22 apr 2016 17:33

22 apr 2016 18:00

Trogen motor i pension

SKÖVDE: Sista femcylindriga bensinmotorn tillverkad på Volvo

Efter lång och trogen tjänst så fick Volvos trotjänare, den femcylindriga bensinmotorn, gå i pension. Under fredagen tillverkades den allra sista motorn som hittills producerats i över 3,5 miljoner exemplar.

Det var en speciell stämning i Volvofabriken vid 13-tiden på fredagen när den sista motorn skruvades ihop. Många i personalen som jobbat med monteringen av den femcylindriga motortypen följde slutmonteringen när deras kollega Mattias Pokkinen utförde de sista momenten. Den typ av bensinmotor med fem cylindrar som Volvofabriken har arbetat med sedan 1991 hade nu nått vägs ände som motortyp. En motor som gjorde premiär i Volvos 850-modeller.

Konceptledaren Lars-Anders Sandborg och projektledaren Jan Fredriksson har båda arbetat med den femcylindriga bensinmotorn under många år i Skövdefabriken. Man kan ana en viss saknad hos dem när de nu ser den allra sista motorn försvinna till Torslandafabriken.

– Det blir nog en saknad, men vi har en väldigt fin ny motorfamilj som vi är stolta över, säger Sandborg. Den sista motorn är provkörd och godkänd så den hamnar nog i en fyrhjulsdriven bil nu, kanske i en XC60.

– Vi har tillverkat exakt 3 574 992 motorer av bensinfemman, säger Jan Fredriksson

En femcylindrig motor kommer dock att vara kvar i produktion ett par år till, det är dieselvarianten som inte kan fasas ut ännu. Efter den ser det ut som samtliga motorer kommer att vara i fyrcylindriga varianter.

Efter att personalen sagt tack och hej till den sista motorn var det dags för tal och tårtkalas.

Det var en speciell stämning i Volvofabriken vid 13-tiden på fredagen när den sista motorn skruvades ihop. Många i personalen som jobbat med monteringen av den femcylindriga motortypen följde slutmonteringen när deras kollega Mattias Pokkinen utförde de sista momenten. Den typ av bensinmotor med fem cylindrar som Volvofabriken har arbetat med sedan 1991 hade nu nått vägs ände som motortyp. En motor som gjorde premiär i Volvos 850-modeller.

Konceptledaren Lars-Anders Sandborg och projektledaren Jan Fredriksson har båda arbetat med den femcylindriga bensinmotorn under många år i Skövdefabriken. Man kan ana en viss saknad hos dem när de nu ser den allra sista motorn försvinna till Torslandafabriken.

– Det blir nog en saknad, men vi har en väldigt fin ny motorfamilj som vi är stolta över, säger Sandborg. Den sista motorn är provkörd och godkänd så den hamnar nog i en fyrhjulsdriven bil nu, kanske i en XC60.

– Vi har tillverkat exakt 3 574 992 motorer av bensinfemman, säger Jan Fredriksson

En femcylindrig motor kommer dock att vara kvar i produktion ett par år till, det är dieselvarianten som inte kan fasas ut ännu. Efter den ser det ut som samtliga motorer kommer att vara i fyrcylindriga varianter.

Efter att personalen sagt tack och hej till den sista motorn var det dags för tal och tårtkalas.