04 aug 2016 14:28

04 aug 2016 17:35

1 000 kronor för lakan

ANMÄLAN: Hotell tog betalt för påstådda solkrämsfläckar

Övernattningen på ett hotell i Vimmerby kom med en otrevlig överraskning för en kvinna från Tibro. Dagen efter avfärd hade hotellet dragit 1 000 kronor från hennes konto.

En kvinna från Tibro anmäler ett hotell i Vimmerby till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Kvinnan och hennes sällskap bodde på hotellet en natt i slutet av juli. Kvinnan betalde kostnaden för boendet i början av juli med hjälp av ett betalkort via en bokningstjänst på internet. En dag efter att sällskapet hade lämnat hotellet insåg kvinna att hotellet olovligen dragit 1 000 kronor från hennes konto. Hon kontaktade ägaren för att få reda på hur denne kunnat dra pengar utan hennes vetskap.

Det uppdagades då att ägaren hade kontaktat bokningstjänsten som i sin tur lämnat ut kvinnans kortuppgifter och därmed gjort det möjligt att dra pengarna.

Ägaren menade att anledningen till att pengarna dragits var att sällskapet ska ha använt solkräm, något som ägaren sagt ifrån att de inte fick göra eftersom det smutsar ner lakanen. Kvinnan hävdar att ingen i sällskapet har använt solkräm och kräver att få sina pengar tillbaka. ”Vi har endast sovit i sängarna och det har vi betalt 1 950 kronor per rum för, då borde tvätt av lakan ingå”, skriver kvinnan i sin anmälan till Arn.

Sara Wahlberg är jurist på konsumentverket och menar att det måste ha framgått om bokningstjänsten haft för avsikt att lämna ut kvinnans kortuppgifter.

– Detta ska stå i villkoren för att använda tjänsten och det finns ofta en ruta man ska klicka i för att godkänna dessa villkor, säger hon och menar att det är många som klickar i utan att läsa.

– Angående lakanen så är det hotellet som ska bevisa att det är sällskapet som har orsakat skadan, hur mycket det kostar att ersätta eller tvätta dem och kvinnan ska kunna begära en förklaring till varför dragningen gjorts.

En kvinna från Tibro anmäler ett hotell i Vimmerby till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

Kvinnan och hennes sällskap bodde på hotellet en natt i slutet av juli. Kvinnan betalde kostnaden för boendet i början av juli med hjälp av ett betalkort via en bokningstjänst på internet. En dag efter att sällskapet hade lämnat hotellet insåg kvinna att hotellet olovligen dragit 1 000 kronor från hennes konto. Hon kontaktade ägaren för att få reda på hur denne kunnat dra pengar utan hennes vetskap.

Det uppdagades då att ägaren hade kontaktat bokningstjänsten som i sin tur lämnat ut kvinnans kortuppgifter och därmed gjort det möjligt att dra pengarna.

Ägaren menade att anledningen till att pengarna dragits var att sällskapet ska ha använt solkräm, något som ägaren sagt ifrån att de inte fick göra eftersom det smutsar ner lakanen. Kvinnan hävdar att ingen i sällskapet har använt solkräm och kräver att få sina pengar tillbaka. ”Vi har endast sovit i sängarna och det har vi betalt 1 950 kronor per rum för, då borde tvätt av lakan ingå”, skriver kvinnan i sin anmälan till Arn.

Sara Wahlberg är jurist på konsumentverket och menar att det måste ha framgått om bokningstjänsten haft för avsikt att lämna ut kvinnans kortuppgifter.

– Detta ska stå i villkoren för att använda tjänsten och det finns ofta en ruta man ska klicka i för att godkänna dessa villkor, säger hon och menar att det är många som klickar i utan att läsa.

– Angående lakanen så är det hotellet som ska bevisa att det är sällskapet som har orsakat skadan, hur mycket det kostar att ersätta eller tvätta dem och kvinnan ska kunna begära en förklaring till varför dragningen gjorts.

  • Anna Leijon