07 jul 2015 09:00

07 jul 2015 13:05

Tarhead studio nätverkade på världsturné

Dreamhack, Electronic entertainment expo och Area 08. Tarhead studio har lagt några intensiva veckor bakom sig, efter att ha deltagit vid några av världens största event och mässor inom spelbranschen.

Inkubatorföretaget Tarhead studio vid Gothia science park i Skövde har nyligen avverkat några aktiva veckor som har varit fyllda av spel.

Två stycken representanter från företaget var i Nysnäshamn och närvarade vid Area 08 e-sportsläger och sex stycken var på Dreamhack i Jönköping.

Spelmässa i LA

Företagets vd och designer Emil Helge var tillsammans med grafikern Viktor Blomqvist på Electronic entertainment expo i Los Angeles.

– Det var en häftig upplevelse, säger Emil som deltog vid eventet i USA för första gången.

– Amerikanarna gör allting väldigt stort och det blir så fantastiskt.

Tarhead studios syfte var att nätverka och att skapa en första kontakt med pressen.

– Vårt fokus var att få kontakt med pressen. Vi ligger fortfarande väldigt tidigt i vår spelprocess, men det är ändå bra att få en första kontakt.

Företaget är sedan tidigare mest känt för spelet Grief som bland annat vann Swedish game award och Skövde academic game award för två år sedan. Nu håller de på att utveckla ett nytt spel med namnet Ruin.

”Extremt lyckat”

Många viktiga kontakter knöts i Los Angeles, men även i Jönköping gick det bra för företaget.

– Dreamhack blev extremt lyckat, där vårt tävlingsinriktade spel verkligen gick hem.

– Vi fick många kontakter med välkända streamers som var sugna på att testa.

Intensiv action

– Ruin är ett intensivt och actionpackat spel, konstaterar Emil.

Konceptet bygger på två stycken lag som möts och slåss för att få ut varandra från en arena.

– Vi kommer att ta in de första spelarna i vinter för att sedan utöka. Vi vill få in feedback och åsikter för att kunna utveckla mer innan vi hoppas kunna ha ett större releasedatum under andra halvan av nästa år.

Huvudsakligen riktar sig spelet mot pc, men företaget tittar även på möjligheten att anpassa det till konsoler.

Inkubatorföretaget Tarhead studio vid Gothia science park i Skövde har nyligen avverkat några aktiva veckor som har varit fyllda av spel.

Två stycken representanter från företaget var i Nysnäshamn och närvarade vid Area 08 e-sportsläger och sex stycken var på Dreamhack i Jönköping.

Spelmässa i LA

Företagets vd och designer Emil Helge var tillsammans med grafikern Viktor Blomqvist på Electronic entertainment expo i Los Angeles.

– Det var en häftig upplevelse, säger Emil som deltog vid eventet i USA för första gången.

– Amerikanarna gör allting väldigt stort och det blir så fantastiskt.

Tarhead studios syfte var att nätverka och att skapa en första kontakt med pressen.

– Vårt fokus var att få kontakt med pressen. Vi ligger fortfarande väldigt tidigt i vår spelprocess, men det är ändå bra att få en första kontakt.

Företaget är sedan tidigare mest känt för spelet Grief som bland annat vann Swedish game award och Skövde academic game award för två år sedan. Nu håller de på att utveckla ett nytt spel med namnet Ruin.

”Extremt lyckat”

Många viktiga kontakter knöts i Los Angeles, men även i Jönköping gick det bra för företaget.

– Dreamhack blev extremt lyckat, där vårt tävlingsinriktade spel verkligen gick hem.

– Vi fick många kontakter med välkända streamers som var sugna på att testa.

Intensiv action

– Ruin är ett intensivt och actionpackat spel, konstaterar Emil.

Konceptet bygger på två stycken lag som möts och slåss för att få ut varandra från en arena.

– Vi kommer att ta in de första spelarna i vinter för att sedan utöka. Vi vill få in feedback och åsikter för att kunna utveckla mer innan vi hoppas kunna ha ett större releasedatum under andra halvan av nästa år.

Huvudsakligen riktar sig spelet mot pc, men företaget tittar även på möjligheten att anpassa det till konsoler.