29 sep 2015 17:00

29 sep 2015 17:00

Foto: Roland Svensson

Trivsamt jobb för juryn

"Det var bra att ni vågade, det här är en pina"

Popcorn till kaffet, smoothies mot skoltrötthet, chiafrön eller varför inte portabel belysning? Oavsett produkten gäller det att få juryn på fall.

Treorna på Handelsprogrammet på Gymnasium Skövde fick på tisdagen möta verkligheten. Den bestod av Daniel Rapp, handelsansvarig på Next Skövde, Gustaf Wikblom, Skövde city, och Petri Ahonen, affärsutvecklare på Gothia science park.

Efter att bara ha arbetat med sina produkter vid ett par enstaka tillfällen var det dags för UF-företagen att presentera sina idéer för den rutinerade trion.

För billigt

Först ut var Flavorpop UF. De satsar på en etiopisk specialitet.

– Vi ska sälja popcorn och kaffe, antingen som ge bort-present eller till sig själv. Den ska kosta 39.90 kronor styck, förklarar vd:n Emma Ottosson.

En intressant idé tyckte juryn, men den hade givetvis sina invändningar.

– Ni kunde ha byggt lite mer storytelling kring Etiopien, föreslår Petri Ahonen.

– Vi lever i en tid där en latte kostar mycket pengar, då kan 39.90 kännas lite för en ge bort-present, säger Daniel Rapp och fortsätter:

– Det var bra att ni vågade, det här är en pina. Stäng in er ett par timmar och förfina idén.

Presentationen var ett pilotprojekt från UF-lärarna på Handelsprogrammet. Idén är tagen från tv-programmet Draknästet - men omdöpt till Scrutiny, vilket är när racingbilar besiktigas innan loppen för att få vara med och tävla. Företaget Go Fräsch UF gick ut hårt med sina smoothies, som de bjöd juryn på.

– Jättebra, ni kommer in med energi i rummet. Och bra att ni har tagit in Mattias Hägg som rådgivare, han är erkänt duktig. Men frågan är vad som gör er unika, undrar Gustaf Wikblom.

Daniel Rapp kom med en idé.

– Tänk vad coolt att kunna visa upp vad som händer i kroppen när eleverna på skolan blir trötta. Då kan ni ge dem en ”berryboost”. Kanske ska ni döpa dem till namn som flörtar med tråkiga lärare?

Tuttifrutti

Det var lättade elever som pustade ut efter presentationerna.

– Det var dumt att vi nämnde tuttifrutti som en av smakerna, de tog det helt fel, vi har ju inte bestämt vilka smaker vi ska ha, säger Sabina Jensen på Flavorpop UF.

– Vi fick mycket feedback att tänka på, säger kollegan Belmin Cavka.

Det gick trots allt väldigt bra, Flavorpop vann presentationen. I pris fick de biocheckar, popcornen tar de med själva.

Treorna på Handelsprogrammet på Gymnasium Skövde fick på tisdagen möta verkligheten. Den bestod av Daniel Rapp, handelsansvarig på Next Skövde, Gustaf Wikblom, Skövde city, och Petri Ahonen, affärsutvecklare på Gothia science park.

Efter att bara ha arbetat med sina produkter vid ett par enstaka tillfällen var det dags för UF-företagen att presentera sina idéer för den rutinerade trion.

För billigt

Först ut var Flavorpop UF. De satsar på en etiopisk specialitet.

– Vi ska sälja popcorn och kaffe, antingen som ge bort-present eller till sig själv. Den ska kosta 39.90 kronor styck, förklarar vd:n Emma Ottosson.

En intressant idé tyckte juryn, men den hade givetvis sina invändningar.

– Ni kunde ha byggt lite mer storytelling kring Etiopien, föreslår Petri Ahonen.

– Vi lever i en tid där en latte kostar mycket pengar, då kan 39.90 kännas lite för en ge bort-present, säger Daniel Rapp och fortsätter:

– Det var bra att ni vågade, det här är en pina. Stäng in er ett par timmar och förfina idén.

Presentationen var ett pilotprojekt från UF-lärarna på Handelsprogrammet. Idén är tagen från tv-programmet Draknästet - men omdöpt till Scrutiny, vilket är när racingbilar besiktigas innan loppen för att få vara med och tävla. Företaget Go Fräsch UF gick ut hårt med sina smoothies, som de bjöd juryn på.

– Jättebra, ni kommer in med energi i rummet. Och bra att ni har tagit in Mattias Hägg som rådgivare, han är erkänt duktig. Men frågan är vad som gör er unika, undrar Gustaf Wikblom.

Daniel Rapp kom med en idé.

– Tänk vad coolt att kunna visa upp vad som händer i kroppen när eleverna på skolan blir trötta. Då kan ni ge dem en ”berryboost”. Kanske ska ni döpa dem till namn som flörtar med tråkiga lärare?

Tuttifrutti

Det var lättade elever som pustade ut efter presentationerna.

– Det var dumt att vi nämnde tuttifrutti som en av smakerna, de tog det helt fel, vi har ju inte bestämt vilka smaker vi ska ha, säger Sabina Jensen på Flavorpop UF.

– Vi fick mycket feedback att tänka på, säger kollegan Belmin Cavka.

Det gick trots allt väldigt bra, Flavorpop vann presentationen. I pris fick de biocheckar, popcornen tar de med själva.