12 apr 2014 10:03

23 jan 2015 15:41

Foto: Johan Espefält

Andrej från Skövde jobbar som marknadschef i IFK Göteborg

Han har hejat på IFK Göteborg sedan barnsben och länge haft som mål att jobba i kamratföreningen.
2005 blev målsättningen verklighet och som marknadschef i den blåvita klubben har Andrej Häggblad Hristov hittat drömyrket.
– För stunden kan jag inte tänka mig ett bättre jobb, konstaterar den före detta Skövdebon.

Bara minuter återstår till avspark i IFK Göteborgs hemmapremiär mot Malmö FF. Förmiddagens regn har ersatts av sol och ett helt hav av förväntningar ligger i luften. Gamla Ullevi kommer att bli fullsatt, men fortfarande ringlar köerna långa utanför entréerna. Det ser kärvt ut, men marknadschefen Andrej Häggblad Hristov – som också är evenemangsansvarig – behåller lugnet. Han hjälper själv till i insläppet, ger direktiv, tar hand om åskådare och pratar i telefon.

Till slut blir det bättre fart på vändkorsen och de allra flesta hinner in till matchstart.

Det är mycket att stå i för att få den allsvenska hemmapremiären i hamn på bästa sätt och som ansvarig för ett evenemang med 17 000 åskådare får man vara beredd på att hjälpa till där det behövs.

– När det närmar sig match och det börjar komma folk till arenan så har jag inga fasta punkter eller tider, utan vad det handlar om då är att bistå mina kollegor och då ofta när det inte fungerar som det ska, berättar Andrej.

Kontakten med publiken är viktig. Timmarna innan match cirkulerar Andrej utanför och inne på Gamla Ullevi. Inför matchen mot Malmö är det enorma folkmassor i rörelse. Andrej träffar ständigt bekanta ansikten och växlar några snabba ord. Hela tiden med ett glatt humör.

– Jag brukar röra mig mycket utanför arenan för att vara supporterorienterad. Försöker anta perspektivet som vår publik har för det är trots allt därför vi är här och att vara kundorienterad tror jag är en framgångsfaktor oavsett bransch, fortsätter han.

Det är inte bara på fotbollsplanen det krävs ett gediget arbete för att nå resultat. Det är likadant vid sidan om.

– Vi öppnar inte upp grindarna och blir överraskade av att det kommer folk utan jobbar hårt för att få hit varje människa. Och vi jobbar lika hårt för att de ska få en upplevelse här på Gamla Ullevi som gör att de vill komma tillbaka.

Född i Bulgarien

Andrej Häggblad Hristov är uppvuxen i Skövde, men född på ett helt annat ställe – i Bulgariens huvudstad Sofia.

– Mamma var på charterresa till Bulgarien och träffade farsan där. Sedan flyttade hon ner och så föddes jag där, men när jag var ett år så flyttade vi tillbaka till Skövde, berättar Andrej.

Intresset för IFK Göteborg föddes tidigt.

– Jag kan inte riktigt minnas varför det blev IFK Göteborg mer än att min morfar hade ett gott öga till föreningen. Jag åkte på min första match med Blåvitt när jag var 15 år och jag är inte ens säker på att jag hade mammas tillåtelse att göra det, fortsätter han med ett skratt.

IFK Göteborgs storhetstid med spel i Champions League på 1990-talet följdes noggrant.

– I Lunden där jag växte upp öppnade kyrkan upp och hade fritidsgård. Där var vi och tittade på IFK:s matcher i Champions League.

Utbildad affärsekonom

Drivet och önskan att jobba i föreningen har han haft länge. Förmodligen ända sedan högtidsstunderna i kyrkan. I januari 2004 började han att plugga till affärsekonom på IHM Business School i Göteborg och det var där som han flätades samman med IFK Göteborg på allvar. Från examen i oktober 2005 har han jobbat i föreningen som är en av de största i Sverige.

– IHM fanns i Stockholm, Malmö och Göteborg, men med ambitionen att jobba för IFK Göteborg så var Göteborg enda alternativet. Ganska tidigt i den utbildningen blev jag erbjuden anställning i IFK och där gjorde jag också min praktik. Jag blev erbjuden andra jobb under studierna också, men har man drömt och siktat mot något och får möjlighet att förverkliga det så lyssnar man inte ens på det örat, säger han.

