25 apr 2016 11:56

25 apr 2016 11:56

6-timmars i alla väder

MOTOR: 18 team körde på Kinnekulle Ring

När BS Motorsport arrangerade 6-timmars racing på Kinnekulle Ring bjöds det på ett riktigt aprilväder, med regn, snö, hagel och solsken. 18 team kom till start, med minst tre förare i varje och det blev en rafflande kamp om segern.

Med två timmar kvar var de fyra främsta bilarna inom fyra varv och till slut skiljde det ett halvt varv mellan ettan och tvåan. Bilskadecenter från Falköping, med Mikael Willbo, Jon Tennenbaum och Mathias Backlund, lyckades vinna med sin Seat Ibiza. Detta främst för att de var tre ganska likvärdiga förare och att de gjorde snabba tankningar och förarbyten. På träningen var de bara sjua.

”Svårt att få fäste”

– Vi var väl inte snabbast på banan men grejorna har hållit. Snabba tankningar och så har vi malt på hela tiden. Det var svårt att få fäste, när det var blött. Sista kvarten visste jag läget och körde på säkerhet. Vetlanda-teamet, med sin Peugeot, körde förbi, men de var ett varv efter, säger Mikael Willbo.

Men det var inte bara det täta racet som gav spänning mot slutet. Höger sidoruta på Willbos Seat var för mycket öppen. Svartflaggen var nära, men teamet i depån, med Nils-Henrik Andersson, lyckades uppmärksamma honom om detta. Han fick upp rutan till godkända 5 cm och tur att den elektriska fönsterhissen fungerade.

Problemfritt race

Gustafssons från Floby, med bröderna Daniel och Johan Arwidson och Anders Dolfén, gjorde också ett bra och problemfritt race. Med sin otrimmade Toyota Celica kom de trea.

Bullhead Racing från Falköping kom fyra och fick pris för snabbaste varv. Med sin Peugeot körde de varvet på 1.05,976.

Ett team med otur var BS Motorsport, med Boris Södergren, Santosh Berggren och Håkan Svensson. Med halvtimmen kvar krigade de om tredjeplatsen, när de tvingades bryta med drivaxelbrott.

Tackade för sig

Som avslutning tackade tävlingsledaren Leif Blomster för sig.

– 40 år sedan som jag var tävlingsledare för första gången och det är dags för hatten av och lämna över till nästa generation. Vi har gjort vårt bästa för att ni ska ha roligt på banan och min brorson Boris Södergren har gjort ett jättejobb för att få till tävlingen.

Arrangörerna var väl värda en stor applåd. Detta var riktig folkracing och mycket bilåka. Nästa deltävling körs i september.

Med två timmar kvar var de fyra främsta bilarna inom fyra varv och till slut skiljde det ett halvt varv mellan ettan och tvåan. Bilskadecenter från Falköping, med Mikael Willbo, Jon Tennenbaum och Mathias Backlund, lyckades vinna med sin Seat Ibiza. Detta främst för att de var tre ganska likvärdiga förare och att de gjorde snabba tankningar och förarbyten. På träningen var de bara sjua.

”Svårt att få fäste”

– Vi var väl inte snabbast på banan men grejorna har hållit. Snabba tankningar och så har vi malt på hela tiden. Det var svårt att få fäste, när det var blött. Sista kvarten visste jag läget och körde på säkerhet. Vetlanda-teamet, med sin Peugeot, körde förbi, men de var ett varv efter, säger Mikael Willbo.

Men det var inte bara det täta racet som gav spänning mot slutet. Höger sidoruta på Willbos Seat var för mycket öppen. Svartflaggen var nära, men teamet i depån, med Nils-Henrik Andersson, lyckades uppmärksamma honom om detta. Han fick upp rutan till godkända 5 cm och tur att den elektriska fönsterhissen fungerade.

Problemfritt race

Gustafssons från Floby, med bröderna Daniel och Johan Arwidson och Anders Dolfén, gjorde också ett bra och problemfritt race. Med sin otrimmade Toyota Celica kom de trea.

Bullhead Racing från Falköping kom fyra och fick pris för snabbaste varv. Med sin Peugeot körde de varvet på 1.05,976.

Ett team med otur var BS Motorsport, med Boris Södergren, Santosh Berggren och Håkan Svensson. Med halvtimmen kvar krigade de om tredjeplatsen, när de tvingades bryta med drivaxelbrott.

Tackade för sig

Som avslutning tackade tävlingsledaren Leif Blomster för sig.

– 40 år sedan som jag var tävlingsledare för första gången och det är dags för hatten av och lämna över till nästa generation. Vi har gjort vårt bästa för att ni ska ha roligt på banan och min brorson Boris Södergren har gjort ett jättejobb för att få till tävlingen.

Arrangörerna var väl värda en stor applåd. Detta var riktig folkracing och mycket bilåka. Nästa deltävling körs i september.

  • Jonny Persson