11 okt 2015 06:00

11 okt 2015 06:00

Jämställdhet en viktig bit på Pieces Interactive

"Vi siktar alltid på att ha lika många kvinnliga som manliga karaktärer"

Skövdes äldsta aktiva spelbolag är en av de mest framgångsrika. I det nya spelet Kill to Collect satsar Pieces Interactive på en rutinerad målgrupp med höga förväntningar.

I hjärtat av Gothia Science Park ligger spelbolaget Pieces Interactive. Sedan starten 2007 har arbetet genomsyrats av en fingertoppskänsla av aktuella trender. I deras senaste projekt, Kill to Collect har de tolkat fritt från 80-talsspelet Rogue som idag upplever en pånyttfödelse.

– Många spel i den genren är väldigt inriktade på att ”levla” upp och få bättre utrustning. Vi fokuserar mer på att man ska lära sig mekanismerna och själv bli bättre. Det är svårt, alla ska dö första gången de spelar, menar David Rosén, vd.

Kill to Collect sätter krav på utövaren och lägger stor vikt vid samarbete. David Rosén tror på konceptet.

– Marknaden är svår att sia om men jag tror inte att utmanande spel tappar, framförallt inte med sociala aspekter där man spelar tillsammans, funderar han.

Jämställd fokus

Spelbranschen har fått kritik för att vara starkt mansdominerad. På Pieces Interactive tar man frågan på största allvar men vill samtidigt inte dela ut pekpinnar åt andra.

– Vi siktar alltid på att ha lika många kvinnliga som manliga karaktärer och undviker onödigt sexualiserade bilder. Skulle det passa i ett spel så är det i mina ögon inget problem, bara man gör det på ett jämställt sätt. Vi tänker inte säga att någon annan utvecklare skall göra si eller så men för oss är det viktigt att ta ställning, förklarar David.

Flexibelt jobb

På ett av kontoren jobbar art directorn Daniel Ribera Olsen. Bakom två skärmar och en hög av skisser finslipar han på menyer och knappar som tar spelaren till rätt ställe i spelet.

– Eftersom vi är ett litet företag så gör jag massor av olika grejer som skiljer sig från dag till dag. Här har man en chans att påverka, varje sak man lägger till blir till en stor förändring. Vi är ett tight gäng och då blir det kul att gå till jobbet, uttrycker han.

Unikt samarbete

Framgången för spelbolagen i Skövde har fått stor uppmärksamhet, på tio år har stadens inflytande vuxit från noll till en internationellt omtalad region. David lyfter fram ett gynnsamt arbete mellan framförallt tre parter.

– Det är den heliga treenigheten; kommunen, Högskolan och Gothia science park. Nu finns det ett ekosystem av bolag och stöd från investerare, de som startar upp idag får sjukt mycket gratis med sig. Det finns en genuin önskan att samarbeta och ett fåtal eldsjälar som slagit huvudet i väggen tills den flyttat på sig, avslutar David.

I hjärtat av Gothia Science Park ligger spelbolaget Pieces Interactive. Sedan starten 2007 har arbetet genomsyrats av en fingertoppskänsla av aktuella trender. I deras senaste projekt, Kill to Collect har de tolkat fritt från 80-talsspelet Rogue som idag upplever en pånyttfödelse.

– Många spel i den genren är väldigt inriktade på att ”levla” upp och få bättre utrustning. Vi fokuserar mer på att man ska lära sig mekanismerna och själv bli bättre. Det är svårt, alla ska dö första gången de spelar, menar David Rosén, vd.

Kill to Collect sätter krav på utövaren och lägger stor vikt vid samarbete. David Rosén tror på konceptet.

– Marknaden är svår att sia om men jag tror inte att utmanande spel tappar, framförallt inte med sociala aspekter där man spelar tillsammans, funderar han.

Jämställd fokus

Spelbranschen har fått kritik för att vara starkt mansdominerad. På Pieces Interactive tar man frågan på största allvar men vill samtidigt inte dela ut pekpinnar åt andra.

– Vi siktar alltid på att ha lika många kvinnliga som manliga karaktärer och undviker onödigt sexualiserade bilder. Skulle det passa i ett spel så är det i mina ögon inget problem, bara man gör det på ett jämställt sätt. Vi tänker inte säga att någon annan utvecklare skall göra si eller så men för oss är det viktigt att ta ställning, förklarar David.

Flexibelt jobb

På ett av kontoren jobbar art directorn Daniel Ribera Olsen. Bakom två skärmar och en hög av skisser finslipar han på menyer och knappar som tar spelaren till rätt ställe i spelet.

– Eftersom vi är ett litet företag så gör jag massor av olika grejer som skiljer sig från dag till dag. Här har man en chans att påverka, varje sak man lägger till blir till en stor förändring. Vi är ett tight gäng och då blir det kul att gå till jobbet, uttrycker han.

Unikt samarbete

Framgången för spelbolagen i Skövde har fått stor uppmärksamhet, på tio år har stadens inflytande vuxit från noll till en internationellt omtalad region. David lyfter fram ett gynnsamt arbete mellan framförallt tre parter.

– Det är den heliga treenigheten; kommunen, Högskolan och Gothia science park. Nu finns det ett ekosystem av bolag och stöd från investerare, de som startar upp idag får sjukt mycket gratis med sig. Det finns en genuin önskan att samarbeta och ett fåtal eldsjälar som slagit huvudet i väggen tills den flyttat på sig, avslutar David.

  • Frans Nilsson