Hur är det att jobba i IFK Göteborg?

– Nu har jag jobbat i nio år som fast anställd och har åkt till jobbet med ett leende på läpparna varje dag.

Vad är det som gör jobbet så roligt?

– Alla som får jobba med något som de är genuint intresserade av har mycket gratis. Det innebär så mycket energi och det smittar. Gudarna ska veta att vi får reda på när det inte går bra och då får vi verkligen veta att vi lever. Samtidigt när det går bra så är det helt fantastiskt.

35 miljoner kronor

Sedan 2009 är han chef för marknadsavdelningen i Blåvitt.

– Marknadsavdelningen ansvarar för privatmarknad det är egentligen vad man kan kalla årskort, biljetter och alla tillhörande processer. Det står för ungefär en tredjedel av föreningens intäkter och eftersom IFK Göteborg omsätter strax över 100 miljoner betyder det att vi säljer biljetter och årskort för ungefär 35 miljoner kronor varje år.

Vad är din roll som marknadschef?

– Rollen är egentligen att värna om och utveckla föreningens varumärke samtidigt som vi årligen ska säkra en tredjedel av intäkterna. Sedan ska vi genomföra de här matcherna, de här 15 examenstillfällena. Se till så att de blir vad vi förväntar oss och gärna något mer än vad publikens förväntar sig så att de vill komma tillbaka.

Hemmamatcherna är en nyckel i verksamheten och Andrej förklarar att man brukar dela upp evenemanget i två olika delar.

– Först har vi rekryteringsfasen och den handlar om att få folk till arenan. Sedan kommer upplevelsefasen. Som nu mot Malmö har vi rekryterat en fullsatt arena och då ska vi ge dem en upplevelse som gör att de vill komma tillbaka, berättar Andrej vidare.

Siktet är högt ställt på marknadsavdelningen. Ibland nästan för högt, men hellre det än att inte våga satsa. Andrej Häggblad är inte rädd för att det ska bli fel.

– Vi ska göra misstag annars är vi för fega. Då vågar vi inte tillräckligt mycket, men samtidigt måste vi systematisera processen för att inte göra om samma misstag, då är vi inte professionella. Man får gärna göra misstag, men inte två gånger, betonar Andrej.

Resa tillsammans med Mild

IFK Göteborg har sin hemvist på Kamratgården och där jobbar eller har Andrej jobbat sida vid sida med många fotbollsprofiler. Nyligen slutade IFK-ikonen Håkan Mild efter många år som sportchef och han lämnar ett tomrum efter sig.

– Håkan är så fascinerande som människa. Han började som sportchef ungefär samtidigt som jag kom in i IFK Göteborg och vi har gjort en jäkla resa tillsammans. Det är verkligen en person jag håller högt och inte bara som spelare utan även som yrkesmänniska och vän, menar Andrej.

En annan profil som lämnat Kamratgården och IFK Göteborg är anfallaren och landslagsspelaren Tobias Hysén som har varit lagets klarast lysande stjärna de senaste säsongerna. Från och med i år spelar han i Kina. Ett tungt tapp – inte minst marknadsmässigt.

– Tobias var och är en fantastisk ambassadör för IFK Göteborg och det är klart att som marknadschef gjorde jag inte direkt vågen när vi sålde honom till Kina. Samtidigt var det helt rätt beslut. Tobias får en chans att prova på ett nytt äventyr, IFK får betalt för en 32-årig anfallare, vilket är bra och vi visar att vi är en klubb som inte bromsar någon när möjligheten uppstår. Nu hoppas jag vi får chansen att lansera återkomsten i stället, fortsätter den 34-årige marknadschefen.

Vill balansera debatten

Allsvenskan är två omgångar gammal, men upptakten har knappast präglats av positiva rubriker. I samband med premiären mellan Djurgården och Helsingborg misshandlades en supporter till döds.

– En djupt tragisk händelse som jag tror att det kommer att komma ganska mycket gott ur, säger Andrej och beklagar det som inträffat.

