28 okt 2016 08:00

28 okt 2016 10:29

SLA jämför vinterdäckpriser

MOTOR

Det finns hundralappar att tjäna för den som är ute efter nya vinterdäck. Men det är inga stora prisskillnader mellan de stora däckfirmorna i Skövde, visar SLA:s prisundersökning.

Snart inleds höstens mest hektiska period för däckhandlarna då sommardäcken ska av inför vinterhalvåret. Från den 1 december ska vinterdäcken sitta på om det råder vinterväglag men än är det relativt lugnt hos Skövdes däckhandlare.

– Det varma höstvädret bidrar till att många väntar med att byta. Sedan när kylan slår till kommer alla samtidigt och vill skifta. Då blir det körigt, skrattar Bertil Johansson på Bullens bil och gummi i norra Ryds industriområde.

Små skillnader

Däckmarknaden är en djungel av fabrikat, däcktyper och dimensioner. Så här års går många i däckbytartankar och SLA har därför valt att jämföra priserna hos fem av de stora däckfirmorna i Skövde.

Undersökningen visar att det är relativt små prisskillnader bland handlarna även om det finns många hundralappar att tjäna om man är ute efter ett specifikt märke eller dimension. Störst prisskillnad är det på de stora dimensionerna visar vår jämförelse.

Att spannet mellan de högsta och lägsta priserna inte är större beror – enligt flera handlare som SLA pratat med – på att det råder en stark prispress på däck i Skövde.

– Jämfört med exempelvis Göteborg är priserna väldigt låga här. Och kanske skulle de behöva vara högre för att det skulle vara en sund konkurrens. Nu är det nivån och kvaliteten på servicen som vi konkurrerar om kunderna med, säger Johan Günthner på Skövde Bilringar.

Jari Liimatainen på Euromaster håller med:

– Det är en klart tuffare marknad i Skövde än på andra orter, och det gynnar givetvis kunderna i slutändan, säger han.

Flest väljer dubb

När det gäller valet av däck är det främst det egna behovet som ska styra anser de flesta handlarna. De firmor SLA har pratat med säljer övervägande mest dubbdäck.

– 70 procent av privatkunderna väljer dubb. Bland tjänstebilsförarna är andelen ännu högre, säger Jimmy Wey på Vianor.

I vår prisundersökning där vi främst jämför kända märkesdäck har vi valt ut tre vanliga däckdimensioner för både dubbade och odubbade vinterdäck (friktionsdäck), samtliga tillverkade för nordiskt vinterklimat med is och snö.

På marknaden finns även odubbade däck som är gjorda för centraleuropeiskt klimat. De är oftare lite billigare, har goda egenskaper på torra och blöta vägar, men har inte samma egenskaper på snö och is, vilket man ska vara uppmärksam på om man vintertid tänker köra norrut.

 

Prisexempel friktionsdäck

Däckdimension195/65-15205/55-16225/45-17
Euromaster   
Michelin X-Ice 31 195:-/st1 450:-/st1 875:-/st
Goodyear Ultragrip Ice21 195:-/st1 450:-/st1 875:-/st
Bullens Bil & Gummi   
Continental VikingContact61 380:-/st1 750:-/st2 350:-/st
Gislaved Softfrost 200/31 155:-/st1 455:-/st1 945:-/st
Vianor   
Goodyear Ultragrip Ice21 476:-/st1 944:-/st2 583:-/st
Nokian Hakkepelitta R21 430:-/st1 871:-/st2 612:-st
Skövde Bilringar   
Continental VikingContact61 295:-/st1 648:-/st2 189:-/st
Goodyear UG Ice21 325:-/st1 695:-/st2 248:-/st
Däck-Fälg   
Continental VikingContact61 125:-/st1 475:-/st1 750:-/st
okian Hakkepelitta R2N 1 175:-/st1 475:-/st2 000:-/st

 


Prisexempel dubbdäck

Däckdimension195/65-15205/55-16225/45-17
Euromaster   
Michelin X-Ice North 31 195:-/st1 450:-/st1 875:-/st
Goodyear Ultragrip Ice Artic1 195:-/st1 450:-/st1 925:-/st
Bullens   
Continental IceContact21 460:-/st1 860:-/st2 505:-/st
Gislaved Nordfrost 2001 220:-/st1 545:-/st2 065:-/st
Vianor   
Goodyear Ultragrip Ice Artic1 557:-/st1 962:-/st2 700:-/st
Nokian Hakkepelitta 81 592:-/st2 023:-/st2 836:-st
Skövde Bilringar   
Continental IceContact21 395:-/st1 746:-/st2 295:-/st
Goodyear Ultragrip Ice Artic1 393:-/st1 730:-/st2 245:-/st
Däck-Fälg   
Continental IceContact21 225:-/st1 575:-/st2 075:-/st
Nokian Hakkepelitta8 1 300:-/st1 575:-/st2 175:-/st

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snart inleds höstens mest hektiska period för däckhandlarna då sommardäcken ska av inför vinterhalvåret. Från den 1 december ska vinterdäcken sitta på om det råder vinterväglag men än är det relativt lugnt hos Skövdes däckhandlare.

