16 jul 2016 06:00

16 jul 2016 06:00

Vinn på att hålla i gång träningen

SKÖVDE: PT:n Angelica Ahlrik tipsar

Sätt inte för höga träningskrav, men håll i gång på semestern. Det rådet ger PT:n Angelica Ahlrik.
– Tio minuter är bättre än ingenting, det viktigaste är att träningen blir av, säger hon.

Angelica Ahlrik är personlig tränare och ägare av Träningskompassen i Skövde. Hon tycker att det är viktigt att hålla i gång träningen även under semestern.

– Men man ska inte sätta för höga krav, det är okej att backa ett steg. Men håll i gång så du inte tappar styrka och flås. Man vinner på att hålla i gång.

Vad händer om man inte gör det?

– Det blir en liten uppförsbacke när man kommer tillbaka, underhåller man träningen så blir det lättare i höst. Har man satt upp ett mål så blir målet mycket lättare att nå om man håller liv i träningen.

Hon förespråkar tabata. Det vill säga att man jobbar i block som är fyra minuter långa. Det är 20 sekunder intensiv träning och 10 sekunder vila. Under fyra minuter hinner man med åtta intervaller. Man kan till exempel springa eller hoppa hopprep. Eller varva burpees och plankan under ett block och vanliga upphopp och armhävningar under nästa.

– För att få med både styrka, explosivitet och flås. Det finns lättare varianter av alla övningar, det måste inte vara avancerat. Det finns appar att ladda ner som sköter tidtagningen, så krångla inte till det.

En bänk är användbar

Ett annat tips hon har är att ta tillvara det som finns utomhus till sin träning. En bänk går till exempel att använda till mycket.

– Hoppa jämfota upp på den, gör armhävningar, dips, mountain climbers.

Eller så kan man använda sig av en kompis.

– Träna med din egen kroppsvikt tillsammans med en kompis. Man gör allt möjligt man kommer på och man har väldigt roligt!

En trappa är också användbar.

– Spring upp och gå ner, tre vändor. Varför inte lite upphopp eller vartannat trappsteg. Låt fantasin flöda när du tränar och låt träningen ta mellan 10 och 30 minuter, säger Angelica Ahlrik som rekommenderar att man tränar 2-3 gånger i veckan.

Och så finns det ju vardagsmotion.

– Gå till stranden, gå till affären, ta en kvällspromenad med familjen, all träning är bra träning, säger Angelica Ahlrik.

Angelica Ahlrik är personlig tränare och ägare av Träningskompassen i Skövde. Hon tycker att det är viktigt att hålla i gång träningen även under semestern.

– Men man ska inte sätta för höga krav, det är okej att backa ett steg. Men håll i gång så du inte tappar styrka och flås. Man vinner på att hålla i gång.

Vad händer om man inte gör det?

– Det blir en liten uppförsbacke när man kommer tillbaka, underhåller man träningen så blir det lättare i höst. Har man satt upp ett mål så blir målet mycket lättare att nå om man håller liv i träningen.

Hon förespråkar tabata. Det vill säga att man jobbar i block som är fyra minuter långa. Det är 20 sekunder intensiv träning och 10 sekunder vila. Under fyra minuter hinner man med åtta intervaller. Man kan till exempel springa eller hoppa hopprep. Eller varva burpees och plankan under ett block och vanliga upphopp och armhävningar under nästa.

– För att få med både styrka, explosivitet och flås. Det finns lättare varianter av alla övningar, det måste inte vara avancerat. Det finns appar att ladda ner som sköter tidtagningen, så krångla inte till det.

En bänk är användbar

Ett annat tips hon har är att ta tillvara det som finns utomhus till sin träning. En bänk går till exempel att använda till mycket.

– Hoppa jämfota upp på den, gör armhävningar, dips, mountain climbers.

Eller så kan man använda sig av en kompis.

– Träna med din egen kroppsvikt tillsammans med en kompis. Man gör allt möjligt man kommer på och man har väldigt roligt!

En trappa är också användbar.

– Spring upp och gå ner, tre vändor. Varför inte lite upphopp eller vartannat trappsteg. Låt fantasin flöda när du tränar och låt träningen ta mellan 10 och 30 minuter, säger Angelica Ahlrik som rekommenderar att man tränar 2-3 gånger i veckan.

Och så finns det ju vardagsmotion.

– Gå till stranden, gå till affären, ta en kvällspromenad med familjen, all träning är bra träning, säger Angelica Ahlrik.