– Samtidigt kan jag inte låta bli att ta varje tillfälle att balansera debatten. Vi får inte glömma en sak och det är att vi är på rätt väg. Det kan låta dåraktigt att säga, men om man tittar till IFK Göteborg som är ett storstadslag och som har ett stort följe supportrar i alla kategorier så har vi i princip aldrig haft så få våldsincidenter som vi har nu.

Andrej menar att det är tryggt att gå på IFK:s allsvenska matcher.

– När vi frågar de som köper biljetter till våra matcher om hur de upplever säkerheten och tryggheten så svarar de 4,2 på en femgradig skala och jag är faktiskt tveksam till om man känner sig så trygg när man går och lördagshandlar på Commerce i Skövde. Det är extremt höga värden.

Tippade fel

Innan matchen mot Malmö tippade Andrej att IFK Göteborg skulle vinna med 3–0, men så blev det inte alls. Precis tvärtom faktiskt. Malmö vann med 3–0 och IFK-spelarna vandrade av planen med sänkta huvuden.

Efteråt står Andrej Häggblad Hristov i katakomberna under Ullevis läktare. Ännu ett evenemang är över. Snart i alla fall. Ett sista möte återstår där arrangemanget ska sammanfattas och gås igenom. Dagen efter har klubben ett internt uppföljningsmöte. Eventuella fel och brister måste rättas till innan marknadschefen kan lägga matchen mot Malmö till handlingarna.

Sedan är det dags att gå vidare.

Nya uppgifter och nya matcher väntar på Andrej Häggblad Hristov och hans gäng.

Bara minuter återstår till avspark i IFK Göteborgs hemmapremiär mot Malmö FF. Förmiddagens regn har ersatts av sol och ett helt hav av förväntningar ligger i luften. Gamla Ullevi kommer att bli fullsatt, men fortfarande ringlar köerna långa utanför entréerna. Det ser kärvt ut, men marknadschefen Andrej Häggblad Hristov – som också är evenemangsansvarig – behåller lugnet. Han hjälper själv till i insläppet, ger direktiv, tar hand om åskådare och pratar i telefon.

Till slut blir det bättre fart på vändkorsen och de allra flesta hinner in till matchstart.

Det är mycket att stå i för att få den allsvenska hemmapremiären i hamn på bästa sätt och som ansvarig för ett evenemang med 17 000 åskådare får man vara beredd på att hjälpa till där det behövs.

– När det närmar sig match och det börjar komma folk till arenan så har jag inga fasta punkter eller tider, utan vad det handlar om då är att bistå mina kollegor och då ofta när det inte fungerar som det ska, berättar Andrej.

Kontakten med publiken är viktig. Timmarna innan match cirkulerar Andrej utanför och inne på Gamla Ullevi. Inför matchen mot Malmö är det enorma folkmassor i rörelse. Andrej träffar ständigt bekanta ansikten och växlar några snabba ord. Hela tiden med ett glatt humör.

– Jag brukar röra mig mycket utanför arenan för att vara supporterorienterad. Försöker anta perspektivet som vår publik har för det är trots allt därför vi är här och att vara kundorienterad tror jag är en framgångsfaktor oavsett bransch, fortsätter han.

Det är inte bara på fotbollsplanen det krävs ett gediget arbete för att nå resultat. Det är likadant vid sidan om.

– Vi öppnar inte upp grindarna och blir överraskade av att det kommer folk utan jobbar hårt för att få hit varje människa. Och vi jobbar lika hårt för att de ska få en upplevelse här på Gamla Ullevi som gör att de vill komma tillbaka.

Född i Bulgarien

Andrej Häggblad Hristov är uppvuxen i Skövde, men född på ett helt annat ställe – i Bulgariens huvudstad Sofia.

– Mamma var på charterresa till Bulgarien och träffade farsan där. Sedan flyttade hon ner och så föddes jag där, men när jag var ett år så flyttade vi tillbaka till Skövde, berättar Andrej.

Intresset för IFK Göteborg föddes tidigt.

– Jag kan inte riktigt minnas varför det blev IFK Göteborg mer än att min morfar hade ett gott öga till föreningen. Jag åkte på min första match med Blåvitt när jag var 15 år och jag är inte ens säker på att jag hade mammas tillåtelse att göra det, fortsätter han med ett skratt.

