14 jul 2017 06:00

14 jul 2017 06:00

Nytt sätt att ta kontakt

IT: Erbjuder hjälp via kommunens chat

Som en av få kommuner i Sverige har Tibro kommun valt att införa att nytt sätt att komma i kontakt med medarbetare inom kommunen. Via en chatt på hemsidan får besökare hjälp och vägledning.

Sedan mitten av juni får den som besöker kommunens hemsida upp en ruta i högra hörnet av sin webbläsare där en kommunvägledare meddelar att den finns till hands för att svara på frågor och funderingar.

– Vi har pratat om någon sådan här lösning i flera år och nu kom vi äntligen till skott, säger Peter Legendi som är IT-chef.

Helt anonymt

Han menar att det nya kommunikationsverktyget är ett sätt att öka servicen mot medborgarna och vara mer tillgängliga.

– Jag tror att det här kan vara lättare än att ringa ett telefonsamtal eller skicka mejl och jag tror även att det tilltalar många att det finns möjlighet att var anonym.

Idén till chatten har man fått från andra myndigheter och företag som har likande funktioner.

– Det ligger inget avancerat teknisks system bakom så det har vi inte lagt så mycket tid på, däremot krävdes det en del tankearbetet för att komma underfund med vad det var vi ville uppnå.

Enligt Legendi innebar det inte heller någon stor kostnad att starta upp det nya systemet.

– Det kommer kosta oss ungefär 50 000 kronor per år och det är en helt rimlig summa, säger han.

Mycket bygglov

Olika kommunvägledare turas mellan 08.00 och 16.00 på vardagarna om att vara tillgängliga på chatten och när SLA var på besök så var det Sofia Thorsell och Emma Lindström som satt vid skärmen.

– Vi sitter ju här i receptionen i kommunhuset och ska även ta hand om de som kommer hit och besöker oss, så man kan väl säga att vi finns tillgängliga på chatten när omständigheterna tillåter, säger Sofia Thorsell.

Trots att de bara varit i gång en månad kan de redan se vilka frågor som flest Tibrobor vill ha hjälp med.

– Det är helt klart frågor som rör bygglov, säger Emma Lindström.

Tanken är inte att kommunvägledarna ska kunna svara på alla frågor själva.

– Vår roll är framför allt att vara vägledare och hänvisa chattaren vidare till rätt person, säger Sofia.

Den som vill kontakta dem bör dock tänka sig för lite innan meddelandet börjar skrivas.

– Vi kan nämligen se allting som skrivs samtidigt som det skrivs, så även om texten raderas så vet vi vad det stod från början.

Sedan mitten av juni får den som besöker kommunens hemsida upp en ruta i högra hörnet av sin webbläsare där en kommunvägledare meddelar att den finns till hands för att svara på frågor och funderingar.

– Vi har pratat om någon sådan här lösning i flera år och nu kom vi äntligen till skott, säger Peter Legendi som är IT-chef.

Helt anonymt

Han menar att det nya kommunikationsverktyget är ett sätt att öka servicen mot medborgarna och vara mer tillgängliga.

– Jag tror att det här kan vara lättare än att ringa ett telefonsamtal eller skicka mejl och jag tror även att det tilltalar många att det finns möjlighet att var anonym.

Idén till chatten har man fått från andra myndigheter och företag som har likande funktioner.

– Det ligger inget avancerat teknisks system bakom så det har vi inte lagt så mycket tid på, däremot krävdes det en del tankearbetet för att komma underfund med vad det var vi ville uppnå.

Enligt Legendi innebar det inte heller någon stor kostnad att starta upp det nya systemet.

– Det kommer kosta oss ungefär 50 000 kronor per år och det är en helt rimlig summa, säger han.

Mycket bygglov

Olika kommunvägledare turas mellan 08.00 och 16.00 på vardagarna om att vara tillgängliga på chatten och när SLA var på besök så var det Sofia Thorsell och Emma Lindström som satt vid skärmen.

– Vi sitter ju här i receptionen i kommunhuset och ska även ta hand om de som kommer hit och besöker oss, så man kan väl säga att vi finns tillgängliga på chatten när omständigheterna tillåter, säger Sofia Thorsell.

Trots att de bara varit i gång en månad kan de redan se vilka frågor som flest Tibrobor vill ha hjälp med.

– Det är helt klart frågor som rör bygglov, säger Emma Lindström.

Tanken är inte att kommunvägledarna ska kunna svara på alla frågor själva.

– Vår roll är framför allt att vara vägledare och hänvisa chattaren vidare till rätt person, säger Sofia.

Den som vill kontakta dem bör dock tänka sig för lite innan meddelandet börjar skrivas.

– Vi kan nämligen se allting som skrivs samtidigt som det skrivs, så även om texten raderas så vet vi vad det stod från början.

  • Anna Leijon