08 feb 2016 17:19

08 feb 2016 17:19

Telefontyst i Ulvåker

SKÖVDE: Omfattande trassel med telefoni i Ulvåker

Sedan flera dagar har ett drygt 10-tal hushåll i Ulvåker varit utan telefon och fått ett internet som fungerar dåligt. Skanova hoppas att felet snart ska kunna vara åtgärdat, Telia ger dock sämre besked till de boende.

Sedan slutet av januari har ett drygt 10-tal fastigheter i Ulvåker varit utan telefonförbindelse och med ett dåligt internet. De boende upptäckte felet och gjorde en anmälan till Telia redan den 29 januari, den första februari mottog Skanova information om driftfelet.

Skanova är det bolag som ägs av Telia Sonera och som svarar för drift och service av telenätet. På deras hemsida kan man läsa att felet beräknas vara avhjälpt den elfte februari.

Telia

Anna Lahger och hennes familj på Ringvägen i Ulvåker är en av de drabbade och hon har fått vitt skilda uppgifter om när telefoni och internet kan komma i gång. Hemtelefonen är stendöd och internet fungerar väldigt dåligt . I vardagsrummet sitter dottern Emma och försöker komma ut på internet med sin padda, det går inte så bra.

– Vi har fått så många olika besked, vi har Telia som leverantör och de säger till oss att felet först ska vara lagat den elfte mars, berättar Anna Lahger. Telefonen fungerar inte alls och internet går upp och ner i funktionen. Det känns som att de inte tycker att vi är så viktiga kunder här ute i Ulvåker, säger hon.

– På vår gata är det åtta hus som inte har telefon och så är det några till på Mårumsvägen. Men det konstiga är att en del hus har fungerande telefon här på Ringvägen. Det finns inget mönster i hur felet har slagit ut telefoni och internet, berättar Anna Lahger.

– Det ska väl inte behöva ta en månad längre än vad som sagts först, säger Anna Lahger. Men det blir väl bättre när vi får fibernät.

Skanova

Enligt Skanova har tekniker undersökt felet och konstaterat att en telekabel är skadad.

– Det är skador på en kabel som är mycket omfattande, säger informationschef Inger Gunterberg på Skanova.

Hur lång tid som det tar att avhjälpa felet beror även på vilket materiel som behöver beställas. Dessutom har Skanova ett högt tryck på att åtgärda fel, främst i spåren efter de stormar som var vid jul. Ambitionen är att klara av fel på tre dagar men nu får man plussa på sex dagar till på grund av allt extra arbete.

De som drabbas av driftavbrott kommer dock att få ersättning för de dagar som telefonen inte fungerat.

– Vår förhoppning är att felet ska vara lagat i slutet på veckan, men just nu har vi höga felvolymer, säger Gunterberg.

Enligt de tekniker hon talat med kan orsaken till avbrottet vara att telekabeln blivit skadad vid grävarbete för fiberkabeln till Ulvåker. Men Richard Holm, sekreterare i Ulvåkersbygdens fiber ekonomisk förening håller inte med om det.

– Nej, vi har inte ens startat vårt grävarbete än och det är underentreprenörer till Vattenfall som ska utföra det arbetet, säger han.

Sedan slutet av januari har ett drygt 10-tal fastigheter i Ulvåker varit utan telefonförbindelse och med ett dåligt internet. De boende upptäckte felet och gjorde en anmälan till Telia redan den 29 januari, den första februari mottog Skanova information om driftfelet.

Skanova är det bolag som ägs av Telia Sonera och som svarar för drift och service av telenätet. På deras hemsida kan man läsa att felet beräknas vara avhjälpt den elfte februari.

Telia

Anna Lahger och hennes familj på Ringvägen i Ulvåker är en av de drabbade och hon har fått vitt skilda uppgifter om när telefoni och internet kan komma i gång. Hemtelefonen är stendöd och internet fungerar väldigt dåligt . I vardagsrummet sitter dottern Emma och försöker komma ut på internet med sin padda, det går inte så bra.

– Vi har fått så många olika besked, vi har Telia som leverantör och de säger till oss att felet först ska vara lagat den elfte mars, berättar Anna Lahger. Telefonen fungerar inte alls och internet går upp och ner i funktionen. Det känns som att de inte tycker att vi är så viktiga kunder här ute i Ulvåker, säger hon.

– På vår gata är det åtta hus som inte har telefon och så är det några till på Mårumsvägen. Men det konstiga är att en del hus har fungerande telefon här på Ringvägen. Det finns inget mönster i hur felet har slagit ut telefoni och internet, berättar Anna Lahger.

– Det ska väl inte behöva ta en månad längre än vad som sagts först, säger Anna Lahger. Men det blir väl bättre när vi får fibernät.

Skanova

Enligt Skanova har tekniker undersökt felet och konstaterat att en telekabel är skadad.

– Det är skador på en kabel som är mycket omfattande, säger informationschef Inger Gunterberg på Skanova.

Hur lång tid som det tar att avhjälpa felet beror även på vilket materiel som behöver beställas. Dessutom har Skanova ett högt tryck på att åtgärda fel, främst i spåren efter de stormar som var vid jul. Ambitionen är att klara av fel på tre dagar men nu får man plussa på sex dagar till på grund av allt extra arbete.

De som drabbas av driftavbrott kommer dock att få ersättning för de dagar som telefonen inte fungerat.

– Vår förhoppning är att felet ska vara lagat i slutet på veckan, men just nu har vi höga felvolymer, säger Gunterberg.

Enligt de tekniker hon talat med kan orsaken till avbrottet vara att telekabeln blivit skadad vid grävarbete för fiberkabeln till Ulvåker. Men Richard Holm, sekreterare i Ulvåkersbygdens fiber ekonomisk förening håller inte med om det.

– Nej, vi har inte ens startat vårt grävarbete än och det är underentreprenörer till Vattenfall som ska utföra det arbetet, säger han.