29 aug 2016 17:58

29 aug 2016 19:58

Kritiserad film får förklarande text

SKÖVDE: ”Filmen kommer att ligga kvar, vi tar inte bort den”

Den kritiserade filmen om Rydskolan ska få en förklarande text.
– Men filmen kommer att ligga kvar, vi tar inte bort den, säger sektorschefen Gustaf Olsson.

Det är budskapet efter måndagens möte med personalen på Rydskolan. Personal och andra har kraftigt kritiserat filmen som har till syfte att rekrytera en ny rektor till det högstadium som ska öppna igen hösten 2107.

– Vi kommer att lägga till en förklarande text i vinjetten som förklarar att det Navid pratar om på filmen är den högstadieskola som faktiskt stängde för några år sedan. Det är inte den skola som finns där i dag. Vi ber om ursäkt i fall personalen känner sig kränkta, det är beklagligt och det försöker vi rätta till, men vi kommer inte ta bort filmen, där kan vi inte tillmötesgå personalen, säger Gustaf Olsson.

Vd försvarar filmen

Filmen är framtagen i samarbete med Göteborgsbaserade kommunikationsbyrån Compadres. Jenny Senelius, vd och projektledare har följt kritikerstormen, men försvarar filmen.

– Vi pratar högstadiet och inget annat. Det är där vi har uppdrag att rekrytera. Det var det som lades ned och det var där problemet fanns. Ingen utifrån sökte sig dit och folk skrevs sig på andra adresser för att barnen inte skulle behöva gå där.

Varit tydligare

Det är föreläsaren Navid Modiri som är berättare i filmen och det är också han själv som skrivit manuset enligt Senelius.

– Vi kan i efterhand tänka att vi skulle ha varit ännu tydligare på att det är högstadiet. Det finns annan verksamhet som fungerar fint i lokalerna, men högstadiet gjorde det inte och det var därför det lades ned.

– Nu ska det öppnas igen och det gäller att hitta en visionär som kan få elever från andra delar av Skövde att söka sig till den här skolan. Det är ett stort uppdrag som kräver en stor idé. Navid Modiri är banbrytande på demokratifrågor och på ny teknik för att nå ut, menar Senelius.

– Om folk känner sig oerhört kränkta är otroligt tråkigt, men det har inget med högstadiet att göra. Det som är där i dag fungerar, men det är det som inte fungerade man vill visa på att det finns möjligheter framåt, säger hon.

Hur påverkas kampanjen?

– Det vet jag inte. Utanför Skövde ser man den som positiv och att man startar en ny skola som bygger något nytt som man är stolta över. Stormen är kring personalen och de som har gått där, men det är inte dem vi vänder oss till.

Borde ni ha gjort något annorlunda?

– Kanske, men budskapet är sant och filmen tror vi kommer åstadkomma att man får en fantastisk person på plats. Men jag tror bara det faktum att man ska öppna högstadiet igen och lägger en massa pengar på att rekrytera en person hade skapat rubriker bara det. Man har lyft på locket till något som inte var färdigreagerat. Det var en häftig debatt när man stängde.

Det är budskapet efter måndagens möte med personalen på Rydskolan. Personal och andra har kraftigt kritiserat filmen som har till syfte att rekrytera en ny rektor till det högstadium som ska öppna igen hösten 2107.

– Vi kommer att lägga till en förklarande text i vinjetten som förklarar att det Navid pratar om på filmen är den högstadieskola som faktiskt stängde för några år sedan. Det är inte den skola som finns där i dag. Vi ber om ursäkt i fall personalen känner sig kränkta, det är beklagligt och det försöker vi rätta till, men vi kommer inte ta bort filmen, där kan vi inte tillmötesgå personalen, säger Gustaf Olsson.

Vd försvarar filmen

Filmen är framtagen i samarbete med Göteborgsbaserade kommunikationsbyrån Compadres. Jenny Senelius, vd och projektledare har följt kritikerstormen, men försvarar filmen.

– Vi pratar högstadiet och inget annat. Det är där vi har uppdrag att rekrytera. Det var det som lades ned och det var där problemet fanns. Ingen utifrån sökte sig dit och folk skrevs sig på andra adresser för att barnen inte skulle behöva gå där.

Varit tydligare

Det är föreläsaren Navid Modiri som är berättare i filmen och det är också han själv som skrivit manuset enligt Senelius.

– Vi kan i efterhand tänka att vi skulle ha varit ännu tydligare på att det är högstadiet. Det finns annan verksamhet som fungerar fint i lokalerna, men högstadiet gjorde det inte och det var därför det lades ned.

– Nu ska det öppnas igen och det gäller att hitta en visionär som kan få elever från andra delar av Skövde att söka sig till den här skolan. Det är ett stort uppdrag som kräver en stor idé. Navid Modiri är banbrytande på demokratifrågor och på ny teknik för att nå ut, menar Senelius.

– Om folk känner sig oerhört kränkta är otroligt tråkigt, men det har inget med högstadiet att göra. Det som är där i dag fungerar, men det är det som inte fungerade man vill visa på att det finns möjligheter framåt, säger hon.

Hur påverkas kampanjen?

– Det vet jag inte. Utanför Skövde ser man den som positiv och att man startar en ny skola som bygger något nytt som man är stolta över. Stormen är kring personalen och de som har gått där, men det är inte dem vi vänder oss till.

Borde ni ha gjort något annorlunda?

– Kanske, men budskapet är sant och filmen tror vi kommer åstadkomma att man får en fantastisk person på plats. Men jag tror bara det faktum att man ska öppna högstadiet igen och lägger en massa pengar på att rekrytera en person hade skapat rubriker bara det. Man har lyft på locket till något som inte var färdigreagerat. Det var en häftig debatt när man stängde.

Så här mycket kostade filmen

Produktionskostnaden för själva filmen och kampanjen:

Arvode till Navid Modiri: 100 000 kr

Filmproduktion: 182 000 kr

Direktreklam, utskick 18 500 kr

Inköp av VR-googles 25 st 8 750 kr

Kampanjsida 25 000 kr

Rekryteringsannons 15 00 kr

Totalt: 349 000 kr

Källa: Skövde kommun