24 okt 2015 09:54

24 okt 2015 11:48

Forskare: Dieselmotorns tid snart förbi

VW-skandal påskyndar nya utsläppskrav

Volkswagens utsläppsskandal kommer i grunden påverka hela bilindustrin och förkortar med all sannolikhet dieselmotorns livscykel.

– Tillverkarna får det tufft att klara framtida utsläppskrav, säger fordonsforskaren Mikael Wickelgren vid Högskolan i Skövde.

Den tyska biltillverkarens fusk med utsläpp av kväveoxider i sina dieselmotorer, som avslöjades för en dryg månad sedan, kommer att få långtgående verkningar för hela fordonsindustrin, spår Wickelgren. Främst på den europeiska marknaden där dieselbilarna är i majoritet.

– Dieselmotorns framtid i personbilar var på sätt och vis redan utmätt innan VW-skandalen briserade, eftersom både EU, myndigheter och även vissa storstäder är i färd med att se över lagstiftningen om framtida utsläppskrav som lär bli mycket hårdare än i dag. Och de har ju inte blivit mindre påverkade efter den här händelsen.

– En sak är säker, ingen kommer längre att lyssna på vad biltillverkarnas lobbyister har att säga i den här frågan, säger Mikael Wickelgren till SLA.

Dyr reningsteknik

Problemet för bilindustrin är att dieselmotorer släpper ut farliga partiklar som kräver rening. För detta krävs enorma investeringar i utveckling och dyr teknik för att klara de framtida utsläppskraven – pengar som tillverkarna sannolikt hellre lägger på utveckling av framtida hybrider och elbilar.

– Det är knixigt men tekniskt möjligt att få en dieselbil att bli avsevärt renare, men kostnaden är alldeles för hög och innebär ett avsevärt högre pris för kunden. Därför kommer vi att se en övergång till allt mer bensin framöver, samtligt som marknaden för elbilar och hybrider fortsätter att växa, säger Wickelgren.

Vilka konsekvenser får detta för VW?

– På kort sikt drabbas varumärket och organisationen när miljontals bilar ska tillbaka till verkstäder för att uppgraderas. Men det är den lilla kostnaden i sammanhanget. Den stora smällen är alla de juridiska processer och enorma skadestånd som skandalen kommer att generera på många marknader där myndigheter och privatkunder vill ställa bolaget till svars och begära kompensation. Det kommer att påverka VW:s förmåga att få fram och utveckla nya bilar.

Bensin som gäller

För den lokala motortillverkningen i Skövde innebär VW-skandalen och ökat fokus på dieselmotorns utsläpp inte särskilt mycket i dagsläget. Den nya motorfamiljen är utvecklad för att tillverkas antingen som bensin eller diesel, och kan byggas på med elmotor (laddhybrid).

– När Ford styrde om tillverkningen från bensin till diesel var man mer låsta, men nu är Volvo i en bättre sits med en egen produkt som anpassas efter kundens önskemål. På Volvos största och viktiga marknader Kina och USA är det redan bara bensin som gäller, säger Mikael Wickelgren.

Den tyska biltillverkarens fusk med utsläpp av kväveoxider i sina dieselmotorer, som avslöjades för en dryg månad sedan, kommer att få långtgående verkningar för hela fordonsindustrin, spår Wickelgren. Främst på den europeiska marknaden där dieselbilarna är i majoritet.

– Dieselmotorns framtid i personbilar var på sätt och vis redan utmätt innan VW-skandalen briserade, eftersom både EU, myndigheter och även vissa storstäder är i färd med att se över lagstiftningen om framtida utsläppskrav som lär bli mycket hårdare än i dag. Och de har ju inte blivit mindre påverkade efter den här händelsen.

– En sak är säker, ingen kommer längre att lyssna på vad biltillverkarnas lobbyister har att säga i den här frågan, säger Mikael Wickelgren till SLA.

Dyr reningsteknik

Problemet för bilindustrin är att dieselmotorer släpper ut farliga partiklar som kräver rening. För detta krävs enorma investeringar i utveckling och dyr teknik för att klara de framtida utsläppskraven – pengar som tillverkarna sannolikt hellre lägger på utveckling av framtida hybrider och elbilar.

– Det är knixigt men tekniskt möjligt att få en dieselbil att bli avsevärt renare, men kostnaden är alldeles för hög och innebär ett avsevärt högre pris för kunden. Därför kommer vi att se en övergång till allt mer bensin framöver, samtligt som marknaden för elbilar och hybrider fortsätter att växa, säger Wickelgren.

Vilka konsekvenser får detta för VW?

– På kort sikt drabbas varumärket och organisationen när miljontals bilar ska tillbaka till verkstäder för att uppgraderas. Men det är den lilla kostnaden i sammanhanget. Den stora smällen är alla de juridiska processer och enorma skadestånd som skandalen kommer att generera på många marknader där myndigheter och privatkunder vill ställa bolaget till svars och begära kompensation. Det kommer att påverka VW:s förmåga att få fram och utveckla nya bilar.

Bensin som gäller

För den lokala motortillverkningen i Skövde innebär VW-skandalen och ökat fokus på dieselmotorns utsläpp inte särskilt mycket i dagsläget. Den nya motorfamiljen är utvecklad för att tillverkas antingen som bensin eller diesel, och kan byggas på med elmotor (laddhybrid).

– När Ford styrde om tillverkningen från bensin till diesel var man mer låsta, men nu är Volvo i en bättre sits med en egen produkt som anpassas efter kundens önskemål. På Volvos största och viktiga marknader Kina och USA är det redan bara bensin som gäller, säger Mikael Wickelgren.

VW-skandalen

Totalt elva miljoner bilar världen över, varav 225 000 i Sverige, berörs av Volkswagen Groups fusk med utsläpp av kväveoxider i dieselmotorer som tidigare i år upptäcktes av amerikanska myndigheter. Samtliga bilmärken inom koncernen är berörda. Hittills har VW bekräftat att 8,5 miljoner bilar ska återkallas för uppgradering. Vad denna består av är ännu oklart. Bilarna är tillverkade mellan år 2009-2014. På VW:s hemsida finns en sökfunktion där man kolla om ens bil är drabbad.

Källa: