30 jun 2015 08:00

30 jun 2015 08:00

Sommarjobbare får besök av LO

Facket på sommarjobben, det heter Landsorganisationen i Sveriges, LO:s kampanj vars syfte är att informera sommarjobbare, om deras rättigheter och skyldigheter ute på arbetsplatserna.

– Vi vill visa att vi finns, säger Jonas Nilsson på LO.

Under måndagen gick två representanter från organisationen runt på Commerce i Skövde. De besökte de olika butikerna, delade ut informationsbroschyrer och pratade med personal och arbetsgivare.

– Vi frågar om de har fått lön och anställningsbevis, säger Jonas Nilsson.

Kampanjen vänder sig i första hand till ungdomar men även mer erfarna arbetstagare fick chans att ställa frågor och berätta om sin arbetssituation.

Håller koll

När representanterna stöter på konflikter skickar de ärendet vidare till respektive fackförbund, för att utreda saken vidare.

– Generellt ser det ganska bra ut, de flesta trivs ju, säger Jonas Nilsson.

De har träffat många arbetstagare under dagen och upplever att de flesta gillar sina jobb, även om många känner sig stressade.

Mycket att göra

LO- representanterna ser underbemanning som ett stort problem och önskar att arbetsgivarna tänkte längre i den frågan. Om inte annat så för att det ofta slår tillbaka på företaget, i form av ett ökat antal sjukskrivningar. De ser också att arbetet allt mer sker på arbetsgivarnas premisser, vilket gör att de anställda kanske inte alltid vågar påpeka problem.

– Det har blivit tuffare. Det är enklare att byta ut folk när så många är arbetslösa, säger Jonas Nilsson.

Flera personer är inblandade i kampanjen som pågår på många ställen i landet. Jonas Nilsson och kollegan Adam Stensson ska i eftermiddag vidare till Skara Sommarland. Där jobbar enligt den egna hemsidan cirka 400 säsongsanställda.

Under måndagen gick två representanter från organisationen runt på Commerce i Skövde. De besökte de olika butikerna, delade ut informationsbroschyrer och pratade med personal och arbetsgivare.

– Vi frågar om de har fått lön och anställningsbevis, säger Jonas Nilsson.

Kampanjen vänder sig i första hand till ungdomar men även mer erfarna arbetstagare fick chans att ställa frågor och berätta om sin arbetssituation.

Håller koll

När representanterna stöter på konflikter skickar de ärendet vidare till respektive fackförbund, för att utreda saken vidare.

– Generellt ser det ganska bra ut, de flesta trivs ju, säger Jonas Nilsson.

De har träffat många arbetstagare under dagen och upplever att de flesta gillar sina jobb, även om många känner sig stressade.

Mycket att göra

LO- representanterna ser underbemanning som ett stort problem och önskar att arbetsgivarna tänkte längre i den frågan. Om inte annat så för att det ofta slår tillbaka på företaget, i form av ett ökat antal sjukskrivningar. De ser också att arbetet allt mer sker på arbetsgivarnas premisser, vilket gör att de anställda kanske inte alltid vågar påpeka problem.

– Det har blivit tuffare. Det är enklare att byta ut folk när så många är arbetslösa, säger Jonas Nilsson.

Flera personer är inblandade i kampanjen som pågår på många ställen i landet. Jonas Nilsson och kollegan Adam Stensson ska i eftermiddag vidare till Skara Sommarland. Där jobbar enligt den egna hemsidan cirka 400 säsongsanställda.