13 mar 2018 16:11

14 mar 2018 08:40

"Spotify skulle ta över världen"

SKÖVDE: Temadagen "240 minuter tillväxt" på Assar

Hur ska tillväxten öka i Skaraborg?
Med hjälp av bland annat strömmad musik och elektrifierade bilar.
De var nämligen två av ämnen på eventet 240 minuter tillväxt där digitala utmaningar för industrin var i fokus.

Temadagen "240 minuter tillväxt" arrangerades på tisdagen för tredje året. De tidigare åren har temat varit hållbarhet respektive idrottens roll som tillväxtfaktor. I år var temat "Digitala utmaningar för industritillväxt i Skaraborg".

– Industrin är en basnäring i Skaraborg och därför kände vi att vi behöver lyfta upp den, säger Christina Helenius är bankchef på Swedbank Skaraborg som arrangerar 240 minuter tillväxt ihop med Skövde kommun och Sparbanksstiftelsen Alfa.

– Vi jobbar ju mycket med olika företag och kan vi skapa en tillväxt hos dem är det även en vinst för oss och hela Skaraborg, säger hon.

Från Spotify

Inslagen under dagen var en blandning av lokal och global företagsamhet.

En av de som föreläste var Niklas Ivarsson, tidigare Global Head of Licensing på Spotify.

Han talade om företagets resa från det småskaliga till en global jätteaktör.

– Ett av våra talesätt har varit "Go big or go home". Vi har hela tiden sagt att målet för oss har varit ett världsherravälde, annars är det ingen idé att vi håller på, berättade han för publiken från det lokala näringslivet.

Han betonade också att de lyckades pricka helt rätt i tiden.

– Hade vi startat tre år tidigare hade det inte fungerat tekniskt och hade vi startat tre år senare så hade vi varit tvåa på bollen.

Paneldebatt

Förutom NIklas Ivarsson föreläste även Mattias Berglund, Senior Manager Propulsion Strategy på Volvo Cars, kring företagets framtid med elbilar och psykologen, författaren och radioprataren Per Naroskin talade under temat "människan och tekniken".

Dessutom arrangerades en paneldebatt kring just de digitala utmaningarna för industrin i Skaraborg med Matilda Hoffstedt från Cementa, Ingi Jonasson från Asitis, Anders Segerström från Falköpings mejeri, Inga-Lisa Johansson från Daloc och Björn Furhoff på Furhoffs.

Temadagen "240 minuter tillväxt" arrangerades på tisdagen för tredje året. De tidigare åren har temat varit hållbarhet respektive idrottens roll som tillväxtfaktor. I år var temat "Digitala utmaningar för industritillväxt i Skaraborg".

– Industrin är en basnäring i Skaraborg och därför kände vi att vi behöver lyfta upp den, säger Christina Helenius är bankchef på Swedbank Skaraborg som arrangerar 240 minuter tillväxt ihop med Skövde kommun och Sparbanksstiftelsen Alfa.

– Vi jobbar ju mycket med olika företag och kan vi skapa en tillväxt hos dem är det även en vinst för oss och hela Skaraborg, säger hon.

Från Spotify

Inslagen under dagen var en blandning av lokal och global företagsamhet.

En av de som föreläste var Niklas Ivarsson, tidigare Global Head of Licensing på Spotify.

Han talade om företagets resa från det småskaliga till en global jätteaktör.

– Ett av våra talesätt har varit "Go big or go home". Vi har hela tiden sagt att målet för oss har varit ett världsherravälde, annars är det ingen idé att vi håller på, berättade han för publiken från det lokala näringslivet.

Han betonade också att de lyckades pricka helt rätt i tiden.

– Hade vi startat tre år tidigare hade det inte fungerat tekniskt och hade vi startat tre år senare så hade vi varit tvåa på bollen.

Paneldebatt

Förutom NIklas Ivarsson föreläste även Mattias Berglund, Senior Manager Propulsion Strategy på Volvo Cars, kring företagets framtid med elbilar och psykologen, författaren och radioprataren Per Naroskin talade under temat "människan och tekniken".

Dessutom arrangerades en paneldebatt kring just de digitala utmaningarna för industrin i Skaraborg med Matilda Hoffstedt från Cementa, Ingi Jonasson från Asitis, Anders Segerström från Falköpings mejeri, Inga-Lisa Johansson från Daloc och Björn Furhoff på Furhoffs.