13 jun 2015 14:00

13 jun 2015 14:03

Arbetet på skolan ger dem en ny chans

SKÖVDE: Deras kunskaper tas tillvara

Najllah Sultani från Afghanistan och Odicho Homa från Syrien blev båda tvungna att lämna sina hemländer. De bor i Skövde och jobbar nu på Helenaskolan.
– Vi är tacksamma att vi har fått den här chansen, säger Najllah.

Najllah Sultani och Odicho Homa har flytt krig i sina hemländer. I Skövde har de funnit en ny tillvaro, och jobb.

Odicho har i nuläget en praktikplats men har fått erbjudande om en anställning från augusti. Najllah började med en tjänst på 20 procent på Kavelbro för ett par år sedan och jobbar nu 20 procent på Helenaskolan och 80 på Kavelbro.

De är båda studiehandledare och ett extra stöd för nyanlända elever. De är med i klassrummen och stöttar läraren, och de undervisar även mindre grupper.

– Jag hjälper eleverna i matematik och jag pratar arabiska och assyriska, säger Odicho som har en examen i ekonomi från universitetet i Aleppo och har jobbat som matematiklärare och bankchef i Syrien.

Najllah stöttar sina elever i de flesta ämnen, och hon översätter och förklarar.

– Många elever från Afghanistan har ingen strategi när det gäller att studera och jag vill lotsa in dem i den svenska skolkulturen. Språket är också viktigt. Att lära sig svenska är nyckeln till samhället.

Najllah kan, förutom svenska och modersmålet dari, även engelska, urdu och pashtu.

Stina Norén, samordnare för nyanlända elever på Helenaskolan, berättar att Najllah är en av få välutbildade afghanska kvinnor som har kommit till Skövde. Hon har läst engelska på universitet i Pakistan. Najllah själv säger att det var hennes pappa som tyckte att det var viktigt att hon skulle få en utbildning.

IS attackerade byn

– Jag arbetade för FN i Afghanistan och Pakistan. Kvinnor har det inte så bra i Afghanistan och det var inte lätt för mig som ung kvinna att jobba för FN.

Najllah kom till Sverige 2008 och bodde först i Stockholm. 2010 flyttade hon till Skövde, och bor nu här med sin man. 2013 fick hon uppehållstillstånd.

– Innan jag hade uppehållstillstånd kunde jag inte studera. Jag lärde mig svenska ändå, via Pingstkyrkan i Södra Ryd, min praktik på Gengåvan och av mina vänner. Det är jag så tacksam för.

Odicho kom till Sverige med sin familj, fru och fyra barn, för ett år sedan. Han pratar redan bra svenska och berättar att även hans syskon har flytt, och bor nu i Australien och Tyskland.

Precis som de flesta assyrier i Skövde så kommer även Odicho och hans familj från staden al-Hasakah. Under kriget har många av hans vänner dödats.

– IS attackerade min by och dödade många kristna i al-Hasakah. De förstörde också många statyer och värdefulla konstverk. Hela familjen flydde då. Jag saknar naturligtvis Syrien men IS ställer till med så mycket problem där.

– Nu trivs jag bra här i Sverige, och det gör hela familjen. Här på jobbet träffar jag så trevliga lärare och elever.

Skillnad på skolor

– Vi är tacksamma att vi har fått den här chansen, säger Najllah, som även hon trivs här.

Både Odicho och Najllah tycker att det är stor skillnad mellan skolan i deras båda hemländer och skolan i Sverige. I Afghanistan går inte alla i skolan, men där de gör det visar eleverna större respekt för lärarna.

Odicho håller med när det gäller Syrien.

– Syrien har en jättebra skola och matematiken, som exempel, är mycket svårare där.

Av Helenaskolans 550 elever har cirka 200 ett annat modersmål än svenska. Cirka 50 av dem är nyanlända, det vill säga har varit max fyra år i Sverige.

