11 sep 2015 16:30

11 sep 2015 16:47

Protest mot Trafikverket

Tre kommuner gör gemensam sak

Töreboda, Skövde, Falköping, Västsvenska handelskammaren och Västtrafik protesterar mot Trafikverkets planering av jobbet på västra stambanan.
– Det kommer att bli stora negativa konsekvenser, säger Katarina Jonsson (M), kommunalråd i Skövde.

Efter nyår påbörjas arbetet med att byta ut kontaktledningar vid västra stambanan söder och norr om Skövde. Jobbet ska pågå dygnet runt vilket medför att endast ett av två spår kommer att vara öppet under åtta månader. Trafikverket prioriterar långpendlingen och det finns bara plats för 25 procent av Västtrafiks ordinarie tågtrafik på sträckan.

Under fredagen författade de tre direkt berörda kommunerna, Västtrafik och Västsvenska handelskammaren, ett brev till Trafikverket.

– Det är väldigt viktigt att jobbet görs, det vi reagerar över är hur man gör det. Planeringen borde ha skett på ett annat sätt. Det är förvånande att Trafikverket inte hörde av sig tidigare om hur de tänkte, då kanske allt sett annorlunda ut, säger Conny Johansson (S), kommunalråd i Falköping.

Cirka 4 000 åker med Västtrafiks tåg varje vardag. Bolagets vice ordförande Alex Bergström (S) räknar därför med att 2 800 resenärer kommer att få stora problem varje dag. Dessutom ökar Västtrafiks kostnader.

– Bara ersättningsbussarna mellan Skövde och Falköping beräknas kosta 23 miljoner kronor.

För många resenärer i Skaraborg handlar det om pendling till arbete och studier, men även pendling in till Skövde för att kunna ta tåget till Stockholm.

– Från Töreboda går det ett tåg till Stockholm på morgonen och ett på kvällen. Ska vi ta andra tåg måste vi in till Skövde för att byta. Vi har en jättestor utpendling till Skövde och Göteborg. Efter det här blir det svårt att få tillbaka resenärerna, säger Bengt Sjöberg (M), kommunalråd i Töreboda.

Träffar Erixon

Västtrafiks ledning kommer att träffa Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon den 15 september. Parallellt med det har Västtrafik lämnat in ett så kallat tvistemål, dels om själva arbetet, dels om tåglägena (antal avgångar).

– Vi vill att arbetet utförs under tio timmar på natten och under helgerna. Trafikbolagen SJ och MTR, som också kör på stambanan, har gjort samma sak, säger Markus Gunnervall, trafikutvecklare vid Västtrafik.

Efter nyår påbörjas arbetet med att byta ut kontaktledningar vid västra stambanan söder och norr om Skövde. Jobbet ska pågå dygnet runt vilket medför att endast ett av två spår kommer att vara öppet under åtta månader. Trafikverket prioriterar långpendlingen och det finns bara plats för 25 procent av Västtrafiks ordinarie tågtrafik på sträckan.

Under fredagen författade de tre direkt berörda kommunerna, Västtrafik och Västsvenska handelskammaren, ett brev till Trafikverket.

– Det är väldigt viktigt att jobbet görs, det vi reagerar över är hur man gör det. Planeringen borde ha skett på ett annat sätt. Det är förvånande att Trafikverket inte hörde av sig tidigare om hur de tänkte, då kanske allt sett annorlunda ut, säger Conny Johansson (S), kommunalråd i Falköping.

Cirka 4 000 åker med Västtrafiks tåg varje vardag. Bolagets vice ordförande Alex Bergström (S) räknar därför med att 2 800 resenärer kommer att få stora problem varje dag. Dessutom ökar Västtrafiks kostnader.

– Bara ersättningsbussarna mellan Skövde och Falköping beräknas kosta 23 miljoner kronor.

För många resenärer i Skaraborg handlar det om pendling till arbete och studier, men även pendling in till Skövde för att kunna ta tåget till Stockholm.

– Från Töreboda går det ett tåg till Stockholm på morgonen och ett på kvällen. Ska vi ta andra tåg måste vi in till Skövde för att byta. Vi har en jättestor utpendling till Skövde och Göteborg. Efter det här blir det svårt att få tillbaka resenärerna, säger Bengt Sjöberg (M), kommunalråd i Töreboda.

Träffar Erixon

Västtrafiks ledning kommer att träffa Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon den 15 september. Parallellt med det har Västtrafik lämnat in ett så kallat tvistemål, dels om själva arbetet, dels om tåglägena (antal avgångar).

– Vi vill att arbetet utförs under tio timmar på natten och under helgerna. Trafikbolagen SJ och MTR, som också kör på stambanan, har gjort samma sak, säger Markus Gunnervall, trafikutvecklare vid Västtrafik.