04 okt 2015 15:22

04 okt 2015 15:23

Första shoppinghelgen i egen regi

SKÖVDE: Blandat program i city

Höstmarknad, modevisning, DJ, hoppborgar, ponnyridning och förstås shopping. I helgen var det shoppinghelg i Skövde city och det var första gången i egen regi, utan de andra handelsområdena.

I Skövde city finns 120 butiker och 30 restauranger. I helgen bjöd de till lite extra eftersom det var shoppinghelg.

– Det är första gången det görs i egen regi, utan de andra handelsområdena. Vi gör det tillsammans med Commerce och Next Skövde är med på ett hörn också. Vi upplever att vi fått en bra uppslutning från butikerna, säger Gustaf Wikblom, centrumledare Skövde city och tillägger att city valt att göra shoppinghelgen själv och att det inte finns någon annan bakomliggande faktor.

Höstmarknad

Gustaf Wikblom berättar att shoppinghelgen marknadsförts ganska brett, men att det är lite svårt att säga hur mycket folk en sådan helg drar.

– Men vi hoppas dra hit mellan 10 000 och 15 000 besökare under helgen, säger han.

På Hertig Johans torg fanns hinderbana och hoppborgar för barnen samt en utställning av bilar. Under söndagen var det ponnyridning.

På Commerce, där det finns 50 butiker, arrangerades Långgatans höstmarknad. Tio-tolv försäljare fanns på plats.

– Vi provar det här för att få en lokal känsla och skapa en härlig känsla i Skövde city, berättar Amanda Grahn, marknadsassistent.

Modevisning

Det var lokala handlare som var med på höstmarknaden och även vissa av butikerna. Under lördagen var det även modevisning.

– Då stylar butikerna modeller och visar de hetaste trenderna.

Annat på programmet var Skövde linedancers samt Friskis & Svettis. En DJ fanns också där och spelade musik för besökarna.

I Skövde city finns 120 butiker och 30 restauranger. I helgen bjöd de till lite extra eftersom det var shoppinghelg.

– Det är första gången det görs i egen regi, utan de andra handelsområdena. Vi gör det tillsammans med Commerce och Next Skövde är med på ett hörn också. Vi upplever att vi fått en bra uppslutning från butikerna, säger Gustaf Wikblom, centrumledare Skövde city och tillägger att city valt att göra shoppinghelgen själv och att det inte finns någon annan bakomliggande faktor.

Höstmarknad

Gustaf Wikblom berättar att shoppinghelgen marknadsförts ganska brett, men att det är lite svårt att säga hur mycket folk en sådan helg drar.

– Men vi hoppas dra hit mellan 10 000 och 15 000 besökare under helgen, säger han.

På Hertig Johans torg fanns hinderbana och hoppborgar för barnen samt en utställning av bilar. Under söndagen var det ponnyridning.

På Commerce, där det finns 50 butiker, arrangerades Långgatans höstmarknad. Tio-tolv försäljare fanns på plats.

– Vi provar det här för att få en lokal känsla och skapa en härlig känsla i Skövde city, berättar Amanda Grahn, marknadsassistent.

Modevisning

Det var lokala handlare som var med på höstmarknaden och även vissa av butikerna. Under lördagen var det även modevisning.

– Då stylar butikerna modeller och visar de hetaste trenderna.

Annat på programmet var Skövde linedancers samt Friskis & Svettis. En DJ fanns också där och spelade musik för besökarna.