05 jun 2015 11:27

05 jun 2015 11:37

Foto: Roland Svensson

P3 Spel: "Det är här det händer"

Microsoft game camp Sweden igång

Vad är sol, bad och glass mot att rädda häxdömda, samarbeta på lagret och bränna ner varandras fort? Ingenting, särskilt med tanke på den kalla försommaren. Nu är Microsoft game camp Sweden igång.

Förra året var det premiär för campen. I år har man ett nytt upplägg. Man tar avstamp i spelen som andraårsstudenterna på högskolans spelprogram tagit fram på blott tio veckor under våren. På fredagen var det dags för presentation. Angelica Norgren från P3 Spel var på plats och testade spelen. Hon var ruggigt imponerad.

– Helt sjukt att de gjort det här på bara tio veckor. Det gör inget om man bara har en färdig bana, det viktiga är att hitta en kärna som gör att man blir sugen på att spela vidare.

Svindlande tanke

Ett av spelen tog spelaren tillbaka till Sveriges största massmord 1675 då ett 70-tal kvinnor brändes till döds i häxprocessen på bara en dag. Breakwater gick ut på att segla runt och bränna fort, medan det i Gaffeltruck handlade om att jobba tillsammans på lagret. Roligare än vad man kanske kan tro.

– Det är ett partyspel, en gemensam upplevelse. Mycket lättsamt, säger SLA:s spelbloggare Alexander Milton som varit med och utvecklat spelet.

– Vi hoppas kunna bilda bolag efter sommaren och satsa här inne på Gothia sceince park, fortsätter han.

Runt 100 talangfulla spelutvecklare kommer under sommaren att samlas för att utveckla spel till Microsoft. I mitten av september är det sedan dags för Sweden Game Conference igen.

– Det är här det händer, säger Angelica Norgren. Det är bland indiebolagen som framtiden finns. Och om de har hunnit göra det här på tio veckor, vad ska de då inte kunna hitta på om några år? Det är en svindlande tanke.

Förra året var det premiär för campen. I år har man ett nytt upplägg. Man tar avstamp i spelen som andraårsstudenterna på högskolans spelprogram tagit fram på blott tio veckor under våren. På fredagen var det dags för presentation. Angelica Norgren från P3 Spel var på plats och testade spelen. Hon var ruggigt imponerad.

– Helt sjukt att de gjort det här på bara tio veckor. Det gör inget om man bara har en färdig bana, det viktiga är att hitta en kärna som gör att man blir sugen på att spela vidare.

Svindlande tanke

Ett av spelen tog spelaren tillbaka till Sveriges största massmord 1675 då ett 70-tal kvinnor brändes till döds i häxprocessen på bara en dag. Breakwater gick ut på att segla runt och bränna fort, medan det i Gaffeltruck handlade om att jobba tillsammans på lagret. Roligare än vad man kanske kan tro.

– Det är ett partyspel, en gemensam upplevelse. Mycket lättsamt, säger SLA:s spelbloggare Alexander Milton som varit med och utvecklat spelet.

– Vi hoppas kunna bilda bolag efter sommaren och satsa här inne på Gothia sceince park, fortsätter han.

Runt 100 talangfulla spelutvecklare kommer under sommaren att samlas för att utveckla spel till Microsoft. I mitten av september är det sedan dags för Sweden Game Conference igen.

– Det är här det händer, säger Angelica Norgren. Det är bland indiebolagen som framtiden finns. Och om de har hunnit göra det här på tio veckor, vad ska de då inte kunna hitta på om några år? Det är en svindlande tanke.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.