag slår parken upp portarna för den här säsongen. Antalet besökare har under de senaste åren legat på cirka 300 000 årligen och det hoppas man på även i år.

– Kommer vi upp i den siffran så mår parken bra. Vi vill dit för att kunna fortsätta att utvecklas och vår vinst investeras direkt i parken, säger Hans Ericsson.

De tre senaste åren har man kunnat presentera nya attraktioner, men i år har arbetet inför säsongen i stället gått ut på att förfina detaljer och göra en rad ansiktslyftningar.

Alla är artister

– Vi har nya roddbåtar och nya skrindor. Vi har målat om en attraktion i badet så att den knyter ihop vattenlandet färgmässigt. Caféet Kaffebönan är utbyggt till det dubbla och vi har påbörjat renoveringen av campingstugor.

– Men vår stora attraktion är personalen. De lyfts ständigt fram i gästundersökningar. Vi gör sifo-undersökningar två gånger i veckan och får bättre och bättre resultat där.

450 personer mellan 16 och 65 år, de flesta är mellan 18 och 21 år, ska jobba på Sommarland. Personalen i hela koncernen Parks and resorts, som Sommarland tillhör, utbildas enligt samma koncept. Alla kallas artister.

– När vi jobbar ute i parken då är vi på scenen och vi har en föreställning varje dag. Vi menar då inte att man ska sjunga eller jonglera utan att man går in i sin roll och bemöter gästerna på ett bra sätt. Att jobba på det sättet har gjort det väldigt tydligt för alla, säger Johan Arvidsson.

Artisterna utbildas i hur de ska bemöta gästerna och de som återvänder för att jobba ytterligare en eller flera säsonger får påbyggnadsutbildning.