22 apr 2014 16:30

23 jan 2015 15:43

Arrangörsmisstag kostade Håkan segern

RALLY: Älvbygdens MK arrangerade rallysprint ”Tudor City Race”

När Älvbygdens MK arrangerade sin rallysprint ”Tudor City Race” på Rollsbo industriområde i Kungälv så utmanade Håkan Svensson från Skövde asfaltspecialisterna.
Med sin fyrhjulsdrivna Mitsubishi presterade han dagens bästa sträcktid och hade stått som totalsegrare, om inte tävlingens starter i andra omgången släppt ut en långsammare bil för tätt framför.

Nu gick segern till Vänersborgs MK:s Klas-Göran Ryrlén med nio tiondels sekunder snabbare tid totalt. Ryrlén vann också tävlingen, när den kördes för två år sedan.

– Surt att bli hindrad och att inte få åka om segern på ett rättvist sätt, säger Håkan Svensson.

Rallysprinten avgjordes på en 2,5 kilometer lång asfaltrundan, där sträckan omfattade tre varv och kördes tre gånger.

De bästa kom upp i toppfarter på över 200 km/tim och tre förare var i en klass för sig. Klas-Göran Ryrlén med sin extrema Ford Escort, mycket rutinerade Håkan Svensson med sin välpreparerade fyrhjulsdrivna Mitsubishi och Svedalas Mats Lundahl i sin BMW M3.

Ryrlén, som kände till den snabba slingan bäst, vann första körningen, 1,6 sekunder före Svensson. Lundahl tvekade lite på några snabba partier och var slagen med 7,8 sekunder. I andra körningen laddade Håkan Svensson hårdast, för att ta över ledningen och hade en kanontid på gång.

Då förstörde arrangörerna hans chanser, när de släppte ut en långsammare förare för tätt framför. Håkan Svensson kom snabbt ikapp och tappade säkerligen tre fyra sekunder innan han kom förbi. Skåningen Lundahl hade nu lärt sig slingen och var snabbast i andra omgången, 4,6 sekunder före Ryrlén och 4,7 före hindrade Svensson.

Uppgörelsen fortsatte. I sista körningen presterade Håkan Svensson dagens bästa sträcktid och slog Lundahl med sju tiondelar och Ryrlén med åtta tiondelar. Därmed höll Ryrlén undan till seger och för Håkan Svensson kändes det bittert, då arrangörens misstag kostade segern.

Rally: ”Tudor City Race”, Kungälv, 21/4:

Totalt: 1) Klas-Göran Ryrlén / Peter Hansson, Vänersborgs MK, Ford Escort RS 1600, 13.28,4, 2) Håkan Svensson / Tommy Sävevik, Fägre MK / Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 13.29,3, 3) Mats Lundahl / Marie Eriksson, Svedala MK, BMW M3, 13.31,5, 4) Mattias Adielsson, Göteborgs MF, Peugeot 208, 13.46,1, 5) Ebbe Nilsson / Janne Persson, Hässleholms MK, Ford Puma, 13.54,8, 6) Gunnar Bäck /Sofia Bäck, MK Team Westom, Toyota Starlet, 14.11,9.

A-förare, Grupp E (1st): 1) Carl Magnus Ivarsson, vara MK, Saab 9000, 16.13,4.

B-förare, Grupp E (2st): 1) Mikael Andersson / Magnus Andersson, Kullings MS, BMW 318, 16.03,7.

C-förare Grupp F / VOC Mekonomen Rally (11 st) : 1) Mikael Johanson / Niklas Johansson, Stenungsunds MS, Volvo 242, 15.33,9, 5) Robert Teiffel / Susanne Hellengren, Kullings MS, Volvo 940, 16.14,5, 7) Joakim Willingskär / Roger Hallengren, Kullings MS, Volvo 244, 16.31,7.

C-förare 2WD (5st): 1) Niklas Svensson / Robert Freiholtz, Stenungsunds MS, BMW 325 Coupé, 14.58,6, 3) Krister Dahlberg / Peter Andersson, Kullings MS, BMW 325i Coupé, 15.18,1.

Nu gick segern till Vänersborgs MK:s Klas-Göran Ryrlén med nio tiondels sekunder snabbare tid totalt. Ryrlén vann också tävlingen, när den kördes för två år sedan.

– Surt att bli hindrad och att inte få åka om segern på ett rättvist sätt, säger Håkan Svensson.

Rallysprinten avgjordes på en 2,5 kilometer lång asfaltrundan, där sträckan omfattade tre varv och kördes tre gånger.

De bästa kom upp i toppfarter på över 200 km/tim och tre förare var i en klass för sig. Klas-Göran Ryrlén med sin extrema Ford Escort, mycket rutinerade Håkan Svensson med sin välpreparerade fyrhjulsdrivna Mitsubishi och Svedalas Mats Lundahl i sin BMW M3.

Ryrlén, som kände till den snabba slingan bäst, vann första körningen, 1,6 sekunder före Svensson. Lundahl tvekade lite på några snabba partier och var slagen med 7,8 sekunder. I andra körningen laddade Håkan Svensson hårdast, för att ta över ledningen och hade en kanontid på gång.

Då förstörde arrangörerna hans chanser, när de släppte ut en långsammare förare för tätt framför. Håkan Svensson kom snabbt ikapp och tappade säkerligen tre fyra sekunder innan han kom förbi. Skåningen Lundahl hade nu lärt sig slingen och var snabbast i andra omgången, 4,6 sekunder före Ryrlén och 4,7 före hindrade Svensson.

Uppgörelsen fortsatte. I sista körningen presterade Håkan Svensson dagens bästa sträcktid och slog Lundahl med sju tiondelar och Ryrlén med åtta tiondelar. Därmed höll Ryrlén undan till seger och för Håkan Svensson kändes det bittert, då arrangörens misstag kostade segern.

Rally: ”Tudor City Race”, Kungälv, 21/4:

Totalt: 1) Klas-Göran Ryrlén / Peter Hansson, Vänersborgs MK, Ford Escort RS 1600, 13.28,4, 2) Håkan Svensson / Tommy Sävevik, Fägre MK / Vara MK, Mitsubishi Lancer Evo VII, 13.29,3, 3) Mats Lundahl / Marie Eriksson, Svedala MK, BMW M3, 13.31,5, 4) Mattias Adielsson, Göteborgs MF, Peugeot 208, 13.46,1, 5) Ebbe Nilsson / Janne Persson, Hässleholms MK, Ford Puma, 13.54,8, 6) Gunnar Bäck /Sofia Bäck, MK Team Westom, Toyota Starlet, 14.11,9.

A-förare, Grupp E (1st): 1) Carl Magnus Ivarsson, vara MK, Saab 9000, 16.13,4.

B-förare, Grupp E (2st): 1) Mikael Andersson / Magnus Andersson, Kullings MS, BMW 318, 16.03,7.

C-förare Grupp F / VOC Mekonomen Rally (11 st) : 1) Mikael Johanson / Niklas Johansson, Stenungsunds MS, Volvo 242, 15.33,9, 5) Robert Teiffel / Susanne Hellengren, Kullings MS, Volvo 940, 16.14,5, 7) Joakim Willingskär / Roger Hallengren, Kullings MS, Volvo 244, 16.31,7.

C-förare 2WD (5st): 1) Niklas Svensson / Robert Freiholtz, Stenungsunds MS, BMW 325 Coupé, 14.58,6, 3) Krister Dahlberg / Peter Andersson, Kullings MS, BMW 325i Coupé, 15.18,1.

  • Jonny Persson