02 feb 2015 09:15

02 feb 2015 09:48

SM-guldet som inte fanns på kartan

BILSPORT: Sjöberg och Bergkvist vann i Örebro

När SM Vinter Rally-Sprint avgjordes i Örebro, fanns Emil Bergkvist från Hofors och Falköpings MK:s Joakim Sjöberg med i förhandssnacket som möjliga medaljörer i tvåhjulsdrivna klassen, men att de slog till och vann var ändå en överraskning.

När de svåraste konkurrenterna gjorde misstag presterade Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg två perfekta åk på den 2,7 kilometer långa sträckan och tog hem SM-guldet, 2,1 sekunder före Göteborgs Leif Petersson. Och att de åkte i en lånad bil gör prestationen ännu större.

– Efter en femteplats i kvalet fick vi till finalåken perfekt och segern känns perfekt i vår fortsatta satsning. En nyttig genomkörare inför junior-EM och Rally Liepaja i Lettland nästa vecka, säger Joakim Sjöberg.

I finalen var Leif Petersson snabbast i första finalåket, 0,4 sekunder före Emil Bergkvist, 1,5 före Per Wilén och 1,8 före Mattias Ledin. Trots att sträckan blev allt mer uppkörd putsade Bergkvist sin tid med 1,1 sekunder i sitt andra åk och satte press på konkurrenterna. När Wilén bröt med drivaxelbrott och Ledin satte 15 sekunder i en snövall, fanns bara ett hot kvar. Leif Peterson laddade hårt för att behålla sin ledning, men gled ut i en sväng strax före mål och fick se sig slagen med 2,5 sekunder. Därmed var guldet klart för 20-årige Emil Bergkvist och hans kartläsare Joakim Sjöberg. Bilen lånade de av Lars Hedkvist och det jobbades hårt för att få den klar, då de på träning veckan innan råkade ut för motorras.

Uppväxt i Skövde

Det känns kanske lite långsökt att Joakim Sjöberg, som är uppväxt på Östermalm i Skövde, är kartläsare åt Emil Bergkvist från Torsåker, men det finns en förklaring. Joakim Sjöberg gick med i Falköpings MK för att köra crosskart, men han kände snart att det inte var hans grej att köra. Istället blev han kartläsare och åkte med Skultorps Jonas Thorsell i Sverige-serien i Volvo Original. Där körde också Emil Bergkvist och kontakter togs. Dessa har lett till framgångar för Emil och Joakim och 2014 blev det totalseger i ADAC Opel Rallye Cup med en Opel Adam. Detta ledde till fabrikskontrakt med Opel för 2015 och 2016 och satsning på junior-EM.

Missade finalen

För Falköpings MK:s Daniel Arwidson blev det ingen finalkörning i 4WD-klassen. Daniel slutade tolva och var drygt två sekunder från att vara bland de tio som gjorde upp i finalen.

– Roligt arrangemang och en kul grej, när det är så nära till Örebro. I första kvalåket var jag tre tiondelar från topp tio och i andra åket blev det för uppkört, säger Daniel Arwidson.

SMK Edas Pontus Tidemand dominerade i 4WD-klassen. Efter ett behärskat kval var Pontus bara två tiondelar snabbare än Jerker Axelsson, men hade mer att ge. I de två finalåken utklassade han allt motstånd och vann ohotad, 11,2 sekunder före hemmaföraren Richard Göransson, mera känd som racingförare i STCC.

När de svåraste konkurrenterna gjorde misstag presterade Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg två perfekta åk på den 2,7 kilometer långa sträckan och tog hem SM-guldet, 2,1 sekunder före Göteborgs Leif Petersson. Och att de åkte i en lånad bil gör prestationen ännu större.

– Efter en femteplats i kvalet fick vi till finalåken perfekt och segern känns perfekt i vår fortsatta satsning. En nyttig genomkörare inför junior-EM och Rally Liepaja i Lettland nästa vecka, säger Joakim Sjöberg.

I finalen var Leif Petersson snabbast i första finalåket, 0,4 sekunder före Emil Bergkvist, 1,5 före Per Wilén och 1,8 före Mattias Ledin. Trots att sträckan blev allt mer uppkörd putsade Bergkvist sin tid med 1,1 sekunder i sitt andra åk och satte press på konkurrenterna. När Wilén bröt med drivaxelbrott och Ledin satte 15 sekunder i en snövall, fanns bara ett hot kvar. Leif Peterson laddade hårt för att behålla sin ledning, men gled ut i en sväng strax före mål och fick se sig slagen med 2,5 sekunder. Därmed var guldet klart för 20-årige Emil Bergkvist och hans kartläsare Joakim Sjöberg. Bilen lånade de av Lars Hedkvist och det jobbades hårt för att få den klar, då de på träning veckan innan råkade ut för motorras.