IFK Göteborgs storhetstid med spel i Champions League på 1990-talet följdes noggrant.

– I Lunden där jag växte upp öppnade kyrkan upp och hade fritidsgård. Där var vi och tittade på IFK:s matcher i Champions League.

Utbildad affärsekonom

Drivet och önskan att jobba i föreningen har han haft länge. Förmodligen ända sedan högtidsstunderna i kyrkan. I januari 2004 började han att plugga till affärsekonom på IHM Business School i Göteborg och det var där som han flätades samman med IFK Göteborg på allvar. Från examen i oktober 2005 har han jobbat i föreningen som är en av de största i Sverige.

– IHM fanns i Stockholm, Malmö och Göteborg, men med ambitionen att jobba för IFK Göteborg så var Göteborg enda alternativet. Ganska tidigt i den utbildningen blev jag erbjuden anställning i IFK och där gjorde jag också min praktik. Jag blev erbjuden andra jobb under studierna också, men har man drömt och siktat mot något och får möjlighet att förverkliga det så lyssnar man inte ens på det örat, säger han.

Hur är det att jobba i IFK Göteborg?

– Nu har jag jobbat i nio år som fast anställd och har åkt till jobbet med ett leende på läpparna varje dag.

Vad är det som gör jobbet så roligt?

– Alla som får jobba med något som de är genuint intresserade av har mycket gratis. Det innebär så mycket energi och det smittar. Gudarna ska veta att vi får reda på när det inte går bra och då får vi verkligen veta att vi lever. Samtidigt när det går bra så är det helt fantastiskt.

35 miljoner kronor

Sedan 2009 är han chef för marknadsavdelningen i Blåvitt.

– Marknadsavdelningen ansvarar för privatmarknad det är egentligen vad man kan kalla årskort, biljetter och alla tillhörande processer. Det står för ungefär en tredjedel av föreningens intäkter och eftersom IFK Göteborg omsätter strax över 100 miljoner betyder det att vi säljer biljetter och årskort för ungefär 35 miljoner kronor varje år.

Vad är din roll som marknadschef?

– Rollen är egentligen att värna om och utveckla föreningens varumärke samtidigt som vi årligen ska säkra en tredjedel av intäkterna. Sedan ska vi genomföra de här matcherna, de här 15 examenstillfällena. Se till så att de blir vad vi förväntar oss och gärna något mer än vad publikens förväntar sig så att de vill komma tillbaka.

Hemmamatcherna är en nyckel i verksamheten och Andrej förklarar att man brukar dela upp evenemanget i två olika delar.

– Först har vi rekryteringsfasen och den handlar om att få folk till arenan. Sedan kommer upplevelsefasen. Som nu mot Malmö har vi rekryterat en fullsatt arena och då ska vi ge dem en upplevelse som gör att de vill komma tillbaka, berättar Andrej vidare.

Siktet är högt ställt på marknadsavdelningen. Ibland nästan för högt, men hellre det än att inte våga satsa. Andrej Häggblad är inte rädd för att det ska bli fel.

– Vi ska göra misstag annars är vi för fega. Då vågar vi inte tillräckligt mycket, men samtidigt måste vi systematisera processen för att inte göra om samma misstag, då är vi inte professionella. Man får gärna göra misstag, men inte två gånger, betonar Andrej.

Resa tillsammans med Mild

IFK Göteborg har sin hemvist på Kamratgården och där jobbar eller har Andrej jobbat sida vid sida med många fotbollsprofiler. Nyligen slutade IFK-ikonen Håkan Mild efter många år som sportchef och han lämnar ett tomrum efter sig.

– Håkan är så fascinerande som människa. Han började som sportchef ungefär samtidigt som jag kom in i IFK Göteborg och vi har gjort en jäkla resa tillsammans. Det är verkligen en person jag håller högt och inte bara som spelare utan även som yrkesmänniska och vän, menar Andrej.

En annan profil som lämnat Kamratgården och IFK Göteborg är anfallaren och landslagsspelaren Tobias Hysén som har varit lagets klarast lysande stjärna de senaste säsongerna. Från och med i år spelar han i Kina. Ett tungt tapp – inte minst marknadsmässigt.

