24 feb 2016 06:00

24 feb 2016 11:32

Felräkningen kostar Skövde 3,2 miljoner

SKARABORG: Får ta smällen för felskrivning i E20-avtalet

Skövde kommun går in med 3,2 miljoner kronor extra i E20-projektet.
Nu kan SLA avslöja att det var en felskrivning i avtalet med Trafikverket som tvingar Skövde att öka sin finansiering.

Förslaget kommer upp till beslut i kommunfullmäktige på måndag och rör den slutliga finansieringen av E20-utbyggnaden genom Skaraborg.

Avtalet med Trafikverket skrevs på i januari 2015, men bara veckorna innan upptäcktes att 3,2 miljoner kronor fortfarande saknades.

I huvudtalet med Trafikverket står att Västsvenska Handelskammaren ska gå in med 15 miljoner i sin medfinansiering.

– Men det är fel, vi garanterade aldrig mer än 11,8 miljoner kronor, säger Johan Trouvé vid Västsvenska Handelskammaren.

Bekräftar missen

Max Falk, infrastrukturstrateg vid regionen bekräftar missen.

– Det blev en kommunikationsmiss när jag tog över efter Rolf Thor (tjänsteman som tidigare medverkat i förhandlingarna) och därför står det 15 miljoner i huvudavtalet. När det upptäcktes var det för sent att gå tillbaka och ändra. Vi hade behövt räkna om alltihop och det hade krävt nya beslut ute i kommunerna vilket försenat allt, säger Falk till SLA.

Snabbt beslut

Kommunstyrelsens arbetsutskott i Skövde tog i februari 2015 ett beslut som innebar att Skövde garanterade finansieringen av de 3,2 miljoner om inte det kunde lösas på annat sätt.

Ett år senare står det klart att Skövde själva får stå för den delen – varken regionen eller handelskammaren kommer att göra det.

En eloge

– Vi är en liten organisation och har ingen möjlighet att ta fram de pengarna. Men en eloge till politikerna i Skövde som löste det här. Trafikverket krävde besked om de här miljonerna och E20 stod och föll med den frågan, säger Trouvé.

Liten del

De 3,2 miljoner kronorna är en liten del i sammanhanget. Skövde står ensamt för 113,4 miljoner kronor sedan tidigare. Totalt medfinansierar kommuner och regionen utbyggnaden med 1,35 miljarder kronor.

– Det var mänskliga faktorn som gjorde att de här pengarna saknades. Vi kunde vara snabbfotade och lösa frågan. Vi ville inte riskera något genom att börja om alltihopa igen. Kommunerna i Skaraborg har varit drivande i E20-frågan och då var det viktigt att ta ansvar hela vägen, säger kommunalrådet Katarina Jonsson (M).

Enligt förslaget till fullmäktige ska de 3,2 miljonerna tas från 2015 års överskott.

Förslaget kommer upp till beslut i kommunfullmäktige på måndag och rör den slutliga finansieringen av E20-utbyggnaden genom Skaraborg.

Avtalet med Trafikverket skrevs på i januari 2015, men bara veckorna innan upptäcktes att 3,2 miljoner kronor fortfarande saknades.

I huvudtalet med Trafikverket står att Västsvenska Handelskammaren ska gå in med 15 miljoner i sin medfinansiering.

– Men det är fel, vi garanterade aldrig mer än 11,8 miljoner kronor, säger Johan Trouvé vid Västsvenska Handelskammaren.

Bekräftar missen

Max Falk, infrastrukturstrateg vid regionen bekräftar missen.

– Det blev en kommunikationsmiss när jag tog över efter Rolf Thor (tjänsteman som tidigare medverkat i förhandlingarna) och därför står det 15 miljoner i huvudavtalet. När det upptäcktes var det för sent att gå tillbaka och ändra. Vi hade behövt räkna om alltihop och det hade krävt nya beslut ute i kommunerna vilket försenat allt, säger Falk till SLA.

Snabbt beslut

Kommunstyrelsens arbetsutskott i Skövde tog i februari 2015 ett beslut som innebar att Skövde garanterade finansieringen av de 3,2 miljoner om inte det kunde lösas på annat sätt.

Ett år senare står det klart att Skövde själva får stå för den delen – varken regionen eller handelskammaren kommer att göra det.

En eloge

– Vi är en liten organisation och har ingen möjlighet att ta fram de pengarna. Men en eloge till politikerna i Skövde som löste det här. Trafikverket krävde besked om de här miljonerna och E20 stod och föll med den frågan, säger Trouvé.

Liten del

De 3,2 miljoner kronorna är en liten del i sammanhanget. Skövde står ensamt för 113,4 miljoner kronor sedan tidigare. Totalt medfinansierar kommuner och regionen utbyggnaden med 1,35 miljarder kronor.

– Det var mänskliga faktorn som gjorde att de här pengarna saknades. Vi kunde vara snabbfotade och lösa frågan. Vi ville inte riskera något genom att börja om alltihopa igen. Kommunerna i Skaraborg har varit drivande i E20-frågan och då var det viktigt att ta ansvar hela vägen, säger kommunalrådet Katarina Jonsson (M).

Enligt förslaget till fullmäktige ska de 3,2 miljonerna tas från 2015 års överskott.