03 jul 2015 06:00

03 jul 2015 06:00

Nya fartkameror sätts upp vid Våmb

Storsatsning på trafiksäkerhet

Nu ska ytterligare två fartkameror sättas upp på sträckan mellan Våmb och Varnhem – de ingår i den storsatsning som Trafikverket gör i landet för att höja trafiksäkerheten.

Ytterligare nästan 300 nya vägkameror ska upp längs de svenska vägarna för att se till att hastigheterna hålls. Lika många ska monteras upp under nästa år.

”Kraftfull satsning”

– Vi genomför just nu en kraftfull satsning på trafiksäkerhetskamerorna. Vid slutet av nästa år kommer vi att omkring 1 600 kameror på plats, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket, till TT.

Trafikverket har sedan tidigare valt ut de vägsträckor som kamerorna ska placeras vid i år. I dagarna börjar arbetet med att lösa de specifika platserna och börja gräva. Det är Trafikverkets olika regioner som lämnat in underlag för kamerornas placering.

Högre olycksrisk

Sträckorna väljs ut efter ett antal olika kriterier. Bland annat ska medelhastigheten vid kontroller ha varit minst 5 kilometer per timme högre än det skyltarna visar och olycksrisken ska bedömas som högre än ”vanliga vägar”.

Det kan handla om att det är mycket trafik eller en väg med mycket kurvor.

Kameror vid Våmb

Under förra årets sattes det upp två fartkameror på sträckan Våmb-Varnhem på riksväg 49, sedan tidigare finns också en kamera vid infarten till Varnhem.

Nu är det klart att det på samma sträcka ska upp ytterligare två kameror.

På väg 184 mellan Skara och Lidköping ska sex nya kameror sättas upp och på E20 mellan Hassle och Holmestad ska två kameror till upp.

Trafiksäkerhetskamerorna har enligt Trafikverkets beräkningar räddat 20 liv per år och förhindrat att 50 trafikanter blivit svårt skadade.

Kamerornas närvaro leder också till sänkta hastigheter vilket ger miljövinster.

Ytterligare nästan 300 nya vägkameror ska upp längs de svenska vägarna för att se till att hastigheterna hålls. Lika många ska monteras upp under nästa år.

”Kraftfull satsning”

– Vi genomför just nu en kraftfull satsning på trafiksäkerhetskamerorna. Vid slutet av nästa år kommer vi att omkring 1 600 kameror på plats, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för trafiksäkerhetskameror på Trafikverket, till TT.

Trafikverket har sedan tidigare valt ut de vägsträckor som kamerorna ska placeras vid i år. I dagarna börjar arbetet med att lösa de specifika platserna och börja gräva. Det är Trafikverkets olika regioner som lämnat in underlag för kamerornas placering.

Högre olycksrisk

Sträckorna väljs ut efter ett antal olika kriterier. Bland annat ska medelhastigheten vid kontroller ha varit minst 5 kilometer per timme högre än det skyltarna visar och olycksrisken ska bedömas som högre än ”vanliga vägar”.

Det kan handla om att det är mycket trafik eller en väg med mycket kurvor.

Kameror vid Våmb

Under förra årets sattes det upp två fartkameror på sträckan Våmb-Varnhem på riksväg 49, sedan tidigare finns också en kamera vid infarten till Varnhem.

Nu är det klart att det på samma sträcka ska upp ytterligare två kameror.

På väg 184 mellan Skara och Lidköping ska sex nya kameror sättas upp och på E20 mellan Hassle och Holmestad ska två kameror till upp.

Trafiksäkerhetskamerorna har enligt Trafikverkets beräkningar räddat 20 liv per år och förhindrat att 50 trafikanter blivit svårt skadade.

Kamerornas närvaro leder också till sänkta hastigheter vilket ger miljövinster.

Fakta trafiksäkerhetskameror:

Kameran är ett skåp med ett mätsystem – en radarsensor för hastighetsmätning, fotoblixt och kamera

Kamerorna kostar i genomsnitt 500 000 kronor

Bara föraren kan bötfällas, inte ägaren

Kameran måste ha tagit foto på både registreringsskylten och förarens ansikte

Bild tas endast om hastighetsgränsen överstigs

Källa: Trafikverket