08 okt 2015 06:00

08 okt 2015 06:00

Här såldes 40 bilmärken

TIBRO MUSEUM: Utställningen har öppnat

Tibros stora bilepok speglas i en utställning på Tibro museum som hade vernissage under onsdagskvällen.

Efter andra världskriget kom en epok i Tibros historia då möbel- och bilindustrin blomstrade.

– Det har funnits runt 15 bilhandlare som tillsammans saluförde ett 40-tal bilmärken, uppger museets Eva Thörn.

Arbetsgruppen som jobbat fram utställningen består av Claes Jägevall, Kent Ivarsson, Anders M Johansson, Rune Isacsson, Bengt Edman och museets Eva Thörn och dessa närvarade förstås när porten slogs upp.

Utställningen består av gamla bilder, små bilmodeller, texter och ett och annat föremål som förknippas med Tibros verkliga storhetstid när det gäller bilar.

Lättsamt mingel

Under vernissagen bjöds det på många bilminnen under ett lättsamt invigningsmingel.

Man kan se bilder från Tibro Bil och Motor som sålde Alfa Romeo, Alvis, Peugot och Renault och Tibro Bilaktiebolag som sålde Mercedes Benz, Chrysler, DKW, Datsun, Ford, Renault, Plymouth, Saab, Simca, Rambler, Skoda, Studebaker, Dodge, Minor och Tatraplan.

– Ett fantastisk utbud för lilla Tibro, konstaterar Jägevall och tillägger att det så klart fanns klar en koppling till möbelindustrin. Det var oftast fabriksägarna som hade råd att köpa bil.

Ett lite mer okänt bilföretag var Arab som sålde ärken som Austin, Citroen och Hillman.

Ett annat mer välkänt företag är Gustaf E Bil som hade sitt huvudkontor i Tibro och filial i Skövde och sålde Bedford, Hanomag, International, Isuzu, Iveco, Jeep, Lancia och Vauxhall.

Volvo fanns hos Hallenbergs/Bilia, Opel hos Engströms/Gustaf E Bil, Volkswagen hos Emil Larsson och Lloyd och Borgward Isabella hos Fagerbergs.

En liten guldgruva att botanisera i för inbitna bilnördar.

Utällningen pågår från den 7 oktober till den 18 november och följer museets öppettider.

Efter andra världskriget kom en epok i Tibros historia då möbel- och bilindustrin blomstrade.

– Det har funnits runt 15 bilhandlare som tillsammans saluförde ett 40-tal bilmärken, uppger museets Eva Thörn.

Arbetsgruppen som jobbat fram utställningen består av Claes Jägevall, Kent Ivarsson, Anders M Johansson, Rune Isacsson, Bengt Edman och museets Eva Thörn och dessa närvarade förstås när porten slogs upp.

Utställningen består av gamla bilder, små bilmodeller, texter och ett och annat föremål som förknippas med Tibros verkliga storhetstid när det gäller bilar.

Lättsamt mingel

Under vernissagen bjöds det på många bilminnen under ett lättsamt invigningsmingel.

Man kan se bilder från Tibro Bil och Motor som sålde Alfa Romeo, Alvis, Peugot och Renault och Tibro Bilaktiebolag som sålde Mercedes Benz, Chrysler, DKW, Datsun, Ford, Renault, Plymouth, Saab, Simca, Rambler, Skoda, Studebaker, Dodge, Minor och Tatraplan.

– Ett fantastisk utbud för lilla Tibro, konstaterar Jägevall och tillägger att det så klart fanns klar en koppling till möbelindustrin. Det var oftast fabriksägarna som hade råd att köpa bil.

Ett lite mer okänt bilföretag var Arab som sålde ärken som Austin, Citroen och Hillman.

Ett annat mer välkänt företag är Gustaf E Bil som hade sitt huvudkontor i Tibro och filial i Skövde och sålde Bedford, Hanomag, International, Isuzu, Iveco, Jeep, Lancia och Vauxhall.

Volvo fanns hos Hallenbergs/Bilia, Opel hos Engströms/Gustaf E Bil, Volkswagen hos Emil Larsson och Lloyd och Borgward Isabella hos Fagerbergs.

En liten guldgruva att botanisera i för inbitna bilnördar.

Utällningen pågår från den 7 oktober till den 18 november och följer museets öppettider.