– Större städer har väl utvecklade system för att ta emot nyanlända och få in dem i samhället. Det håller vi nu på att bygga upp i Skövde. Studiehandledarna är otroligt viktiga och rektorerna här på Helenaskolan ska ha en eloge för sitt arbete, säger Stina.

Najllah Sultani och Odicho Homa har flytt krig i sina hemländer. I Skövde har de funnit en ny tillvaro, och jobb.

Odicho har i nuläget en praktikplats men har fått erbjudande om en anställning från augusti. Najllah började med en tjänst på 20 procent på Kavelbro för ett par år sedan och jobbar nu 20 procent på Helenaskolan och 80 på Kavelbro.

De är båda studiehandledare och ett extra stöd för nyanlända elever. De är med i klassrummen och stöttar läraren, och de undervisar även mindre grupper.

– Jag hjälper eleverna i matematik och jag pratar arabiska och assyriska, säger Odicho som har en examen i ekonomi från universitetet i Aleppo och har jobbat som matematiklärare och bankchef i Syrien.

Najllah stöttar sina elever i de flesta ämnen, och hon översätter och förklarar.

– Många elever från Afghanistan har ingen strategi när det gäller att studera och jag vill lotsa in dem i den svenska skolkulturen. Språket är också viktigt. Att lära sig svenska är nyckeln till samhället.

Najllah kan, förutom svenska och modersmålet dari, även engelska, urdu och pashtu.

Stina Norén, samordnare för nyanlända elever på Helenaskolan, berättar att Najllah är en av få välutbildade afghanska kvinnor som har kommit till Skövde. Hon har läst engelska på universitet i Pakistan. Najllah själv säger att det var hennes pappa som tyckte att det var viktigt att hon skulle få en utbildning.

IS attackerade byn

– Jag arbetade för FN i Afghanistan och Pakistan. Kvinnor har det inte så bra i Afghanistan och det var inte lätt för mig som ung kvinna att jobba för FN.

Najllah kom till Sverige 2008 och bodde först i Stockholm. 2010 flyttade hon till Skövde, och bor nu här med sin man. 2013 fick hon uppehållstillstånd.

– Innan jag hade uppehållstillstånd kunde jag inte studera. Jag lärde mig svenska ändå, via Pingstkyrkan i Södra Ryd, min praktik på Gengåvan och av mina vänner. Det är jag så tacksam för.

Odicho kom till Sverige med sin familj, fru och fyra barn, för ett år sedan. Han pratar redan bra svenska och berättar att även hans syskon har flytt, och bor nu i Australien och Tyskland.

Precis som de flesta assyrier i Skövde så kommer även Odicho och hans familj från staden al-Hasakah. Under kriget har många av hans vänner dödats.

– IS attackerade min by och dödade många kristna i al-Hasakah. De förstörde också många statyer och värdefulla konstverk. Hela familjen flydde då. Jag saknar naturligtvis Syrien men IS ställer till med så mycket problem där.

– Nu trivs jag bra här i Sverige, och det gör hela familjen. Här på jobbet träffar jag så trevliga lärare och elever.

Skillnad på skolor

– Vi är tacksamma att vi har fått den här chansen, säger Najllah, som även hon trivs här.

Både Odicho och Najllah tycker att det är stor skillnad mellan skolan i deras båda hemländer och skolan i Sverige. I Afghanistan går inte alla i skolan, men där de gör det visar eleverna större respekt för lärarna.

Odicho håller med när det gäller Syrien.

– Syrien har en jättebra skola och matematiken, som exempel, är mycket svårare där.

Av Helenaskolans 550 elever har cirka 200 ett annat modersmål än svenska. Cirka 50 av dem är nyanlända, det vill säga har varit max fyra år i Sverige.

– Större städer har väl utvecklade system för att ta emot nyanlända och få in dem i samhället. Det håller vi nu på att bygga upp i Skövde. Studiehandledarna är otroligt viktiga och rektorerna här på Helenaskolan ska ha en eloge för sitt arbete, säger Stina.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.