09 jan 2015 13:23

23 jan 2015 15:56

"Bästa sättet är att sätta ett personlig mål"

Nytt år. Det innebär för många också nya träningsmål. En färsk undersökning presenterad av Friskis och Svettis visar att bättre kondition och vardagsork toppar mångas önskelista.

De så kallade oxveckorna är här. De nio veckorna efter jul med vintermörker och råkyla och allt vad det innebär av extra påfrestningar.

Att många börjar året med nya ambitioner för sin träning märks förstås på gymmen.

SLA träffade Louise Ljungemo, platschef i Tibro och Karlsborg och STC:s PT-koordinator i Skaraborg, och Hans Brewitz, personlig tränare (PT) i Tibro, för att prata efter-jul-träning.

Hur ska man trigga i gång sig?

– Bästa sättet är att sätta ett personlig mål. Exempelvis ett lopp eller att bli starkare och det är också viktigt att ha delmål.

Något råd till den som aldrig tränat på gym förut?

– Man kan ta ett gymintro eller boka ett pass med en personlig tränare. Det är de allra enklaste sätten att komma i gång.

Men är det inte bara vältränade människor i snygga träningskläder som tränar här?

– Nej, nej, vi har allt från barngympa till seniorträning. Faktum är att vi har barnpassning vissa tider så att man som förälder får träna i lugn och ro.

Vilka nya grupper möter ni?

– Seniorträningen har blivit jättestor nu! Många kommer hit ensamma och kör på och skaffar sig nya vänner. Gymmet är en bra mötesplats!

De så kallade oxveckorna är här. De nio veckorna efter jul med vintermörker och råkyla och allt vad det innebär av extra påfrestningar.

Att många börjar året med nya ambitioner för sin träning märks förstås på gymmen.

SLA träffade Louise Ljungemo, platschef i Tibro och Karlsborg och STC:s PT-koordinator i Skaraborg, och Hans Brewitz, personlig tränare (PT) i Tibro, för att prata efter-jul-träning.

Hur ska man trigga i gång sig?

– Bästa sättet är att sätta ett personlig mål. Exempelvis ett lopp eller att bli starkare och det är också viktigt att ha delmål.

Något råd till den som aldrig tränat på gym förut?

– Man kan ta ett gymintro eller boka ett pass med en personlig tränare. Det är de allra enklaste sätten att komma i gång.

Men är det inte bara vältränade människor i snygga träningskläder som tränar här?

– Nej, nej, vi har allt från barngympa till seniorträning. Faktum är att vi har barnpassning vissa tider så att man som förälder får träna i lugn och ro.

Vilka nya grupper möter ni?

– Seniorträningen har blivit jättestor nu! Många kommer hit ensamma och kör på och skaffar sig nya vänner. Gymmet är en bra mötesplats!

Därför tränar vi

En undersökning gjord i december av YouGov på uppdrag av Friskis och Svettis, med drygt 1 000 personer i åldern 18-74 år, sa detta om varför vi tränar.

Att få bättre kondition (44 procent), att orka mer i vardagen (37 procent) och att bli starkare (32 procent).

Källa: Friskis och Svettis

Träningsråd

* Träningen måste vara rolig annars blir den inte av.

* Prova olika typer av träning.

* Progression och variation är nyckeln till hållbar träning. Att gå ut hårt och bara öka fungerar inte, det leder ofelbart till skador. Genom att gradvis öka träningsdosen och att variera träningen håller kroppen.

* Träna med en kompis. Tillsammans kan ni peppa varandra om motivationen tryter.