– Det varma höstvädret bidrar till att många väntar med att byta. Sedan när kylan slår till kommer alla samtidigt och vill skifta. Då blir det körigt, skrattar Bertil Johansson på Bullens bil och gummi i norra Ryds industriområde.

Små skillnader

Däckmarknaden är en djungel av fabrikat, däcktyper och dimensioner. Så här års går många i däckbytartankar och SLA har därför valt att jämföra priserna hos fem av de stora däckfirmorna i Skövde.

Undersökningen visar att det är relativt små prisskillnader bland handlarna även om det finns många hundralappar att tjäna om man är ute efter ett specifikt märke eller dimension. Störst prisskillnad är det på de stora dimensionerna visar vår jämförelse.

Att spannet mellan de högsta och lägsta priserna inte är större beror – enligt flera handlare som SLA pratat med – på att det råder en stark prispress på däck i Skövde.

– Jämfört med exempelvis Göteborg är priserna väldigt låga här. Och kanske skulle de behöva vara högre för att det skulle vara en sund konkurrens. Nu är det nivån och kvaliteten på servicen som vi konkurrerar om kunderna med, säger Johan Günthner på Skövde Bilringar.

Jari Liimatainen på Euromaster håller med:

– Det är en klart tuffare marknad i Skövde än på andra orter, och det gynnar givetvis kunderna i slutändan, säger han.

Flest väljer dubb

När det gäller valet av däck är det främst det egna behovet som ska styra anser de flesta handlarna. De firmor SLA har pratat med säljer övervägande mest dubbdäck.

– 70 procent av privatkunderna väljer dubb. Bland tjänstebilsförarna är andelen ännu högre, säger Jimmy Wey på Vianor.

I vår prisundersökning där vi främst jämför kända märkesdäck har vi valt ut tre vanliga däckdimensioner för både dubbade och odubbade vinterdäck (friktionsdäck), samtliga tillverkade för nordiskt vinterklimat med is och snö.

På marknaden finns även odubbade däck som är gjorda för centraleuropeiskt klimat. De är oftare lite billigare, har goda egenskaper på torra och blöta vägar, men har inte samma egenskaper på snö och is, vilket man ska vara uppmärksam på om man vintertid tänker köra norrut.

 

Prisexempel friktionsdäck

Däckdimension195/65-15205/55-16225/45-17
Euromaster   
Michelin X-Ice 31 195:-/st1 450:-/st1 875:-/st
Goodyear Ultragrip Ice21 195:-/st1 450:-/st1 875:-/st
Bullens Bil & Gummi   
Continental VikingContact61 380:-/st1 750:-/st2 350:-/st
Gislaved Softfrost 200/31 155:-/st1 455:-/st1 945:-/st
Vianor   
Goodyear Ultragrip Ice21 476:-/st1 944:-/st2 583:-/st
Nokian Hakkepelitta R21 430:-/st1 871:-/st2 612:-st
Skövde Bilringar   
Continental VikingContact61 295:-/st1 648:-/st2 189:-/st
Goodyear UG Ice21 325:-/st1 695:-/st2 248:-/st
Däck-Fälg   
Continental VikingContact61 125:-/st1 475:-/st1 750:-/st
okian Hakkepelitta R2N 1 175:-/st1 475:-/st2 000:-/st

 


Prisexempel dubbdäck

Däckdimension195/65-15205/55-16225/45-17
Euromaster   
Michelin X-Ice North 31 195:-/st1 450:-/st1 875:-/st
Goodyear Ultragrip Ice Artic1 195:-/st1 450:-/st1 925:-/st
Bullens   
Continental IceContact21 460:-/st1 860:-/st2 505:-/st
Gislaved Nordfrost 2001 220:-/st1 545:-/st2 065:-/st
Vianor   
Goodyear Ultragrip Ice Artic1 557:-/st1 962:-/st2 700:-/st
Nokian Hakkepelitta 81 592:-/st2 023:-/st2 836:-st
Skövde Bilringar   
Continental IceContact21 395:-/st1 746:-/st2 295:-/st
Goodyear Ultragrip Ice Artic1 393:-/st1 730:-/st2 245:-/st
Däck-Fälg   
Continental IceContact21 225:-/st1 575:-/st2 075:-/st
Nokian Hakkepelitta8 1 300:-/st1 575:-/st2 175:-/st