– Tobias var och är en fantastisk ambassadör för IFK Göteborg och det är klart att som marknadschef gjorde jag inte direkt vågen när vi sålde honom till Kina. Samtidigt var det helt rätt beslut. Tobias får en chans att prova på ett nytt äventyr, IFK får betalt för en 32-årig anfallare, vilket är bra och vi visar att vi är en klubb som inte bromsar någon när möjligheten uppstår. Nu hoppas jag vi får chansen att lansera återkomsten i stället, fortsätter den 34-årige marknadschefen.

Vill balansera debatten

Allsvenskan är två omgångar gammal, men upptakten har knappast präglats av positiva rubriker. I samband med premiären mellan Djurgården och Helsingborg misshandlades en supporter till döds.

– En djupt tragisk händelse som jag tror att det kommer att komma ganska mycket gott ur, säger Andrej och beklagar det som inträffat.

– Samtidigt kan jag inte låta bli att ta varje tillfälle att balansera debatten. Vi får inte glömma en sak och det är att vi är på rätt väg. Det kan låta dåraktigt att säga, men om man tittar till IFK Göteborg som är ett storstadslag och som har ett stort följe supportrar i alla kategorier så har vi i princip aldrig haft så få våldsincidenter som vi har nu.

Andrej menar att det är tryggt att gå på IFK:s allsvenska matcher.

– När vi frågar de som köper biljetter till våra matcher om hur de upplever säkerheten och tryggheten så svarar de 4,2 på en femgradig skala och jag är faktiskt tveksam till om man känner sig så trygg när man går och lördagshandlar på Commerce i Skövde. Det är extremt höga värden.

Tippade fel

Innan matchen mot Malmö tippade Andrej att IFK Göteborg skulle vinna med 3–0, men så blev det inte alls. Precis tvärtom faktiskt. Malmö vann med 3–0 och IFK-spelarna vandrade av planen med sänkta huvuden.

Efteråt står Andrej Häggblad Hristov i katakomberna under Ullevis läktare. Ännu ett evenemang är över. Snart i alla fall. Ett sista möte återstår där arrangemanget ska sammanfattas och gås igenom. Dagen efter har klubben ett internt uppföljningsmöte. Eventuella fel och brister måste rättas till innan marknadschefen kan lägga matchen mot Malmö till handlingarna.

Sedan är det dags att gå vidare.

Nya uppgifter och nya matcher väntar på Andrej Häggblad Hristov och hans gäng.

En matchdag med Andrej Häggblad

SLA tog rygg på IFK Göteborgs marknadschef inför och under hemmapremiären mot Malmö FF på Gamla Ullevi. Så här såg Andrejs dag ut:

13.30: Lämnar Kamratgården där IFK Göteborg har sin bas för avfärd mot matcharenan Gamla Ullevi.

15.20: Produktionsmöte. Samling för att stämma av så att allt är i sin ordning inför tv-produktionen.

15.45: Säkerhetsmöte. Möte för att gå igenom läget avseende säkerhet, logistik och övriga arrangemangsbitar. Bland andra deltar matchdelegat, säkerhetsdelegat och representanter från IFK Göteborg, Malmö FF och polisen.

17.00: Möte och genomgång med de informatörer som finns utanför arenan inför matchen. De ska ta hand om och vara behjälpliga för publik på väg in i arenan.

17:30-19.00: Cirkulerar runt utanför och inne på Gamla Ullevi för att anta supporterperspektivet och finnas behjälplig där det kan behövas.

19.15: Matchen startar något försenad på grund av att bengaler tänds på läktarna och det blir rökigt inne på arenan. Dessutom är det hårt tryck på entréerna, men när det är löst kan Andrej ta plats på läktaren för att se matchen.

21.45: En sista genomgång för att stämma av evenemanget och ta upp vad om fungerat bra och vad som behöver förbättras.

Namn: Andrej Häggblad Hristov.

Ålder: 34 år.

Bor: Göteborg.

Yrke: Marknadschef och evenemangsansvarig i IFK Göteborg.

Familj: Sambon Christine och dottern Ingrid (11 månader).