20 jul 2015 08:00

20 jul 2015 08:27

Ta cykeln genom staden

Aldrig har det varit så enkelt att ta sig fram genom Skövde på cykel. På en tur genom staden syns flera pumpställen och nya cykelvägar. Och med den nya cykelkartan på pakethållaren kan du cykla lugnt, oavsett lokalsinne.

Alla vägar leder till Hertig Johans torg, eller hur var det man sa? Vare sig du bor i Hentorp, Ulveket eller Södra Ryd så leder cykelvägarna in till stadskärnan. Målet är cykelvägar från alla håll och kanter, och kompletteringar görs kontinuerligt för att förbättra cykelvägnätet i Skövde. De senaste finns på pränt i en ny karta, som gör det lite lättare att hitta rätt. Förutom på webben, finns kartan att hämta i stadshusets reception, på turistbyrån, Skövde stadsbibliotek, Ryds bibliotek och Arena Skövde.

Bra att ha med sig

Väl på cykeln, kompletterar kartan de blåvita skyltarna som redan visar vägen till stadsdelar och andra större målpunkter. Kartan är mer detaljerad och visar vägnamn och vilka av dem som är cykelvägar. Här syns blå och röda cykelsträckor som förbinder Skövdes stadsdelar med varandra, och bara en liten del av dessa innebär cykling i körbana.

Med på kartan finns också den nya gång- och cykelvägen längs Simsjövägen. Den beräknas vara klar till årsskiftet, men kommer då göra det enklare att både gå och cykla mellan Skaravägen och Knut Dahlins väg.

Kartan innehåller också råd om hur du som cyklist ska förhålla dig i Skövdetrafiken. Även om man låtsas att vägen till jobbet är en vacker fransk bergsväg, eller har en cykeldräkt man känner sig snabb i, gäller här andra regler än i ett elitcykellopp.

Cykelpåminnelser

Vanligt är att gång- och cykelbana samsas på samma väg. Här måste den som cyklar ta extra hänsyn till de gående, som ju varken bär hjälm eller håller cyklistens fart. Cyklingens tjusning kan göra det lätt att glömma att man faktiskt befinner sig på ett fordon, och ofta hörs inte cyklisten när hen susar förbi. Då kan det vara läge att använda ringklockan.

Vid korsningar, övergångsställen och vid trafikljus bör man som cyklist också vara extra uppmärksam på att behöva bromsa. Rött ljus och förbudsskyltar mot fordonstrafik, även enkelriktade gator, gäller även för cyklande. Däremot har bilar alltid väjningsplikt mot cyklister om båda har grönt ljus. På samma sätt har den som cyklar väjningsplikt mot de gående på ett obevakat övergångsställe. En cykel måste alltid ha ringklocka och broms. I mörker måste cykeln även ha korrekt fram- och baklykta samt reflexer. Det kostar inte många kronor, men det ger desto större trygghet när man väljer cykeln på kvällen.

Alla vägar leder till Hertig Johans torg, eller hur var det man sa? Vare sig du bor i Hentorp, Ulveket eller Södra Ryd så leder cykelvägarna in till stadskärnan. Målet är cykelvägar från alla håll och kanter, och kompletteringar görs kontinuerligt för att förbättra cykelvägnätet i Skövde. De senaste finns på pränt i en ny karta, som gör det lite lättare att hitta rätt. Förutom på webben, finns kartan att hämta i stadshusets reception, på turistbyrån, Skövde stadsbibliotek, Ryds bibliotek och Arena Skövde.

Bra att ha med sig

Väl på cykeln, kompletterar kartan de blåvita skyltarna som redan visar vägen till stadsdelar och andra större målpunkter. Kartan är mer detaljerad och visar vägnamn och vilka av dem som är cykelvägar. Här syns blå och röda cykelsträckor som förbinder Skövdes stadsdelar med varandra, och bara en liten del av dessa innebär cykling i körbana.

Med på kartan finns också den nya gång- och cykelvägen längs Simsjövägen. Den beräknas vara klar till årsskiftet, men kommer då göra det enklare att både gå och cykla mellan Skaravägen och Knut Dahlins väg.

Kartan innehåller också råd om hur du som cyklist ska förhålla dig i Skövdetrafiken. Även om man låtsas att vägen till jobbet är en vacker fransk bergsväg, eller har en cykeldräkt man känner sig snabb i, gäller här andra regler än i ett elitcykellopp.

Cykelpåminnelser

Vanligt är att gång- och cykelbana samsas på samma väg. Här måste den som cyklar ta extra hänsyn till de gående, som ju varken bär hjälm eller håller cyklistens fart. Cyklingens tjusning kan göra det lätt att glömma att man faktiskt befinner sig på ett fordon, och ofta hörs inte cyklisten när hen susar förbi. Då kan det vara läge att använda ringklockan.

Vid korsningar, övergångsställen och vid trafikljus bör man som cyklist också vara extra uppmärksam på att behöva bromsa. Rött ljus och förbudsskyltar mot fordonstrafik, även enkelriktade gator, gäller även för cyklande. Däremot har bilar alltid väjningsplikt mot cyklister om båda har grönt ljus. På samma sätt har den som cyklar väjningsplikt mot de gående på ett obevakat övergångsställe. En cykel måste alltid ha ringklocka och broms. I mörker måste cykeln även ha korrekt fram- och baklykta samt reflexer. Det kostar inte många kronor, men det ger desto större trygghet när man väljer cykeln på kvällen.

  • Thea Mossige-Norheim

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.