17 feb 2014 06:00

23 jan 2015 15:38

Att repa utan att störa

Hur det är att öva i en tyst replokal och vad en discjockey bör tänka på. Det var vad besökarna på Ungdomens hus kunde lära sig på sportlovet.

Dagens teknik gör det möjligt att öva med ett band utan att störa omgivningen. Med digitala trummor och en så kallad jamhub kan man koppla instrument, mikrofon och hörlurar till en mixer. Det är Studiefrämjandet som snappat upp idén med tyst replokal och de åker ut till ungdomsgårdar och föreningar för att visa hur det går till. Moa Lenngren som spelar i Skövdebandet Browsing Collection var instruktör på Ungdomens hus.

Stör inte omgivningen

– Fördelen med tyst replokal är att ljudet inte hörs i omgivningen, vilket är speciellt bra då man repar i hemmiljö eller på en ungdomsgård. Allt ljud går ut i hörlurarna och den som spelar kan spela hur starkt som helst utan att någon i närheten störs. Låter någon annan medlem i bandet dåligt går det att sänka ljudet från denne, säger Moa.

Det är ännu inte så vanligt med tyst replokal och Moa känner bara till ett band som använder sig av tekniken.

– Men jag tror att det kommer mer och mer, säger hon.

Blanda låtarna väl

Att vara discjockey är inte så lätt som många tror. Det gäller att mixa låtarna rätt så man håller i gång dansgolvet hela natten. Och det handlar mycket om att ha taktkänsla och inte blanda låtarna på fel sätt.

– Man får inte spela alla hits i början utan spara en del till senare under kvällen. Att jobba som diskjockey är populärt och svenska DJ:s är superkända över hela världen. Svenskarna är bra på att skapa musik som folk vill höra och det kan bero på vårt ofta dåliga väder. Folk sitter inne och skriver musik i stället för att vara ute, säger Louise Esseen från Studiefrämjandet.

Hon tipsar också om att tjejer kan ha lättare att få jobb som DJ eftersom det är en mycket mansdominerad bransch det här.

Dagens teknik gör det möjligt att öva med ett band utan att störa omgivningen. Med digitala trummor och en så kallad jamhub kan man koppla instrument, mikrofon och hörlurar till en mixer. Det är Studiefrämjandet som snappat upp idén med tyst replokal och de åker ut till ungdomsgårdar och föreningar för att visa hur det går till. Moa Lenngren som spelar i Skövdebandet Browsing Collection var instruktör på Ungdomens hus.

Stör inte omgivningen

– Fördelen med tyst replokal är att ljudet inte hörs i omgivningen, vilket är speciellt bra då man repar i hemmiljö eller på en ungdomsgård. Allt ljud går ut i hörlurarna och den som spelar kan spela hur starkt som helst utan att någon i närheten störs. Låter någon annan medlem i bandet dåligt går det att sänka ljudet från denne, säger Moa.

Det är ännu inte så vanligt med tyst replokal och Moa känner bara till ett band som använder sig av tekniken.

– Men jag tror att det kommer mer och mer, säger hon.

Blanda låtarna väl

Att vara discjockey är inte så lätt som många tror. Det gäller att mixa låtarna rätt så man håller i gång dansgolvet hela natten. Och det handlar mycket om att ha taktkänsla och inte blanda låtarna på fel sätt.

– Man får inte spela alla hits i början utan spara en del till senare under kvällen. Att jobba som diskjockey är populärt och svenska DJ:s är superkända över hela världen. Svenskarna är bra på att skapa musik som folk vill höra och det kan bero på vårt ofta dåliga väder. Folk sitter inne och skriver musik i stället för att vara ute, säger Louise Esseen från Studiefrämjandet.

Hon tipsar också om att tjejer kan ha lättare att få jobb som DJ eftersom det är en mycket mansdominerad bransch det här.

  • Börje Sahlén