21 aug 2015 06:00

21 aug 2015 08:11

Butik plockar bort vara - vill stötta Sveriges bönder

Till förmån för Sveriges bönder plockar nu en av Ica-butikerna i Tibro bort grädden av deras eget varumärke.
– Vi vill gynna svenska produkter och bönder, säger Annelie Heder som jobbar i butiken.

Antalet svenska mjölkbönder minskar dramatiskt, många vittnar om lantbruk som det inte längre lönar sig att driva.

Ica nära city livs i Tibro väljer att plocka bort grädden eftersom den produceras i Österrike.

– Många butiker har plockat bort grädden och vi ville hänga på, för att markera, säger Annelie Heder.

Hon berättar att de ständigt arbetar med att uppdatera butikens sortiment. De försöker hålla koll på var varorna produceras och köpa in produkter från det egna närområdet.

– Någonstans måste man börja, säger Annelie Heder.

Att ta bort grädden var därför bara en liten del av det arbetet.

Den stora uppmärksamheten denna gången berodde på att butiken skrev om det på sociala medier. Efter inlägget har de fått flera positiva reaktioner, både på deras Internetsida och i butiken.

Inte populär

Grädden har dessutom sålt ganska dåligt och butiken har flera gånger varit tvungna att sälja den till rabatterat pris.

Personalen har inte hört någon som saknat den efter det att den plockades bort från hyllorna.

– Ingen har sagt någonting, ingen har frågat efter den, säger Annelie Heder.

De märker däremot att allt fler kunder efterfrågar svenska produkter och är beredda att betala mer för att få dem.

– Kunderna har tagit det här beslutet själva, säger Annelie Heder.

Antalet svenska mjölkbönder minskar dramatiskt, många vittnar om lantbruk som det inte längre lönar sig att driva.

Ica nära city livs i Tibro väljer att plocka bort grädden eftersom den produceras i Österrike.

– Många butiker har plockat bort grädden och vi ville hänga på, för att markera, säger Annelie Heder.

Hon berättar att de ständigt arbetar med att uppdatera butikens sortiment. De försöker hålla koll på var varorna produceras och köpa in produkter från det egna närområdet.

– Någonstans måste man börja, säger Annelie Heder.

Att ta bort grädden var därför bara en liten del av det arbetet.

Den stora uppmärksamheten denna gången berodde på att butiken skrev om det på sociala medier. Efter inlägget har de fått flera positiva reaktioner, både på deras Internetsida och i butiken.

Inte populär

Grädden har dessutom sålt ganska dåligt och butiken har flera gånger varit tvungna att sälja den till rabatterat pris.

Personalen har inte hört någon som saknat den efter det att den plockades bort från hyllorna.

– Ingen har sagt någonting, ingen har frågat efter den, säger Annelie Heder.

De märker däremot att allt fler kunder efterfrågar svenska produkter och är beredda att betala mer för att få dem.

– Kunderna har tagit det här beslutet själva, säger Annelie Heder.