23 jun 2015 21:31

23 jun 2015 21:39

De filmar på sommarjobbet

Filma, klippa och regissera, det är tolv ungdomars jobb i sommar.

– Det är bättre än att gå runt och klippa gräs hela dagarna, säger feriepraktikanten Emmelie Strand.

Sommarjobbet går ut på att göra en trailer, musikvideo eller reklamfilm som ger Ryd ett bättre rykte. De har själva märkt att av fördomarna som finns om platsen och nu vill de göra något som slår hål på dem.

– Det kanske inte alltid är som man tror, säger Lisa Schiller.

Första veckan bestod av mycket teori och övningar och i går, tisdags, började de att filma. De har delat in sig i tre grupper och får själva bestämma hur de ska göra för att få fram sitt budskap. Arbetet ska sedan resultera i tre kortfilmer som ska visas på Odeon under Matfestivalen.

– Vi ska göra en blandning mellan en trailer och reklamfilm, säger Emmelie Strand.

Julia Jonsson är en av de som är ansvariga för verksamheten, hon tycker att arbetet har rullar på bra.

– Vi har jättebra ungdomar, det är bara mobilerna vi har haft lite problem med, säger Julia Jonsson.

Hon berättar att de har visat några, för målgruppen, ovanliga filmer från Frankrike och Tyskland och att hon ganska ofta kommit på sommarjobbarna med att greja med mobilen i stället för att titta på filmerna men annars har allt fungerat bra.

– Vi har 100 procents närvaro, det är en drömgrupp, säger Julia Jonsson.

Eftersom alla hade olika erfarenheter när de påbörjade arbetet har de gått igenom allt från grunden. De har pratat om saker som ljussättning, bildspråk och filmupplägg. De som håller i verksamheten tror att gruppen kommer att ha stor nytta av det de lärt sig, när de fotar och filmar egna grejer.

Sommarjobbet går ut på att göra en trailer, musikvideo eller reklamfilm som ger Ryd ett bättre rykte. De har själva märkt att av fördomarna som finns om platsen och nu vill de göra något som slår hål på dem.

– Det kanske inte alltid är som man tror, säger Lisa Schiller.

Första veckan bestod av mycket teori och övningar och i går, tisdags, började de att filma. De har delat in sig i tre grupper och får själva bestämma hur de ska göra för att få fram sitt budskap. Arbetet ska sedan resultera i tre kortfilmer som ska visas på Odeon under Matfestivalen.

– Vi ska göra en blandning mellan en trailer och reklamfilm, säger Emmelie Strand.

Julia Jonsson är en av de som är ansvariga för verksamheten, hon tycker att arbetet har rullar på bra.

– Vi har jättebra ungdomar, det är bara mobilerna vi har haft lite problem med, säger Julia Jonsson.

Hon berättar att de har visat några, för målgruppen, ovanliga filmer från Frankrike och Tyskland och att hon ganska ofta kommit på sommarjobbarna med att greja med mobilen i stället för att titta på filmerna men annars har allt fungerat bra.

– Vi har 100 procents närvaro, det är en drömgrupp, säger Julia Jonsson.

Eftersom alla hade olika erfarenheter när de påbörjade arbetet har de gått igenom allt från grunden. De har pratat om saker som ljussättning, bildspråk och filmupplägg. De som håller i verksamheten tror att gruppen kommer att ha stor nytta av det de lärt sig, när de fotar och filmar egna grejer.

  • Linda van Lith