26 jan 2016 16:54

26 jan 2016 16:58

Hårt arbete tog Idol till Skövde

EVENEMANG: "Det är en fjäder i hatten"

Finns 2016 års Idol i Skövde? Det återstår att se. Den andra april är det audition i Skövde kulturhus inför en helt ny jury.
– Bara det är jätteroligt, det blir en nystart, säger Katarina Ström, affärsområdeschef för möten på Next Skövde, som lagt ner mycket tid på att få Idol till Skövde.

När Katarina Ström började som affärsområdeschef för möten på Next Skövde i augusti började hon ganska snabbt att titta på vad det fanns för evenemang och nya man kan lägga till.

– Jag är sångerska själv och brinner för musik. Idol kan vi väl få hit?

Så hon tog kontakt med produktionsbolaget Fremantlemedia och frågade vad som krävdes för att få Idol till Skövde.

– De hörde av sig, var här på besök i november och gillade vad de såg, säger Katarina Ström.

Hon berättar att Skövde uppfyllde de kriterier som finns. Skövde ligger bra strategiskt sett, det finns väldigt många ungdomar mellan 16 och 23 år, det är en musikstad och platsen för audition (Skövde kulturhus) ligger nära stationen.

– Vår uppgift på Next tillsammans med kulturen, Scandic Billingen och kommunen är nu att ta fram hur vi ska visa upp Skövde på bästa sätt i den lilla trailern som ska göras.

Den andra april är det audition. Produktionen är på plats 1-4 april, då ska också trailern spelas in och den visas ett par veckor innan programmet sänds i augusti.

– Det vi i Skövde ställer upp med är lokaler, hotellrum och mat, säger Katarina Ström.

Budgeten är på 100 000 kronor.

– Det är ungefär en miljon som ser programmet så det blir en billig kontaktkostnad. Det som kan tillkomma är om vi själva väljer att göra något kopplat till evenemanget, säger Mats Olsson, vd Next Skövde.

Idol har en ny jury som består av hitmakaren Fredrik Kempe, internationella pr-esset Nikki Amini och stjärnproducenten Ouincy Delight Jones III.

– En ny jury, bara det är jätteroligt, det blir en nystart, säger Katarina Ström.

– Det är fantastiskt att värva Idol till Skövde. Det är en fjäder i hatten. Äras den som äras bör, det är Katarina som lagt ner ett stenhårt arbete under lång tid tillsammans med kulturen. I den treårsplan som styrelsen för Next lagt fast pekar man ut de tre M:en som vi ska utveckla inom evenemang. Det är mat, motor och musik. Att redan nu kunna addera till något på musikdelen känns väldigt bra, konstaterar Mats Olsson.

När Katarina Ström började som affärsområdeschef för möten på Next Skövde i augusti började hon ganska snabbt att titta på vad det fanns för evenemang och nya man kan lägga till.

– Jag är sångerska själv och brinner för musik. Idol kan vi väl få hit?

Så hon tog kontakt med produktionsbolaget Fremantlemedia och frågade vad som krävdes för att få Idol till Skövde.

– De hörde av sig, var här på besök i november och gillade vad de såg, säger Katarina Ström.

Hon berättar att Skövde uppfyllde de kriterier som finns. Skövde ligger bra strategiskt sett, det finns väldigt många ungdomar mellan 16 och 23 år, det är en musikstad och platsen för audition (Skövde kulturhus) ligger nära stationen.

– Vår uppgift på Next tillsammans med kulturen, Scandic Billingen och kommunen är nu att ta fram hur vi ska visa upp Skövde på bästa sätt i den lilla trailern som ska göras.

Den andra april är det audition. Produktionen är på plats 1-4 april, då ska också trailern spelas in och den visas ett par veckor innan programmet sänds i augusti.

– Det vi i Skövde ställer upp med är lokaler, hotellrum och mat, säger Katarina Ström.

Budgeten är på 100 000 kronor.

– Det är ungefär en miljon som ser programmet så det blir en billig kontaktkostnad. Det som kan tillkomma är om vi själva väljer att göra något kopplat till evenemanget, säger Mats Olsson, vd Next Skövde.

Idol har en ny jury som består av hitmakaren Fredrik Kempe, internationella pr-esset Nikki Amini och stjärnproducenten Ouincy Delight Jones III.

– En ny jury, bara det är jätteroligt, det blir en nystart, säger Katarina Ström.

– Det är fantastiskt att värva Idol till Skövde. Det är en fjäder i hatten. Äras den som äras bör, det är Katarina som lagt ner ett stenhårt arbete under lång tid tillsammans med kulturen. I den treårsplan som styrelsen för Next lagt fast pekar man ut de tre M:en som vi ska utveckla inom evenemang. Det är mat, motor och musik. Att redan nu kunna addera till något på musikdelen känns väldigt bra, konstaterar Mats Olsson.