04 jul 2017 07:38

05 jul 2017 18:01

Mariestad/Skövde föll på mållinjen

MARIESTAD: Northvolt valde Västerås och Skellefteå

Drömmen om en batterifabrik i Mariestad sprack.
I Northvolts sista gallring – som presenterades tidigt på tisdagsmorgonen – föll Mariestad/Skövde bort.
– Klart att det är surt att torska på mållinjen. Samtidigt känner jag att vi inte kunnat göra så mycket mer, säger kommunalrådet Johan Abrahamsson (M).

Sedan slutet av april har Mariestad/Skövde i konkurrens med Gävle, Göteborg, Luleå, Malmö, Norrköping, Skellefteå och Västerås samt de finska orterna Kotka-Hamina och Vasa, försökt övertyga Northvolt att bygga Europas största fabrik för tillverkning av litiumjonbatterier till elfordon i just deras kommun. Företaget fastslår att deras 40-miljarderssatsning och uppemot 3 000 arbetstillfällen är ett av de största nordiska industriprojekten i modern tid.

När Northvolts bolagsledning i maj besökte Mariestad/Skövde lovordades kommunernas presentation. På MT:s fråga om vad som talade för en etablering på landsbygden i jämförelse med en storstad svarade Peter Nygårds, site selection manager på Northvolt: ”Närhet, det är ingen större konkurrens om arbetskraften och kanske ett större jäklaranamma på de här orterna att visa upp sig och lyckas. Den attityden är viktig för en etablering.”

Avgörande faktorer

Sedan besöket i sjöstaden Mariestad har bolaget vägt samman plus och minus för respektive ort, för att skaka fram två finalister. Sammantaget gör Northvolt bedömningen att Västerås och Skellefteå är de två orter som är bäst lämpade för fabriksetableringen.

– Efter en djuplodande analys av tio mycket intressanta alternativ för Northvolts första fabrik har vi efter en samlad bedömning landat i att det finns bäst förutsättningar i dessa två orter. Elektrifiering och lagring av förnybar energi är nyckeln till ett koldioxid-neutralt samhälle och vi har mötts av ett fantastiskt engagemang i vår dialog med lokala företrädare i både Skellefteå och Västerås”, säger Peter Carlsson i ett pressmeddelande som kom nu på tisdagsmorgonen.

Mariestad/Skövde var med i diskussionerna in i den sista slutgallringen.

– Vår ansökan uppfyllde alla kriterier, men vi torskade på fyra faktorer, konstaterar Johan Abrahamsson och radar upp det som fällde avgörandet:

• E20. Northvolt befarar att utbyggnaden av E20 blir klar för sent.

• Hamn. Mariestad saknar hamn för handelssjöfart.

• Passagerarflyg. Brist på avgångar till/från Skövde flygplats.

• Kinnekullebanan. Banan trafikeras inte av SJ vilket gör att passagerartrafiken bedöms vara för liten.

Johan Abrahamsson, din spontana känsla över att ni faller på mållinjen?

– F-n också. Å andra sidan kan man inte vara missnöjd när man kommer bland de främsta i en sådan här process.

– Visst hade det varit roligt om vi lyckats hela vägen fram. Men jag känner att vi inte kunnat göra så mycket mer. Jag är så jädra nöjd över den kraftsamling och allt positivt vi åstadkommit tillsammans med Skövde. Nästa gång kommer det bli ännu bättre.

För även om drömmen om jättefabriken sprack kommer det dyka upp fler chanser. Det är kommunalråd Abrahamsson övertygad om.

– Allt jobb som lagts ned kommer vi att ha nytta av i framtiden. Mariestad/Skövde är långt ifrån bortraderade som etableringsort för andra spår och uppslag som Northvolt jobbar med. Vi kommer att ha en fortsatt dialog med dem framöver.

Sedan slutet av april har Mariestad/Skövde i konkurrens med Gävle, Göteborg, Luleå, Malmö, Norrköping, Skellefteå och Västerås samt de finska orterna Kotka-Hamina och Vasa, försökt övertyga Northvolt att bygga Europas största fabrik för tillverkning av litiumjonbatterier till elfordon i just deras kommun. Företaget fastslår att deras 40-miljarderssatsning och uppemot 3 000 arbetstillfällen är ett av de största nordiska industriprojekten i modern tid.

När Northvolts bolagsledning i maj besökte Mariestad/Skövde lovordades kommunernas presentation. På MT:s fråga om vad som talade för en etablering på landsbygden i jämförelse med en storstad svarade Peter Nygårds, site selection manager på Northvolt: ”Närhet, det är ingen större konkurrens om arbetskraften och kanske ett större jäklaranamma på de här orterna att visa upp sig och lyckas. Den attityden är viktig för en etablering.”

Avgörande faktorer

Sedan besöket i sjöstaden Mariestad har bolaget vägt samman plus och minus för respektive ort, för att skaka fram två finalister. Sammantaget gör Northvolt bedömningen att Västerås och Skellefteå är de två orter som är bäst lämpade för fabriksetableringen.

– Efter en djuplodande analys av tio mycket intressanta alternativ för Northvolts första fabrik har vi efter en samlad bedömning landat i att det finns bäst förutsättningar i dessa två orter. Elektrifiering och lagring av förnybar energi är nyckeln till ett koldioxid-neutralt samhälle och vi har mötts av ett fantastiskt engagemang i vår dialog med lokala företrädare i både Skellefteå och Västerås”, säger Peter Carlsson i ett pressmeddelande som kom nu på tisdagsmorgonen.

Mariestad/Skövde var med i diskussionerna in i den sista slutgallringen.

– Vår ansökan uppfyllde alla kriterier, men vi torskade på fyra faktorer, konstaterar Johan Abrahamsson och radar upp det som fällde avgörandet:

• E20. Northvolt befarar att utbyggnaden av E20 blir klar för sent.

• Hamn. Mariestad saknar hamn för handelssjöfart.

• Passagerarflyg. Brist på avgångar till/från Skövde flygplats.

• Kinnekullebanan. Banan trafikeras inte av SJ vilket gör att passagerartrafiken bedöms vara för liten.

Johan Abrahamsson, din spontana känsla över att ni faller på mållinjen?

– F-n också. Å andra sidan kan man inte vara missnöjd när man kommer bland de främsta i en sådan här process.

– Visst hade det varit roligt om vi lyckats hela vägen fram. Men jag känner att vi inte kunnat göra så mycket mer. Jag är så jädra nöjd över den kraftsamling och allt positivt vi åstadkommit tillsammans med Skövde. Nästa gång kommer det bli ännu bättre.

För även om drömmen om jättefabriken sprack kommer det dyka upp fler chanser. Det är kommunalråd Abrahamsson övertygad om.

– Allt jobb som lagts ned kommer vi att ha nytta av i framtiden. Mariestad/Skövde är långt ifrån bortraderade som etableringsort för andra spår och uppslag som Northvolt jobbar med. Vi kommer att ha en fortsatt dialog med dem framöver.