07 sep 2014 14:31

23 jan 2015 15:49

Stark insats av Matilda

LÖPNING: Tjejmilen

Det var den 31:a upplagan av Tjejmilen som i ett helt underbart sensommarväder genomfördes med både start och mål på Gärdet i Stockholm. Där snabbaste lokala tjej var Matilda Wilson från IFK Skövde Friidrott.

Matilda noterade tiden 40.45 på den tio kilometer långa banan, som slingrade sig på Djurgården, och får anses som väldigt naturskön. Men det är ju inte alltid man hinner med att se omgivningen.

Matilda var 42:a i mål bland den drygt 26.000 som tog sig runt den tio kilometer långa banan.

Notera också att hennes klubbkamrater Josefin Eriksson hade 46.12 och Helena Martinsson hade 51.24 och att Sara Lyck från Tibro hade 47.57.

Det blev också ett nytt banrekord i årets Tjejmil och det genom Meraf Bahta från Hälle IF, som i förra månaden vann EM-guld på 5000 meter och nu till och med hann med att njuta av huvudstaden i sensommarväder.

– Det var en härligt lopp och med så mycket publik längs bana, sa Meraf.

Men att ligga längst fram har också sina negativa sidor.

– Ja, jag tycker att det var jobbigt att ligga efter ledarmotorcykeln, eftersom jag fick avgaser och rök i ansiktet och mun. Lite svårt att andas normalt då.

Kanske det gäller att tänka grönt till nästa år och låta en elmotorcykel ta hand om uppgiften till nästa år.

Matilda noterade tiden 40.45 på den tio kilometer långa banan, som slingrade sig på Djurgården, och får anses som väldigt naturskön. Men det är ju inte alltid man hinner med att se omgivningen.

Matilda var 42:a i mål bland den drygt 26.000 som tog sig runt den tio kilometer långa banan.

Notera också att hennes klubbkamrater Josefin Eriksson hade 46.12 och Helena Martinsson hade 51.24 och att Sara Lyck från Tibro hade 47.57.

Det blev också ett nytt banrekord i årets Tjejmil och det genom Meraf Bahta från Hälle IF, som i förra månaden vann EM-guld på 5000 meter och nu till och med hann med att njuta av huvudstaden i sensommarväder.

– Det var en härligt lopp och med så mycket publik längs bana, sa Meraf.

Men att ligga längst fram har också sina negativa sidor.

– Ja, jag tycker att det var jobbigt att ligga efter ledarmotorcykeln, eftersom jag fick avgaser och rök i ansiktet och mun. Lite svårt att andas normalt då.

Kanske det gäller att tänka grönt till nästa år och låta en elmotorcykel ta hand om uppgiften till nästa år.

  • Hasse Sjögren