01 okt 2015 06:00

01 okt 2015 06:00

MTR Express öppnar för samarbete

Tågbjässe redo att köra Västtrafik-resenärer

Järnvägsbjässen MTR Express har inget emot ett samarbete med Västtrafik under nästa år då delar av Västra stambanan får begränsad kapacitet.
– Vi är öppna för olika lösningar, säger vd:n Johan Söör.

Söör besökte Skövde under onsdagen och träffade bland annat representanter för näringslivet. Bolaget inledde sin trafik Göteborg-Stockholm, med stopp i Herrljunga, Skövde och Södertälje, i mars. Från och med augusti fördubblades trafiken och nu handlar det om 90 tåg i veckan.

Nästa år, då signalledningssystemet ska renoveras mellan Töreboda och Falköping, blir kapaciteten på västra stambanan reducerad.

Stora problem

För Västtrafik, som bara fick en tredjedel av de 60 begärda tåglägena, blir det stora problem.

Johan Söör betonar att hans bolag har all respekt för att banan behöver åtgärdas och att Trafikverkets prioritering är upp till dem.

– Vi fick nästan det vi begärt, men vi vill samarbeta med Västtrafik för att hjälpa resenärerna och se till att folk fortsätter åka tåg.

Hur då?

– De som köper ett regionen runt-kort kan åka med oss inom kort. Sedan är vi öppna för att diskutera även andra lösningar, förutsatt att vi hittar lösningar som passar båda parter.

Söör ser en potential att öka trafiken mellan Göteborg och Stockholm, och därmed även mellan Göteborg och Skövde. Han säger att 18 000 reser mellan Göteborg och Stockholm, i en riktning, varje dag; 5 000 tar tåget, 9 000 bilen, 3 500 flyget och 500 åker buss.

– Vi vill gärna växa.

Funderar ni på att göra stopp i Falköping och Töreboda?

– Vi utvärderar löpande, finns det tillräckligt stor efterfrågan på något ställe så ska vi stanna där, men vårt fokus just nu är i Skövde och Herrljunga.

MTR ägs i grunden av ett bolag i Hongkong. Företaget kör tåg i bland annat Australien, Storbritannien och Kina samt tunnelbana i Stockholm.

Söör besökte Skövde under onsdagen och träffade bland annat representanter för näringslivet. Bolaget inledde sin trafik Göteborg-Stockholm, med stopp i Herrljunga, Skövde och Södertälje, i mars. Från och med augusti fördubblades trafiken och nu handlar det om 90 tåg i veckan.

Nästa år, då signalledningssystemet ska renoveras mellan Töreboda och Falköping, blir kapaciteten på västra stambanan reducerad.

Stora problem

För Västtrafik, som bara fick en tredjedel av de 60 begärda tåglägena, blir det stora problem.

Johan Söör betonar att hans bolag har all respekt för att banan behöver åtgärdas och att Trafikverkets prioritering är upp till dem.

– Vi fick nästan det vi begärt, men vi vill samarbeta med Västtrafik för att hjälpa resenärerna och se till att folk fortsätter åka tåg.

Hur då?

– De som köper ett regionen runt-kort kan åka med oss inom kort. Sedan är vi öppna för att diskutera även andra lösningar, förutsatt att vi hittar lösningar som passar båda parter.

Söör ser en potential att öka trafiken mellan Göteborg och Stockholm, och därmed även mellan Göteborg och Skövde. Han säger att 18 000 reser mellan Göteborg och Stockholm, i en riktning, varje dag; 5 000 tar tåget, 9 000 bilen, 3 500 flyget och 500 åker buss.

– Vi vill gärna växa.

Funderar ni på att göra stopp i Falköping och Töreboda?

– Vi utvärderar löpande, finns det tillräckligt stor efterfrågan på något ställe så ska vi stanna där, men vårt fokus just nu är i Skövde och Herrljunga.

MTR ägs i grunden av ett bolag i Hongkong. Företaget kör tåg i bland annat Australien, Storbritannien och Kina samt tunnelbana i Stockholm.