27 jul 2016 06:00

27 jul 2016 10:35

Mjölk direkt till affären

SKÖVDE: Bonde i Värsås satsar på att själv pastörisera och sälja mjölk

Mjölkbonden Kalle Svartvik kände att det var dags för en förändring. Nu öppnar han eget mejeri för att sälja mjölk på gården och direkt till butik.
– Nu får man hoppas att folk kommer att uppskatta vår lokala mjölk.

På gården Esbjörntorp precis utanför Värsås har Kalle Svartvik med familj cirka 230 mjölkkor. Tidigare har all mjölk sålts till Arla men nu ska man också starta ett eget mejeri och börja med egen försäljning.

Direktförsäljning

– Det ligger i tiden. Många efterfrågar närproducerad svensk mjölk i dag och då är det ett bra tillfälle att testa. Samtidigt ska det bli roligt att följa mjölken från kossan hela vägen till kunden, säger Kalle Svartvik som är i full färd med att färdigställa gårdens mejeri.

Förutom att öppna ett mejeri har familjen också valt att börja bygga en egen gårdsbutik där mjölken ska säljas från en mjölkautomat direkt efter pastöriseringen.

– Tidigare i veckan kom leveransen med bland annat pastöriseringsmaskinen till mejeriet och mjölkautomaten. Nu hoppas vi att det blir klart till mitten av augusti.

Mjölken som kommer ha en fetthalt på cirka fyra procent kommer också börja levereras till tre större matbutiker i Skövde. Där kommer kunderna kunna köpa mjölken från en automat, på samma sätt som i gårdsbutiken.

En ekonomisk fråga

Men förutom att efterfrågan på närproducerat är en av orsakerna till den nya satsningen är det också de ekonomiska aspekterna som spelar in menar Kalle Svartvik.

– När man startar eget mejeri tar man ju bort mellanhanden som annars pastöriserar mjölken. Nu när vi gör det själva så blir det ju i långa loppet en ekonomisk vinst.

Till en början är det tio procent av den mjölk som produceras på gården som ska säljas direkt till kunder och butiker.

Resterande nittio procent ska fortfarande levereras till Arla.

Kalle Svartvik tillägger dock att det hela också handlar om att möta upp en den svenska marknaden.

– Man märker ju att mjölkpriserna har sjunkit och det leder ju till att detta handlar om en sorts överlevnadsfråga. Så det är ju också en anledning till att man testar detta.

Hoppas på utveckling

Inom tre veckor hoppas Kalle Svartvik att man kommer i gång med försäljningen.

Kommer försäljningen gå bra är han inte heller främmande för att utveckla utbudet av mejeriprodukter.

– Till en början kommer vi endast erbjuda mjölk. Men i framtiden kan vi också komma att utveckla utbudet, genom att exempelvis börja producera yoghurt. Så nu får man hoppas att folk kommer att uppskatta vår lokala mjölk.

På gården Esbjörntorp precis utanför Värsås har Kalle Svartvik med familj cirka 230 mjölkkor. Tidigare har all mjölk sålts till Arla men nu ska man också starta ett eget mejeri och börja med egen försäljning.

Direktförsäljning

– Det ligger i tiden. Många efterfrågar närproducerad svensk mjölk i dag och då är det ett bra tillfälle att testa. Samtidigt ska det bli roligt att följa mjölken från kossan hela vägen till kunden, säger Kalle Svartvik som är i full färd med att färdigställa gårdens mejeri.

Förutom att öppna ett mejeri har familjen också valt att börja bygga en egen gårdsbutik där mjölken ska säljas från en mjölkautomat direkt efter pastöriseringen.

– Tidigare i veckan kom leveransen med bland annat pastöriseringsmaskinen till mejeriet och mjölkautomaten. Nu hoppas vi att det blir klart till mitten av augusti.

Mjölken som kommer ha en fetthalt på cirka fyra procent kommer också börja levereras till tre större matbutiker i Skövde. Där kommer kunderna kunna köpa mjölken från en automat, på samma sätt som i gårdsbutiken.

En ekonomisk fråga

Men förutom att efterfrågan på närproducerat är en av orsakerna till den nya satsningen är det också de ekonomiska aspekterna som spelar in menar Kalle Svartvik.

– När man startar eget mejeri tar man ju bort mellanhanden som annars pastöriserar mjölken. Nu när vi gör det själva så blir det ju i långa loppet en ekonomisk vinst.

Till en början är det tio procent av den mjölk som produceras på gården som ska säljas direkt till kunder och butiker.

Resterande nittio procent ska fortfarande levereras till Arla.

Kalle Svartvik tillägger dock att det hela också handlar om att möta upp en den svenska marknaden.

– Man märker ju att mjölkpriserna har sjunkit och det leder ju till att detta handlar om en sorts överlevnadsfråga. Så det är ju också en anledning till att man testar detta.

Hoppas på utveckling

Inom tre veckor hoppas Kalle Svartvik att man kommer i gång med försäljningen.

Kommer försäljningen gå bra är han inte heller främmande för att utveckla utbudet av mejeriprodukter.

– Till en början kommer vi endast erbjuda mjölk. Men i framtiden kan vi också komma att utveckla utbudet, genom att exempelvis börja producera yoghurt. Så nu får man hoppas att folk kommer att uppskatta vår lokala mjölk.

  • Joacim F Kaiberger