25 aug 2015 16:52

25 aug 2015 16:52

Färre besökare på Skara Sommarland

Det kalla och regniga vädret den här sommaren gjorde att antalet besökare på Skara Sommarland blev färre i år jämfört med förra året.

Däremot såldes många regnponchos...

Skara Sommarland stängde för sommaren den 16 augusti. Efter två rekordår fick man i år uppleva en lägre besökssiffra. Det kalla och regniga vädret i juni och juli påverkade besöksantalet mycket men nya typer av rekord såg i stället dagens ljus. Och det gäller antalet uthyrda våtdräkter och sålda regnponchos.

I år besökte cirka 230 000 gäster Sommarland, vilket är en minskning med 22 procent jämfört med fjolåret.

– Somrar med ihållande och exceptionellt dåligt väder påverkar naturligtvis oss som vattenpark, men det är något vi har tagit höjd för med hänsyn till den verksamhet vi bedriver. Väderleken har medfört vissa utmaningar men de är inom ramen för vår kalkyl, säger Hans Ericsson, vd.

Gästnöjdheten under säsongen har legat på fortsatt hög nivå. 90 procent av Skara Sommarlands besökare anger att de är mycket nöjda eller nöjda med sitt besök i parken.

– Vi är väldigt stolta över den höga gästnöjdheten, den visar att satsningarna på miljön, nya attraktioner och våra medarbetarutbildningar är helt rätt. I år har vi kunnat se ett tydligt trendbrott vad det gäller gästernas upplevelser hos oss. De har i mycket högre utsträckning nyttjat alla delar av parken: vattenpark, tivoli, gokart och spel.

Det lägre besöksantalet påverkar inte investeringarna på Skara Sommarland inför nästa säsong.

Skara Sommarland stängde för sommaren den 16 augusti. Efter två rekordår fick man i år uppleva en lägre besökssiffra. Det kalla och regniga vädret i juni och juli påverkade besöksantalet mycket men nya typer av rekord såg i stället dagens ljus. Och det gäller antalet uthyrda våtdräkter och sålda regnponchos.

I år besökte cirka 230 000 gäster Sommarland, vilket är en minskning med 22 procent jämfört med fjolåret.

– Somrar med ihållande och exceptionellt dåligt väder påverkar naturligtvis oss som vattenpark, men det är något vi har tagit höjd för med hänsyn till den verksamhet vi bedriver. Väderleken har medfört vissa utmaningar men de är inom ramen för vår kalkyl, säger Hans Ericsson, vd.

Gästnöjdheten under säsongen har legat på fortsatt hög nivå. 90 procent av Skara Sommarlands besökare anger att de är mycket nöjda eller nöjda med sitt besök i parken.

– Vi är väldigt stolta över den höga gästnöjdheten, den visar att satsningarna på miljön, nya attraktioner och våra medarbetarutbildningar är helt rätt. I år har vi kunnat se ett tydligt trendbrott vad det gäller gästernas upplevelser hos oss. De har i mycket högre utsträckning nyttjat alla delar av parken: vattenpark, tivoli, gokart och spel.

Det lägre besöksantalet påverkar inte investeringarna på Skara Sommarland inför nästa säsong.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.