02 okt 2015 06:00

02 okt 2015 06:00

STCC gav miljon-pr

Next vill ha tillbaka motortävlingen

Skövde kommun, Volvobolagen och Next Skövde AB satsade tillsammans 2,3 miljoner kronor på att få STCC till Skövde.
Återbetalningen blev pr värderad till miljoner och turistekonomiska effekter.

Det visar två utredningar som det kommunala destinationsbolaget beställt. Analysföretaget HUI research har undersökt evenemangseffekterna.

9 000 unika besökare

Enligt resultatet har evenemanget gett turistekonomiska effekter som motsvarar 5,2 miljoner kronor.

9 000 unika besökare uppskattas ha gjort av med 600 kronor per person och dygn enligt undersökning. Då ingår inte inträdet. Publiksiffran totalt under helgen var 10 723 enligt STCC.

Evenemanget ska också ha genererat 1 600 övernattningar av turister i Skövde.

I en andra undersökning (gjord av Meltwater) undersöks hur mycket som skrivits om STCC i Skövde i redaktionella (bara digitalt) och sociala medier.

SLA skrev mest

613 inlägg har gjort i digitala redaktionella medier vilket värderas till ett pr-värde av 3,4 miljoner kronor.

– Vi är nöjda med utfallet och sammanställningarna visar evenemanget gett goda effekter, hävdar Mats Olsson som är vd för Next Skövde Destinationsutveckling AB:

SLA har skrivit flest artiklar följt av Skövde Nyheter och Aftonbladet.

Osnabb mobiltrafik

I sociala medier har evenemanget haft 418 inlägg vilket är en låg siffra.

En förklaring kan vara bristen på snabb uppkoppling vid flygplatsen under tävlingen. Många hade svårt att komma ut på mobilnätet och Mats Olsson säger att det måste ses över inför en fortsättning.

För det vill man ha:

– Vi ser det som ett spetsarrangemang utifrån Skövde som motorstaden och där vi vill vara långsiktiga, säger bolagets nye styrelseordförande Carl-Henrik Ohlsson.

STCC-organisationen verkar vara intresserat av en fortsättning och har begärt ett möte inom de kommande veckorna.

– De vill träffa oss och vi vill diskutera en fortsättning, säger Olsson.

Satsade 1,2 miljoner

SLA har gått igenom kostnaderna för arrangemanget. Next Skövde betalade två miljoner kronor (exklusive moms) till bolaget som arrangerar varav Skövde kommun stod för 1,2 miljoner kronor och privata bolag (främst Volvobolagen samt Bilia stod för resten).

Next Skövde hade sedan ytterligare kostnader för cirka 320 000 kronor.

Personalkostnader hos Skövde kommun och Next är inte inräknade.

Det visar två utredningar som det kommunala destinationsbolaget beställt. Analysföretaget HUI research har undersökt evenemangseffekterna.

9 000 unika besökare

Enligt resultatet har evenemanget gett turistekonomiska effekter som motsvarar 5,2 miljoner kronor.

9 000 unika besökare uppskattas ha gjort av med 600 kronor per person och dygn enligt undersökning. Då ingår inte inträdet. Publiksiffran totalt under helgen var 10 723 enligt STCC.

Evenemanget ska också ha genererat 1 600 övernattningar av turister i Skövde.

I en andra undersökning (gjord av Meltwater) undersöks hur mycket som skrivits om STCC i Skövde i redaktionella (bara digitalt) och sociala medier.

SLA skrev mest

613 inlägg har gjort i digitala redaktionella medier vilket värderas till ett pr-värde av 3,4 miljoner kronor.

– Vi är nöjda med utfallet och sammanställningarna visar evenemanget gett goda effekter, hävdar Mats Olsson som är vd för Next Skövde Destinationsutveckling AB:

SLA har skrivit flest artiklar följt av Skövde Nyheter och Aftonbladet.

Osnabb mobiltrafik

I sociala medier har evenemanget haft 418 inlägg vilket är en låg siffra.

En förklaring kan vara bristen på snabb uppkoppling vid flygplatsen under tävlingen. Många hade svårt att komma ut på mobilnätet och Mats Olsson säger att det måste ses över inför en fortsättning.

För det vill man ha:

– Vi ser det som ett spetsarrangemang utifrån Skövde som motorstaden och där vi vill vara långsiktiga, säger bolagets nye styrelseordförande Carl-Henrik Ohlsson.

STCC-organisationen verkar vara intresserat av en fortsättning och har begärt ett möte inom de kommande veckorna.

– De vill träffa oss och vi vill diskutera en fortsättning, säger Olsson.

Satsade 1,2 miljoner

SLA har gått igenom kostnaderna för arrangemanget. Next Skövde betalade två miljoner kronor (exklusive moms) till bolaget som arrangerar varav Skövde kommun stod för 1,2 miljoner kronor och privata bolag (främst Volvobolagen samt Bilia stod för resten).

Next Skövde hade sedan ytterligare kostnader för cirka 320 000 kronor.

Personalkostnader hos Skövde kommun och Next är inte inräknade.