Uppväxt i Skövde

Det känns kanske lite långsökt att Joakim Sjöberg, som är uppväxt på Östermalm i Skövde, är kartläsare åt Emil Bergkvist från Torsåker, men det finns en förklaring. Joakim Sjöberg gick med i Falköpings MK för att köra crosskart, men han kände snart att det inte var hans grej att köra. Istället blev han kartläsare och åkte med Skultorps Jonas Thorsell i Sverige-serien i Volvo Original. Där körde också Emil Bergkvist och kontakter togs. Dessa har lett till framgångar för Emil och Joakim och 2014 blev det totalseger i ADAC Opel Rallye Cup med en Opel Adam. Detta ledde till fabrikskontrakt med Opel för 2015 och 2016 och satsning på junior-EM.

Missade finalen

För Falköpings MK:s Daniel Arwidson blev det ingen finalkörning i 4WD-klassen. Daniel slutade tolva och var drygt två sekunder från att vara bland de tio som gjorde upp i finalen.

– Roligt arrangemang och en kul grej, när det är så nära till Örebro. I första kvalåket var jag tre tiondelar från topp tio och i andra åket blev det för uppkört, säger Daniel Arwidson.

SMK Edas Pontus Tidemand dominerade i 4WD-klassen. Efter ett behärskat kval var Pontus bara två tiondelar snabbare än Jerker Axelsson, men hade mer att ge. I de två finalåken utklassade han allt motstånd och vann ohotad, 11,2 sekunder före hemmaföraren Richard Göransson, mera känd som racingförare i STCC.

Resultat

Örebro 31/1: SM Vinter Rally-Sprint Final:

4WD: 1) Pontus Tidemand / Patrik Barth, SMK Eda, Ford Fiesta RS WRC, 4.23,0, 2) Richard Göransson / Emil Axelsson, Örebro RC, Ford Fiesta R5, 4.34,2, 3) Jerker Axelsson / Mattias Andersson, SMK Trollhättan, Subaru S 10 WRC, 4.35,0, 4) Ingemar Svensson / Peder Johansson, Flens MS, Ford Fiesta WRC, 4.36,3, 5) Niklas Hägg / Christer Carlsson, SMK Hälsinge, Toyota Celica GT4, 4.38,8, 6) Johan Rudengren / Christer Johansson, Eskilstuna MK, Skoda Fabia WRC, 4.40,7.

2WD: 1) Emil Bergkvist / Joakim Sjöberg, Hofors MK / Falköpings MK, Opel Astra, 4.50,7, 2) Leif Petersson / Toni Sundqvist, Göteborgs MF, Toyota Corolla, 4.52,8, 3) Daniel Röjsel / Nicklas Edwardsson, SMK Dala, Vauxhall Corsa, 4.57,1, 4) Johan Carlsson / Johan Lövgren, Degerfors RC, Citroen DS3 R3T, 5.01,9, 5) Tomas Pettersson / Pernilla Kronberg, Grangärde RRC, Ford Escort, 5.03,4, 6) Peter Zachrisson / Christina Cebers, Säffle MC, Volvo 940, 5.05,2.

Kval, 4WD: 1) Pontus Tidemand, 2.25,2, 2) Jerker Axelsson, 2.25,4, 3) Ingemar Svensson, 2.28,8, 4) Niklas Hägg, 2.31,0, 5) Richard Göransson, 2.31,4, 6) Johan Rudengren, 2.34,3, 12) Daniel Arwidson / Rebecka Stenholm, Falköpings MK / Götene MK, Mitsubishi Lancer Evo V, 2.45,8.

Kval, 2WD: 1) Pelle Wilén, Strängnäs AMS, VW Golf, 2.36,5, 2) Mattias Ledin, MK Kopparberg, Peugeot 208 R2, 2.37,6, 3) Leif Petersson, 2.38,2, 4) Johan Carlsson, 2.38,7, 5) Emil Bergkvist, 2.38,9, 6) Peter Zachrisson, 2.41, 1, 7) Kristian Johansson, Kinds MK, VW Golf, 2.41,1.

Källa: