17 sep 2015 21:21

17 sep 2015 21:21

Lokal konsumentrådgivning lockar allt färre

Allt färre ringer till kommunens konsumentrådgivning, något som tros bero på en ny tjänst.
– Det kanske ringer tre på hela måndagen, säger Mimona Pettersson som brukar svara på telefonörernas frågor.

I tre och en halv timma varje måndag erbjuder konsumentrådgivningen i Skövde vägledning till invånarna. De försöker hjälpa till med frågor som till exempel rör köp, avtal och reklamationer.

Efter att de hade stängt en månad i sommar märker de av en stor förändring, allt färre personer väljer nu att ringa till dem.

– Det är alltid färre som ringer efter sommaren men det har ringt fler tidigare, säger Cecilia Klämberg enhetschef på Försörjningstödsenheten.

Så här i slutet av september är det fortfarande få som hör av sig.

Kan bero på

Anledningen till minskningen tros vara den rikstäckande tjänsten Hallå konsument som Konsumentverket står bakom. De startade upp sin verksamhet den 31 mars i år och först nu märks etableringen av.

De erbjuder i stort sett samma service som kommunernas konsumentvägledningar gör, gratis, oberoende rådgivning. Den största skillnaden för användarna är att den nya tjänsten är mer lättillgänglig, det går att få hjälp både på telefon och via chatt under åtta timmar varje vardag.

– Det är ett komplement till kommunernas konsumentrådgivningar, de ska inte ersätta dem, säger Cecilia Klämberg som inte är speciellt oroad över utvecklingen.

Liknande mönster

De som jobbar i Skövde vet att trenden är likadan på fler orter.

– Vad jag har hört är det såhär i fler kommuner, säger Mimona Pettersson.

Ett senare beslut

Cecilia Klämberg tror inte att den lokala tjänsten kommer att försvinna men eftersom varje kommun själva väljer om de ska erbjuda invånarna servicen så är det en fråga för politikerna.

– Det är för tidigt att säga än, det får vi titta på längre fram. Det är ett politiskt beslut, säger Cecilia Klämberg.

I tre och en halv timma varje måndag erbjuder konsumentrådgivningen i Skövde vägledning till invånarna. De försöker hjälpa till med frågor som till exempel rör köp, avtal och reklamationer.

Efter att de hade stängt en månad i sommar märker de av en stor förändring, allt färre personer väljer nu att ringa till dem.

– Det är alltid färre som ringer efter sommaren men det har ringt fler tidigare, säger Cecilia Klämberg enhetschef på Försörjningstödsenheten.

Så här i slutet av september är det fortfarande få som hör av sig.

Kan bero på

Anledningen till minskningen tros vara den rikstäckande tjänsten Hallå konsument som Konsumentverket står bakom. De startade upp sin verksamhet den 31 mars i år och först nu märks etableringen av.

De erbjuder i stort sett samma service som kommunernas konsumentvägledningar gör, gratis, oberoende rådgivning. Den största skillnaden för användarna är att den nya tjänsten är mer lättillgänglig, det går att få hjälp både på telefon och via chatt under åtta timmar varje vardag.

– Det är ett komplement till kommunernas konsumentrådgivningar, de ska inte ersätta dem, säger Cecilia Klämberg som inte är speciellt oroad över utvecklingen.

Liknande mönster

De som jobbar i Skövde vet att trenden är likadan på fler orter.

– Vad jag har hört är det såhär i fler kommuner, säger Mimona Pettersson.

Ett senare beslut

Cecilia Klämberg tror inte att den lokala tjänsten kommer att försvinna men eftersom varje kommun själva väljer om de ska erbjuda invånarna servicen så är det en fråga för politikerna.

– Det är för tidigt att säga än, det får vi titta på längre fram. Det är ett politiskt beslut, säger Cecilia Klämberg.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.