24 maj 2015 20:25

24 maj 2015 20:25

Fordon och motorer visades upp på motordag

Tusentals besökare hade hittat till Motorhistoriska dagen. Där kunde de beskåda maskiner och fordon av alla slag.

Förutsättningarna för en framgångsrik motordag var bra. Solen sken och närmare tretusen betalande gäster hade kommit, utöver de många entusiastiska utställarna. Trots att ytorna vid Balteryds hembygdsgård är stora så fylldes de upp av mellan sju och åttahundra maskiner.

– Det har varit fler än vi hoppades på, så vi fick knappt plats, säger Stefan Gradh från Tibros motorhistoriska förening.

Runt hundra traktorer och tolv tändkulemotorer fanns närvarande under dagen. Dessutom fanns entreprenadmaskiner, flygplansmotorer och en stor mängd personbilar. Föreningen kan stoltsera med att arrangera ett möte med stor bredd.

– Vi är inte störst, men vi har hela spektrat, säger Jan Klintborg.

Arrangörerna ser stor mening med att hålla Motorhistoriska dagen. Det är en plats där entusiaster och intresserade kan mötas och kunskap föras vidare. Klintborg motiveras av att höra minnen om gamla maskiner.

– Många gamla kommer hit och berättar. Det finns enorm kunskap på plats. Det är viktigt att hålla det här vid liv.

Den största motorn som fanns att se var föreningens egen G-5, en av de sista som tillverkades på Götaverken. Den väger 20 ton och är byggd för att driva elverket på ett kylfartyg.

– Det är kul att ha den för att visa upp på detta vis, säger Klintborg.

Priser delades ut i flera kategorier. Bästa fordon korades av en jury som gick runt och bedömde.

– Då kan folk få någonting för att ha slitit i garagen, säger Gradh.

Förutsättningarna för en framgångsrik motordag var bra. Solen sken och närmare tretusen betalande gäster hade kommit, utöver de många entusiastiska utställarna. Trots att ytorna vid Balteryds hembygdsgård är stora så fylldes de upp av mellan sju och åttahundra maskiner.

– Det har varit fler än vi hoppades på, så vi fick knappt plats, säger Stefan Gradh från Tibros motorhistoriska förening.

Runt hundra traktorer och tolv tändkulemotorer fanns närvarande under dagen. Dessutom fanns entreprenadmaskiner, flygplansmotorer och en stor mängd personbilar. Föreningen kan stoltsera med att arrangera ett möte med stor bredd.

– Vi är inte störst, men vi har hela spektrat, säger Jan Klintborg.

Arrangörerna ser stor mening med att hålla Motorhistoriska dagen. Det är en plats där entusiaster och intresserade kan mötas och kunskap föras vidare. Klintborg motiveras av att höra minnen om gamla maskiner.

– Många gamla kommer hit och berättar. Det finns enorm kunskap på plats. Det är viktigt att hålla det här vid liv.

Den största motorn som fanns att se var föreningens egen G-5, en av de sista som tillverkades på Götaverken. Den väger 20 ton och är byggd för att driva elverket på ett kylfartyg.

– Det är kul att ha den för att visa upp på detta vis, säger Klintborg.

Priser delades ut i flera kategorier. Bästa fordon korades av en jury som gick runt och bedömde.

– Då kan folk få någonting för att ha slitit i garagen, säger Gradh.

Välkommen att kommentera på sla.se. Vi förhandsmodererar alla kommentarer, om det är första gången du kommenterar läs våra regler kring artikelkommentarer.